Len pred pár dňami sme písali, že čipová kríza naberá na obrátkach a výrobu obmedzujú na dva až tri týždne Mercedes-Benz v Maďarsku a BMW v Nemecku. Nič nenasvedčuje tomu, že situácia s nedostatkom polovodičov by sa mala ešte v tomto roku zlepšiť.
K čipovej kríze zaujal skeptický postoj aj jeden zo svetových automobilových topmanažérov a šéf automobilky Stellantis. Ten predpokladá, že celosvetový nedostatok čipov, ktorý v tomto roku výrazne obmedzil produkciu áut, bude pretrvávať aj v roku 2022.
Podobne skeptický je aj koncern Volkswagen. Ten tvrdí, že kríza sa nezlepšuje, ale skôr naopak. Podľa predstaviteľov koncernu nedostatok čipov a polovodičov by sa v nasledujúcich mesiacoch mohol dokonca ešte zintenzívniť. Predstavitelia koncernu upozornili zároveň na ťažkosti pri riešení tohto problému a s nimi súvisiaci nárast cien surovín a aj nových áut.
„Napriek náznakom, že sa problémy s nedostatkom polovodičov začínajú zmierňovať, z pohľadu dodávok očakávame veľmi náročný 3. štvrťrok,“ povedal Alexander Seitz, finančný riaditeľ značky VW. Počet nevyrobených áut kvôli nedostatku polovodičov podľa neho tento rok už dosiahol „vyššie šesťciferné číslo“, ktoré však nespresnil. Šéf koncernu Herbert Diess očakáva, že nedostatok čipov a rast nákladov na suroviny budú pokračovať minimálne do konca roku. Rásť môžu kvôli nej aj ceny áut.

Automobilka Audi, ktorá výrazne prispieva k zisku Volkswagen, pred pár dňami tiež oznámila, že aj nasledujúce mesiace budú poznačené kritickou situáciou v oblasti dodávok. „Audi naďalej intenzívne pracuje na protiopatreniach, ale vzhľadom na pretrvávajúci nedostatok sa neočakáva, že by bolo možné v priebehu roka úplne kompenzovať stratu výroby,“ uvádza sa v jej stanovisku.
Odhady analytikov hovoria, že čipová kríza, respektíve nedostatok polovodičov spôsobí, že tento rok sa globálne vyrobí približne o 4 až 5 miliónov áut menej, než automobilky plánovali. Tie budú musieť na konci roku rátať škody v miliardách eur.