Nemecko má vraj na cestách milión elektromobilov. Celkom tak to ale nie je

Nemci síce oslavujú milión elektrifikovaných áut, v skutočnosti však majú podiel čistých elektromobilov na celkovom počte áut zatiaľ len niečo vyše 1 percento. Zvyšok sú "zástrčkové" hybridy.

04.08.2021 16:00
Mercedes-Benz EQA - 2021 Foto:
Milión elektrických áut je hranica, ktorú v Nemecku dosiahnu v najbližších dňoch.
debata (2)

Angela Merkelová už v roku 2013 vyhlásila, že v Nemecku bude v roku 2020 na cestách milión elektromobilov. To sa však nepodarilo. Tento míľnik oslavujú Nemci až teraz, i keď si trochu pomohli. Pripočítali k nim totiž aj hybridné vozidlá všetkých typov. Informovali o tom v pondelok v Berlíne ministerstvá hospodárstva, životného prostredia a dopravy. Toto číslo navyše zahŕňa osobné autá, úžitkové autá a autobusy. Minister hospodárstva Peter Altmaier uviedol, že krajina dosiahla „rozhodujúci míľnik“ a prechod na obnoviteľné zdroje v doprave je nezvratný.

Ministerstvá spresnili, že 54 % z týchto ekologickejších vozidiel bolo čisto elektrických a 46 % tvorili hybridy. Lenže akonáhle sa hybridu vybije batéria, čo sa pri dojazde 30 až 60 kilometrov udeje pomerne rýchlo, jazdí čisto na spaľovací motor a zväčša s vyššou spotrebou, než spaľovacie autá s podobným výkonom. Navyše len minimum plug-in hybridov podporuje rýchle nabíjanie, takže aby ste opätovne získali tých 30 až 60 „elektrických kilometrov“ musíte ich nabíjať niekoľko hodín. A to sa nedeje. Tu si o tom môžete prečítať viac:

BMW - plug-in hybrid Čítajte viac ICCT: Plug-in hybridy opäť na pretrase. ‘Žerú‘ aj štyrikrát viac

Drvivá väčšina elektrických a hybridných áut patrí medzi osobné, resp. ľahké úžitkové, tak si dovolíme menšie zjednodušenie. V Nemecku jazdí po cestách vyše 48,3 milióna osobných automobilov, z toho viac ako 31 miliónov benzínových a 15 miliónov naftových – tieto čísla vezmime ako základ. Ak odrátame hybridy, zostane 540 tisíc elektromobilov, čo teda znamená podiel zo všetkých áut 1,12 percenta. Stále to je lepšie, ako podiel na úrovni 0,05 percenta, ktorý je na Slovensku.

Ministerka životného prostredia Svenja Schulzeová dodala, že je potrebné „naplno využiť potenciál elektrickej dopravy, aby sa do roku 2030 dosiahli klimatické ciele“. Podľa ministra dopravy Andreasa Scheuera to bude znamenať 14 miliónov elektrických vozidiel na cestách. Keďže podiel elektromobilov má stúpať, vezmime to tak, že dve tretiny z nich by mali byť elektromobily. To je 9,3 milióna áut.

Ide o odhad, ktorý je v súlade aj s oficiálnymi cieľmi nemeckej dotačnej politiky, podľa ktorých by to malo byť 7 až 10 miliónov. Takže do roku 2030 by mal každý rok na nemeckých cestách v priemere pribudnúť milión elektromobilov.

Lenže Nemci si za posledných 7 rokov, teda do roku 2020, kúpili spolu len niečo vyše 700 000 elektro­mobilov a plug-in hybridov. To nevyzerá optimisticky, ale len na prvý pohľad. Predaj elektrických áut totiž rastie v Nemecku rok od roku rýchlejšie, aktuálne vládne a regionálne dotácie dotácie dosahujú až 7-tisíc eur na auto, čo ho výrazne akceleruje.

Len pre zaujímavosť – za prvých 5 mesiacov tohto roku sa v Nemecku predalo takmer štvrť milióna elektrifikovaných vozidiel, teda plug-in hybridov a elektromobilov. So silnou dotačnou politikou to Nemci zrejme dosiahnu.

Lenže je tu ďaľší vážny problém, o ktorom už Nemci rozprávajú oveľa menej – presnejšie dva. Čím viac bude elektromobilov na nemeckých cestách a ak bude rast takto prudký, tým viac sa ukáže ako limitujúci nedostatok nabíjacích staníc a problematická bude stabilita rozvodných sietí.

O prvom probléme sa viac dočítate v tomto článku:

Porsche - nabíjací park Lipsko Čítajte viac Expert: Výstavba nabíjačiek musí byť 30-krát rýchlejšia. Inak hrozí kolaps

A o druhom z nich v tomto:

Ionity - rýchlonabíjacia sieť Čítajte viac Aj Nemecko chystá ‘vypínanie‘ elektromobilov. Ak nechce blackout

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #nabíjanie #elektromobilita #plug-in hybridy
Články podľa značiek