Fio bankaFio banka

Toto je 10 nových áut, na ktoré si už nespomeniete. Mali rýchlu smrť

Boli zlé, škaredé či nespoľahlivé? Ani nie, len sa akosi netrafili do vkusu zákazníkov alebo prišli v nepravý čas. A najmä – boli drahé. Z ponuky automobiliek sa tak vytratili skôr, než býva zvykom.

10.08.2021 05:00
debata
Neúspešné neznamená nezaujímavé. Dobrým... Foto: Ford
Ford B-MAX - 2013 Neúspešné neznamená nezaujímavé. Dobrým príkladom je inovatívny Ford B-Max. Jeho ťah na bránu mu nevyšiel. A takýchto áut bolo viac.

Hovorí sa „zíde z očí, zíde z mysle“. O týchto desiatich autách to platí dvojnásobne, pretože na očiach poriadne ani nikdy neboli. Hoci prišli na svet len v poslednej dekáde, dnes už nie sú medzi „živými“. Akosi unikli pozornosti zákazníkov. Z obchodného hľadiska sa z nich stalo totálne fiasko. Pritom väčšine z nich nemožno uprieť inovatívnosť. Doplatili najmä na vysokú cenu, takže v showroomoch boli čiskoro ležiaky. Ako jazdenky by však možno stáli za hriech. Majú čo ponúknuť, vytŕčajú stále z radu, nástupcov nedostanú a na hodnote už príliš nestratia. Posúďte sami.

1. Aston Martin Cygnet (2011 – 2013)

Aston Martin Cygnet Foto: Aston Martin
Aston Martin Cygnet Aston Martin Cygnet

V roku 2011 sa Aston Martin pokúsil vtrhnúť do sveta mestských áut, a to bezprecedentným spôsobom. Cygnet s dĺžkou len troch metrov porušoval totiž všetky mysliteľné tradície automobilky. Britský výrobca luxusných superšportov však mal na takýto krok dôvod. Cygnet, odvodený z miniatúrnej Toyoty IQ, mal znížiť flotilové emisie brutálnych 12-valcov. Mieril najmä k manželkám bohatých klientov. Aj preto si Aston Martin dovolil nasadiť cenovku nad 30 000 libier, takmer trojnásobnú v porovnaní s japonským originálom. Luxusné materiály a imidž Astonu to však ospravedlniť nedokázali. A tak mu dali zákazníci košom. Za dva roky produkcie predal Aston len 300 exemplárov, pritom v pláne bolo 4 000 vozidiel ročne. Tento „britský smart“ z predelektrickej éry teda pohorel na plnej čiare, no jeho koncepcia s interiérom 3+1 a poctivým 4-valcom 1,3 VVT-i je aj na dnešné časy unikátna.

2. Honda CR-Z (2010 – 2016)

Honda CR-Z - 2012 Foto: Honda
Honda CR-Z - 2012 Honda CR-Z - 2012

Dnes by bol tento kompaktný 2+2-miestny hybridný „ekošportiak“ pravdepodobne v kurze, no neujal sa. Mal byť ideovým nástupcom legendárneho kupé CR-X z osemdesiatych rokov pre epochu nízkych emisií. Aby však neprišli zákazníci o radosť z jazdy, skombinoval motor 1,5 VVT-i s elektromotorom IMA (Integrated Motor Assist) a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. To je dodnes rarita. Systémovým výkonom 94 kW a šprintom na stovku za 10,4 sekundy ale malá športová Honda s dĺžkou len 4 080 mm až tak nenadchla, hoci si priemerne pýtala len štyri litre benzínu na 100 km. V Európe štartovala na cene 20 000 eur, čo bolo priveľa aj na fanúšikov značky. Na starom kontinente tak CR-Z skončilo už po štyroch rokoch a v USA o dva roky neskôr.

3. Fod B-Max (2012 – 2017)

Ford B-MAX - 2013 Foto: Ford
Ford B-MAX - 2013 Ford B-MAX - 2013

Ford mal na prelome desaťročí úspech so svojimi MPV Galaxy, S-Max a C-Max. Preto si myslel, že by mohol uspieť s podobnou koncepciou aj v nižšej triede. A tak sa zrodil B-Max – MPV na platforme Fiesty s dĺžkou 4 077 mm. Americká automobilka na ňom naozaj nešetrila. B-Max dostal vo svetovej premiére napríklad stredové stĺpiky integrované do páru zadných posuvných dverí. Bol tak neuveriteľne praktický, keďže po otvorení dvier ponúkal luxusný prístup k obom radom sedadiel a kufor s objemom 318 litrov. Ponúkal pritom moderné benzínové 3-valce 1,0 EcoBoost a vo verzii 1,5 Duratorq mu chutila aj nafta. Komplikovaná konštrukcia však znamenala aj vyššiu cenu, ktorú sa Fordu nepodarilo stlačiť ani znížením výrobných nákladov v Rumunsku. Cena štartovala na 13 000 eurách, čo dnes neznie extrémne, ale pre desiatimi rokmi áno. A tak sa jeho koniec začal niekoľkými produkčnými prestávkami a nakoniec úplným zastavením liniek už po piatich rokoch.

