Ako sa dalo očakávať, aj v júni došlo v Európe k zvýšeniu registrácií nových áut v porovnaní s pandemickým rokom 2020. Vyplýva to z výsledkov agentúry JATO Dynamics, ktorá sleduje predaj vozidiel na 26 trhoch. Minulý mesiac bolo síce prihlásených 1 268 683 nových osobných áut, čo je nárast o 13 %, ale konsolidácia trhu sa v porovnaní s marcom či májom výrazne spomalila. Navyše je júnový výsledok slabší ako júnový z roku 2019 (1,47 mil.) a 2018 (1,6 mil.). Oslavovať teda nie je čo.
Čítajte viac ZAP: Toto sú najpredávanejšie autá za 1. polrok. Ak optimizmus, tak len opatrný„Podmienky ešte nie sú ideálne a majú ďaleko od uzdravenia. V strednodobom horizonte nie je jasné, či trh dosiahne úroveň pred pandémiou alebo nie,“ komentuje vývoj Felipe Munoz, analytik JATO Dynamics. Podobne je to s celým prvým polrokom 2021. Objem predaja síce dosiahol 6,41 milióna kusov, čo je medziročný nárast o 27 %, ale stále o 23 % menej ako v prvom polroku 2019. Pozitívne čísla sa týkajú len nízkoemisných áut, teda batériových elektromobilov a plug-in hybridov, ktorých odbyt narástol o 18,5 %. Platilo to aj pre jún s nárastom o 8,2 %.
Registrácie čistých elektromobilov dosiahli v priebehu mesiaca 126 000 kusov, čo je viac, ako bolo prihlásených plug-in hybridov. Najviac sa v tomto segmente darilo Fiatu, Tesle, Škode, Volkswagenu a Fordu, kým najväčšie nárasty v segmente plug-in hybridov dosiahli Cupra, Jeep, Volkswagen, Renault a Seat. Najviac sa o elektrifikované autá zaujímali Nóri (+ 24 %), Švédi (+24 %), Dáni (+21 %), Íri (+17 8) a Nemci (+15 bodu). To je ale logické, pretože práve tieto krajiny poskytujú najväčšie stimuly na nákup ekologických áut, a naopak, penalizujú kúpu vozidiel so spaľovacími motormi.
Zaujímavé je, že analýza JATO Dynamics sa zmieňuje aj o Slovensku, kde predaj elektrifikovaných áut stúpol len o 0,7 %, najmenej zo všetkýc trhov. Vlaňajší rekord bol tak iba výsledkom programu dotácií na nákup, ktoré spustila vláda koncom roku 2019. Ak podpora „zamrzne“, o elektromobily nie je u nás záujem. Podobne to bolo v Poľsku, kde si elektrické autá polepšili len o 1,6 %. Rastúci predaj týchto áut má podľa JATO Dynamics vplyv aj na predajný mix niektorých značiek. Napríklad nové elektrifikované modely Jeepu predstavovali až 30 % celkového júnového objemu v porovnaní s 0,5 % v júni 2020.
Opäť ale platí, že nemusí ísť o výsledok rastúcej popularity, ako skôr o fakt, že automobilky znižujú ponuku konvenčných modelov a plug-in hybridmi nahrádzajú vo veľkom úsporné dieselové autá. To ale neznamená, že tie konvenčné nie sú úspešné. Veď júnovým európskym kráľom bol po nedávnom zaváhaní opäť VW Golf (27 247 ks) a na tretiu priečku sa zasa vypracovala Dacia Sandero, ktorá nemá s nízkoemisnými technológiami absolútne nič spoločné. Výnimkou je Tesla 3, druhé veľké prekvapenie júnových štatistík. Obsadila totiž druhé miesto, keď sa pre ňu rozhodlo 25 697 zákazníkov. Je len logické, že je zároveň aj najúspešnejším elektromobilom Europy pred Renaultom Zoe a VW ID.3.
Čítajte viac ACEA: V máji vzrástol predaj áut v EÚ o viac ako 50 %. Na rok 2019 to však nestačíZa celý polrok sa z Tesly 3 predalo 66 350 kusov, čo ju radí na 25. priečku. Bola najpredávanejším modelom v Rakúsku, Nórsku, Švajčiarsku a vo Veľkej Británii a dostala sa do TOP 10 v Dánsku, Francúzsku, Nemecku, Írsku, Luxembursku a Švédsku. Tesla 3 tak dala na „frak“ aj veľkým menám v prvej desiatke, do ktorej sa ešte zmestili Renault Clio, Fiat 500, Toyota Yaris, VW T-Cross, Opel Corsa, Renault Captur a VW Polo. Teda konvenčné autá, maximálne s hybridnou alebo mild-hybridnou technológiou. V porovnaní s rokom 2019 zaznamenali pozoruhodný rast aj Peugeot 2008, Hyundai Tucson, Audi A3, Toyota C-HR, Hyundai Kona, BMW 3 či Volvo XC40.
Medzi novými modelmi predviedol dobrý štart Opel Mokka so 7 741 registráciami, Citroën so 7 353 registráciami nového C4, ale aj Škoda Enyaq ( 6 011 ks), Cupra Formentor (5 967 ks), Renault Arkana ( 4 766 ks) a elektrický Ford Mach-E (3 002 ks). Či sa však dokáže trh spamätať do konca roka, je otázne. Karty stále rozdáva ekonomická neistota obyvateľstva súvisiaca s rizikom ďalšej vlny pandémie, ale aj čipová kríza, ktorá masívne brzdí výrobu áut a teda aj ich predaj. Len Volkswagen tvrdí, že kvôli nedostatku polovodičových súčiastok nevyrobil minimálne milión áut. Analytici sa navyše zhodujú, že situácia sa nemusí zlepšiť ani v roku 2022.
Najpredávanejšie autá v Európe (jún 2021)
Model | Predaj (VI. 2021) | vs. 2020 (%) | vs. 2019 (%) |
---|---|---|---|
1. VW Golf | 27 247 | +12 | –27 |
2. Tesla Model 3 | 25 697 | +262 | 129 |
3. Dacia Sandero | 22 764 | +10 | –2 |
4. Renault Clio | 22.254 | –40 | –38 |
5. Fiat 500 | 22 179 | +64 | 30 |
6. Toyota Yaris | 21 698 | +13 | +12 |
7. VW T-Roc | 21 576 | +35 | +14 |
8. Opel Corsa | 21 124 | +24 | +2 |
9. Renault Captur | 20 168 | –9 | –28 |
10. VW Polo | 18 789 | +16 | –21 |