
Nafta sa stala po afére Dieselgate symbolom ničenia klímy. No ak hovoríme o skleníkovom CO2, sú práve dieselové motory tie najšetrnejšie. A dnes vykazujú po nasadení technológie selektívnej katalytickej redukcie (SCR) aj príkladne nízke hodnoty oxidu dusíka. Politikom však nafta i tak nevonia a keďže automobilky nechcú mať problémy, odvracajú sa od nafty aj ony. Kým ešte pred pár rokmi si úsporné naftové motory dokázali privlastniť viac ako polovicu európskych predajov, dnes spadol ich podiel hlboko pod 30 %. Až na výnimky sa vytratili z malých áut a niektoré značky ako Volvo či Toyota ich vypoklonkovali z celého portfólia.
Naftovú štafetu držia v podstate už len nemecké značky v strednej či vyššej strednej triede, no aj tú čoskoro ovládnu plug-in hybridy a elektromobily. Úplný koniec nafty v strednodobom horizonte to však znamenať nemusí. Je známe, že nový diesel vyvíja napríklad Mazda a teraz sa podľa webu Best Car pokúša o čosi podobné Toyota. To je naozaj prekvapivé, pretože Toyota je v podstate „hybridnou“ značkou a ponuku dieslov pre Európu riešila nákupom naftových motorov od BMW. Diesel nenájdete momentálne v žiadnom z jej osobných áut s výnimkou off-roadu Land Cruiser, pikapu Hilux a úžitkových dodávok Proace, ktoré sa do portfólia Toyoty „zatúlali“ z francúzskeho PSA (dnes Stellantisu).
Toyota ich nahradila hybridmi, dokonca aj v populárnom SUV RAV4. Navyše chystá príchod celej novej generácie elektromobilov. Best Car Web však tvrdí, že Toyota chce svoj nový diesel skombinovať s hybridnou technológiou. To je opäť dosť neštandardné, takýmto smerom sa vydal zatiaľ len Mercedes-Benz. Logiku to však má. Hybridizácia diesla by totiž znamenala ešte nižšie emisie. Zvlášť ak by išlo o plug-in hybridy, s ktorými má Toyota tiež plány. Čakať však naftový motor v Yarise či Corolle by bolo naivné. Podľa webu Best Car má byť nová technológia určená pre veľké SUV a pikapy. Stretnúť by sme sa s ním teda mohli opäť v Land Cruiseri, Hiace, Hiluxe či v Land Cruiseri Prado.