4. Hyundai Veloster (2011 – dodnes)

Hyundai Veloster - 2012 Foto: Hyundai
Hyundai Veloster - 2012 Hyundai Veloster - 2012

Kórejský pokus vytvoriť malé kompaktné kupé príliš nevyšiel, ale len v Európe. Druhá generácia síce vznikla, ale na starý kontinent sa už nedostala. Najväčšou raritou Velosteru bola karoséria s asymetrickými dverami. Na strane vodiča boli jedny a na druhej dopĺňali klasické dvere druhé zadné, ktoré sa otvárali protismerne ako na Mazde RX-8 a uľahčovali prístup k dvom zadným sedadlám. Áno, kupé s dĺžkou 4 240 mm malo konfiguráciu 2+2. Pod kapotou pracovali 4-valce s objemom 1,6 litra (103 kW). Neskôr prišla na rad verzia Veloster Turbo s motorom 1,6 T-GDI, ktorého výkon dosahoval 153 kW. I tak ale nezaujal. Doplatil na príliš futuristický vzhľad, lacné plasty v kabíne a nakoniec aj cenu. Verzia Turbo začínala na vtedy ťažko akceptovateľných 25 000 eurách. Druhá generácia sa tak objavila už len za Atlantikom.

5. Peugeot 4008, Citroen C4 Aircross (2012 – 2017)

Peugeot 4008 - 2013 Foto: Peugeot
Peugeot 4008 - 2013 Peugeot 4008 - 2013

Koncern PSA zanedbal na prelome desaťročí triedu SUV. Nemal v ponuke nič, čo by ponúkol v tomto rýchlo rastúcom segmente. A to mu mohlo byť osudné. Novodobý model 3008 a 5008 boli ešte vo hviezdach. A tak padlo rozhodnutie využiť spoluprácu s Mitsubishi, ktoré práve excelovalo novým kompaktným SUV ASX. Tak vznikli jeho francúzske kópie – Peugeot 4008 a Citroen C4 Aircross s mierne zmeneným dizajnom. Pod kapotou sa nachádzali benzínové motory s objemom 1,6 litra a tiež 1,8-litrový diesel japonskej proveniencie. Samozrejme, nechýbal pohon 4×4. Lenže kým ASX lámalo predajné rekordy, francúzskym dvojičkám sa vinou vyššej ceny nedarilo. A tak v roku 2016 nahradil ASX Peugeot 3008 na platforme EMP2. Paradoxom je, že ten nikdy nedostal pohon 4×4, teda ak nerátame jeho plug-in hybridné verzie.

6. Mini Paceman (2012 – 2016)

Mini Paceman - 2015 Foto: Mini
Mini Paceman - 2015 Mini Paceman - 2015

Potom ako Mini kúpil koncern BMW Group a vytvoril novodobého nástupcu legendárneho britského trpaslíka, začala značka chrliť jeden nový model za druhým. Produkcia sa rozrástla o kombi Clubman, 5-dverovú verziu aj kupé a roadster. A v triede SUV zaútočilo Mini Countrymanom. No ani to mu nebolo dosť, a tak v roku 2011 ponuku doplnila dvojdverová znížená verzia Countrymanu s názvom Mini Paceman. Lenže zamýšľaný konkurent extrémne úspešného Range Roveru Evoque neuspel, a to napriek tomu, že ponúkal benzínové aj naftové motory a, samozrejme, pohon oboch náprav. Kým však Countryman exceloval, predaje Pacemanu sa rútili strmhlav nadol. V roku 2016 BMW rozhodlo, že sa bude orientovať na potenciálne úspešnejšie modely a po štyroch rokoch výrobu Pacemanu zastavilo.

