Čína sa pustila vo veľkom do výroby elektromobilov. Niektoré z nich prekvapujú technológiou aj parametrami. To ale neznamená, že je všetko zlato, čo sa blyští. Dôkazom je aj nezávislý nárazový test dvoch čínskych elektromobilov. Modely BYD Han a ArcFox aS sa totiž stretli v čelnej zrážke v rámci „Understanding the Car Test Ground“. Cieľom bolo zistiť ich odolnosť a schopnosť chrániť posádku. S čiastočným prekrytím do seba narazili rýchlosťou 64 km/h. Výsledkami ale veru nepotešili. Elektrickému ArcFox aS sa napríklad vôbec neaktivovali čelné airbagy a zadné bezpečnostné pásy nedokázali udržať figuríny na mieste. A predstavte si, ArcFox aS na tom bolo stále lepšie ako jeho súper.
Čítajte viac Euro NCAP: Citroën C4 zaváhal, Genesis excelovalAmbiciózny BYD Han s novou generáciou lítium-železo-fosfátových batérií, ktoré majú vydržať nájazd okolo 1,2 milióna kilometrov s poklesom kapacity maximálne 20 %, ukázal totiž oveľa väčšie slabiny. Jeho akumulátorový blok sa čiastočne oddelil od podlahy, dvere vodiča nebolo možné otvoriť a deformovaná karoséria ohrozovala hlavy a chodidlá predných cestujúcich. Oveľa lepšie by na tom neboli ani tí zadní. To najhoršie však ešte len prišlo. Po dvoch dňoch sa totiž BYD Han samovoľne vznietil a celkom zhorel. To je pre čínsku značku dosť veľká rana, pretože pri uvádzaní nového modelu sa chválila práve vysokou odolnosťou batérií proti poškodeniu a požiarom.
Pochopiteľne, reakcia BYD-u na seba nedala dlho čakať. Automobilka zaútočila na autorov testu s tým, že nezodpovedal štandardným pravidlám. Navyše naznačila, že muselo byť pred testom s vozidlom nesprávne nakladané. Na záberoch z videa totiž vidieť, že vytečená kvapalina, ktorou sú chladené batérie, má červenú farbu. To znamená, že v chladiacom okruhu sa nachádzala kvapalina, ktorá bola vodivá. Správne má ísť o nevodivú kvapalinu fialovej farby. BYD tak nepriamo naznačil, že ktosi kvapalinu vymenil za nesprávnu, čo mohlo byť príčinou postupného zvýšenia teploty akumulátora nad kritickú hranicu. To autori testu odmietajú.
Čítajte viac Euro NCAP: Škoda Enyaq iV a VW ID.4 ‘zahviezdlili‘ v crashtestoch. Nemec je však o chlp lepšíPodľa webu Autoevolution sa však mali na sociálnych sieťach v reakcii na vyjadrenie automobilky ozvať viacerí vlastníci áut, ktorí tvrdia, že aj v ich vozidle sa nachádza červená chladiaca kvapalina. Je teda celkom možné, že do vozidiel sa počas výroby dostala nesprávna náplň a BYD bude musieť uskutočniť rozsiahlu zvolávaciu akciu. Zatiaľ sa ale podľa Autoevolution skôr oháňa žalobou, ktorá má zachrániť jeho česť. No ak by sa aj potvrdilo, že s vozidlom bolo pred testom manipulované, čo je naozaj málo pravdepodobné, asi len ťažko to ospravedlní bezpečnostné zlyhania jeho „hardvéru“. Takže bezpečnosť čínskych áut je pravdepodobne stále horúcou témou.
Takto dopadol crashtest čínskych elektromobilov