Crashtest čínskych elektromobilov sklamal. Jeden z nich zhorel

Nové čínske elektromobily vyzerajú k svetu a sú cenovo bezkonkurenčné. Sú ale aj bezpečné? Neštandardný nárazový test ukázal veľké rezervy.

03.08.2021 16:00
debata
Dva čínske elektromobily do seba čelne narazili... Foto: Understanding the Car Test Ground
BYD Han a ArcFox aS - crashtest 2021 Dva čínske elektromobily do seba čelne narazili s čiastočným prekrytím. Každý z nich mal v tom momente rýchlosť 64 km/h. Nejde síce o štandardný test, ale v realite nie je takáto kolízia vylúčená.

Čína sa pustila vo veľkom do výroby elektromobilov. Niektoré z nich prekvapujú technológiou aj parametrami. To ale neznamená, že je všetko zlato, čo sa blyští. Dôkazom je aj nezávislý nárazový test dvoch čínskych elektromobilov. Modely BYD Han a ArcFox aS sa totiž stretli v čelnej zrážke v rámci „Understanding the Car Test Ground“. Cieľom bolo zistiť ich odolnosť a schopnosť chrániť posádku. S čiastočným prekrytím do seba narazili rýchlosťou 64 km/h. Výsledkami ale veru nepotešili. Elektrickému ArcFox aS sa napríklad vôbec neaktivovali čelné airbagy a zadné bezpečnostné pásy nedokázali udržať figuríny na mieste. A predstavte si, ArcFox aS na tom bolo stále lepšie ako jeho súper.

Citroën C4 - Euro NCAP 2021 Čítajte viac Euro NCAP: Citroën C4 zaváhal, Genesis exceloval

Ambiciózny BYD Han s novou generáciou lítium-železo-fosfátových batérií, ktoré majú vydržať nájazd okolo 1,2 milióna kilometrov s poklesom kapacity maximálne 20 %, ukázal totiž oveľa väčšie slabiny. Jeho akumulátorový blok sa čiastočne oddelil od podlahy, dvere vodiča nebolo možné otvoriť a deformovaná karoséria ohrozovala hlavy a chodidlá predných cestujúcich. Oveľa lepšie by na tom neboli ani tí zadní. To najhoršie však ešte len prišlo. Po dvoch dňoch sa totiž BYD Han samovoľne vznietil a celkom zhorel. To je pre čínsku značku dosť veľká rana, pretože pri uvádzaní nového modelu sa chválila práve vysokou odolnosťou batérií proti poškodeniu a požiarom.

Crashtest dopadol zle najmä pre BYD Han.... Foto: Understanding the Car Test Ground
7124820 Crashtest dopadol zle najmä pre BYD Han. Nepresvedčil integritou konštrukcie a navyše sa jeho batérie po približne 48 hodinách vznietili.

Pochopiteľne, reakcia BYD-u na seba nedala dlho čakať. Automobilka zaútočila na autorov testu s tým, že nezodpovedal štandardným pravidlám. Navyše naznačila, že muselo byť pred testom s vozidlom nesprávne nakladané. Na záberoch z videa totiž vidieť, že vytečená kvapalina, ktorou sú chladené batérie, má červenú farbu. To znamená, že v chladiacom okruhu sa nachádzala kvapalina, ktorá bola vodivá. Správne má ísť o nevodivú kvapalinu fialovej farby. BYD tak nepriamo naznačil, že ktosi kvapalinu vymenil za nesprávnu, čo mohlo byť príčinou postupného zvýšenia teploty akumulátora nad kritickú hranicu. To autori testu odmietajú.

Škoda Enyaq iV - Euro NCAP apríl 2021 Čítajte viac Euro NCAP: Škoda Enyaq iV a VW ID.4 ‘zahviezdlili‘ v crashtestoch. Nemec je však o chlp lepší

Podľa webu Autoevolution sa však mali na sociálnych sieťach v reakcii na vyjadrenie automobilky ozvať viacerí vlastníci áut, ktorí tvrdia, že aj v ich vozidle sa nachádza červená chladiaca kvapalina. Je teda celkom možné, že do vozidiel sa počas výroby dostala nesprávna náplň a BYD bude musieť uskutočniť rozsiahlu zvolávaciu akciu. Zatiaľ sa ale podľa Autoevolution skôr oháňa žalobou, ktorá má zachrániť jeho česť. No ak by sa aj potvrdilo, že s vozidlom bolo pred testom manipulované, čo je naozaj málo pravdepodobné, asi len ťažko to ospravedlní bezpečnostné zlyhania jeho „hardvéru“. Takže bezpečnosť čínskych áut je pravdepodobne stále horúcou témou.

Takto dopadol crashtest čínskych elektromobilov

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #BYD #BYD Han #ArcFox aS
Články podľa značiek