7. Opel Cascada (2013 – do dnes)

Opel Cascada - 2013 Foto: Opel
Opel Cascada - 2013 Opel Cascada - 2013

Pôvabný kabriolet Opelu prišiel v ťažkých časoch. Automobilový trh bol ešte poznačený finančnou krízou z prelomu desaťročí. To stálo život viaceré kabriolety. Z ponuky vypadol Renaul Mégane, Pegeot 308, Ford Focus a nakoniec aj Volkswagen Golf. Opel asi ale veril na svetlejšiu budúcnosť. A tak pôvodnú Astu Cabrio TwinTop so skladacou strechou z pevných materiálov nahradil Cascadou, ktorá sa tvárila ako samostatný model. Russelheimská značka sa ňou chcela vrátiť k tradícii prestížnych kabrioletov s plátennou strechou, akými boli otvorený Opel Kapitan či Rekord. Opel dokonca hovoril o konkurencii pre BMW 3 a Audi A4. V Európe mu to ale príliš nevyšlo. Po pár rokoch Casacadu s cenou od 26 000 eur stiahol z ponuky. V poľských Gliwiciach sa síce vyrába dodnes, ale už len pre britský trh pod logom Vauxhallu a pre USA ako Buick.

8. Renault Be Bop (2009 – 2012)

Renault Kangoo Be Bop - 2009 Foto: Renault
Renault Kangoo Be Bop - 2009 Renault Kangoo Be Bop - 2009

Tak toto je skutočná avantgarda. Druhá generácia Renaultu Kangoo, mimoriadne úspešnej dodávky s dnes už viac ako 20-ročnou tradíciou, sa predstavila v roku 2019 v skrátenej 2-dverovej Be Bop. Názov si pritom požičala z rovnako „uleteného“ konceptu z roku 2003. Cieľom bolo osloviť aktívne žijúcich ľudí, napríklad surferov, ktorí túžia po štýlovom praktickom aute. Be Bop mal len štyri samostatné sedadlá, zadné krídlové dvere so zasúvateľným oknom a presklenú strechu s výklopným zadným panelom. Aby sa nestratil ani na pláži, Renault ho za príplatok vyzbrojil pohonom 4×4, avšak v kombinácii so slabším motorom s objemom 1,6 litra. Ostatné verzie mali výkonný preplňovaný dvojliter 2,0 Turbo (168 kW) alebo diesel 2,5 dCi. Je len logické, že takto špecificky orientované auto nemohlo uspieť v širšom meradle. Navyše tu bola cenovka viac ako 15 000 eur. A to mal Be Bop kufor s objemom len 174 litrov.

9. Seat Exeo (2008 – 2013)

Seat Exeo - 2012 Foto: Seat
Seat Exeo - 2012 Seat Exeo - 2012

Na prelome desaťročí predstavoval Seat čiernu ovcu koncernu Volkswagen. Aby príliš nekonkuroval tradičným modelom Volkswagenu a Škody, snažil sa zabodovať modelmi Toledo, Altea a Altea XL, ktoré boli veľmi neštandardnými krížencami MPV a kombi. Predaje tak zďaleka nezodpovedali predstavám manažérov vo Wolfsburgu. A tak koncern hodil Seatu záchranné koleso v podobe sedanu a kombi Exeo. Exeo nebolo ničím iným ako preznačkovaným Audi A4 staršej generácie B7. Na rozdiel od nemeckého originálu vyrábali Exeo len v prevedení s pohonom predných kolies. Zato ho vybavili športovou „palubovkou“ z Audi A4 Cabrio. Hoci išlo o prémiovú techniku, cena tradičných zákazníkov Seatu odradila a nových nepritiahla. Kariéra Exea preto skončila už po piatich rokoch. Celkovo zišlo z liniek len čosi vyše 81 000 exemplárov. Potom prevzali štafetu nové modely Leon a najmä SUV Ateca.

10. Suzuki Kizashi (2009 – 2016)

Suzuki Kizashi Sport - 2011 Foto: Suzuki
Suzuki Kizashi Sport - 2011 Suzuki Kizashi Sport - 2011

Suzuki bolo vždy vnímané ako expert na malé a terénne autá. V týchto vodách sa mu vždy darilo aj darí. No na prelome desaťročí zatúžilo postúpiť o stupienok vyššie. V roku 2009 predstavilo atraktívny športový sedan Kizashi. Dĺžkou 4 650 mm nepatril celkom do nižšej strednej, ani do strednej triedy, ale zato fascinoval svalnatými proporciami a širokým postojom. Pod kapotou navyše pracoval výkonný 4-valec s objemom 2,4 litra spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo s CVT a pohonom oboch náprav. To ale znamenalo aj vyššiu cenu a vyššiu spotrebu paliva. V „naftovej“ Európe tak napriek brilantným jazdným vlastnostiam uspieť nemohlo. Navyše ho ponúkali v jedinej verzii výbavy, tej najvyššej s najvyššou cenou. Kizashi štartovalo na 30 000 eurách, čo bolo priveľa.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Články podľa značiek