To je naozaj obdivuhodné. Vlaňajší rok totiž končila obria automobilka so stratou 813 miliónov eur, čo bolo spôsobené najmä pandémiou. Skupina pritom vznikla len v januári spojením taliansko-americkej automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francúzskeho koncernu PSA. Pozitívny výsledok je spôsobený rýchlejším pokrokom v úsporách, ako automobilka pôvodne očakávala. Pozitívne výsledky Stellantisu sú dobrou správou aj pre Slovensko, kde má Stellantis svoj závod v Trnave.
Firma mala aj rekordnú maržu, hoci kvôli nedostatku polovodičov musela prerušiť výrobu vo viacerých závodoch. Celkovo tak vyrobila o 700 000 vozidiel menej. Tržby sa však zvýšili o 46 % na 75 miliárd eur a odbyt o 44 %, keď Stellantis dodal zákazníkom 3,2 milióna áut. "Veľmi nás teší rýchlosť, s akou náš nový tím začal fungovať ako jediná spoločnosť,“ uviedol finančný riaditeľ Richard Palmer. Fúzia dala dokopy štrnásť značiek francúzskej skupiny Peugeot, Citroën, Opel a DS so značkami Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.
Čítajte viac Stellantis:Čipy budú chýbať aj v roku 2022, dôležité veci si musíme vyrábať sami!Napriek tomu, že viacerým z nich sa nedarí, automobilka dohnala mnohé úsporami vo výške 1,3 miliardy eur. Spôsobilo to predovšetkým spoločné využívanie investícií do nových technológií a platforiem. Podľa Palmera boli úspory vyššie, než automobilka pôvodne očakávala. Celkom predpokladá, že úspory z dlhodobého hľadiska dosiahnu päť miliárd eur, z toho 80 percent už do roku 2024. Palmer tiež upozornil, že automobilka až do konca tohto roka nečaká zlepšenie dodávok čipov.
Za celý rok by z dôvodu nedostatku polovodičových súčiastok mala celková strata výroby predstavovať asi 1,4 milióna vozidiel. Starosti firme robí aj prudký rast cien surovín, ktorého dosahy sa zrejme prejavia v druhej polovici roka. Spoločnosť súčasne zvýšila na desať percent odhad prevádzkovej ziskovej marže z predchádzajúcich 5,5 až 7,5 percenta. Stellantis v júli oznámil, že do roku 2025 investuje viac ako 30 miliárd eur do elektrifikácie vozidiel. V najbližších 24 mesiacoch chce podľa médií uviesť na trh 11 nových batériových elektromobilov a desať plug-in hybridov.
Čítajte viac V Trnave budú vyrábať nové modely. Hádajte, ktoré!