Dobrá správa aj pre Slovensko: Stellantis je opäť v zisku

Štvrtá najväčšia automobilka planéty vykázala napriek pandémii a čipovej kríze obrovský zisk. Stellantis zarobil za prvých šesť mesiacov tohto roka v čistom 5,9 miliardy eur.

06.08.2021 12:00
debata
Napriek dosahu pandémie a polovodičovej kríze... Foto: Robert Hüttner, Pravda
automobilka PSA, Trnava Napriek dosahu pandémie a polovodičovej kríze dokázal Stellantis natoľko redukovať náklady, že v prvom polroku sa opäť dostal do čiernych čísiel.

To je naozaj obdivuhodné. Vlaňajší rok totiž končila obria automobilka so stratou 813 miliónov eur, čo bolo spôsobené najmä pandémiou. Skupina pritom vznikla len v januári spojením taliansko-americkej automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francúzskeho koncernu PSA. Pozitívny výsledok je spôsobený rýchlejším pokrokom v úsporách, ako automobilka pôvodne očakávala. Pozitívne výsledky Stellantisu sú dobrou správou aj pre Slovensko, kde má Stellantis svoj závod v Trnave.

Firma mala aj rekordnú maržu, hoci kvôli nedostatku polovodičov musela prerušiť výrobu vo viacerých závodoch. Celkovo tak vyrobila o 700 000 vozidiel menej. Tržby sa však zvýšili o 46 % na 75 miliárd eur a odbyt o 44 %, keď Stellantis dodal zákazníkom 3,2 milióna áut. "Veľmi nás teší rýchlosť, s akou náš nový tím začal fungovať ako jediná spoločnosť,“ uviedol finančný riaditeľ Richard Palmer. Fúzia dala dokopy štrnásť značiek francúzskej skupiny Peugeot, Citroën, Opel a DS so značkami Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.

Nemecko Infineon 2.kvartál 2020/21 tržby zisk rast Čítajte viac Stellantis:Čipy budú chýbať aj v roku 2022, dôležité veci si musíme vyrábať sami!

Napriek tomu, že viacerým z nich sa nedarí, automobilka dohnala mnohé úsporami vo výške 1,3 miliardy eur. Spôsobilo to predovšetkým spoločné využívanie investícií do nových technológií a platforiem. Podľa Palmera boli úspory vyššie, než automobilka pôvodne očakávala. Celkom predpokladá, že úspory z dlhodobého hľadiska dosiahnu päť miliárd eur, z toho 80 percent už do roku 2024. Palmer tiež upozornil, že automobilka až do konca tohto roka nečaká zlepšenie dodávok čipov.

Za celý rok by z dôvodu nedostatku polovodičových súčiastok mala celková strata výroby predstavovať asi 1,4 milióna vozidiel. Starosti firme robí aj prudký rast cien surovín, ktorého dosahy sa zrejme prejavia v druhej polovici roka. Spoločnosť súčasne zvýšila na desať percent odhad prevádzkovej ziskovej marže z predchádzajúcich 5,5 až 7,5 percenta. Stellantis v júli oznámil, že do roku 2025 investuje viac ako 30 miliárd eur do elektrifikácie vozidiel. V najbližších 24 mesiacoch chce podľa médií uviesť na trh 11 nových batériových elektromobilov a desať plug-in hybridov.

Eduard Heger, Stellantis Čítajte viac V Trnave budú vyrábať nové modely. Hádajte, ktoré!

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #PSA #Fiat-Chrysler #Stellantis
Články podľa značiek