Nemecko sa chváli rekordnými registráciami elektrifikovaných áut. Ich podiel na predajoch nových vozidiel predstavoval vlani spolu s hybridmi takmer štvrtinu. Tento rast však nie je lacný. Práve na to sa zamerala analýza Deutsche Bank, na ktorú upozornil Focus. Tvrdí, že súčasný systém financovania elektromobility nespĺňa kritériá ekonomickej a ekologickej efektívnosti. Kým totiž náklady na jednu ušetrenú tonu CO2 formou podpory elektromobility sa vyšplhali priemerne na 1 000 eur, pri obchodovaní s emisiami si môžete tú istú tonu CO2 kúpiť za 50 eur. Autori štúdie teda konštatujú, že Nemecko by mohlo dosiahnuť svoje klimatické ciele inak, a predovšetkým lacnejšie. Ako je to možné?
Čítajte viac Nemecko má vraj na cestách milión elektromobilov. Celkom tak to ale nie jeOkrem priamych dotácií na nákup elektromobilov, ktoré v Nemecku dosahujú až 9 000 eur na vozidlo, sú tu ďalšie straty vo fiškálnej politike. Napríklad vo forme výpadku daní z uhľovodíkových palív. Analytici vypočítali, že ak porovnáme príjmy, ktoré má štát z prevádzky konvenčných áut počas celej ich životnosti, a príjmy z elektromobilov, vzniká na strane štátu výpadok približne 20 000 eur. Ako referenčné autá si vzali Volkswagen Golf a Volkswagen ID.3. Za dvanásť rokov a ročnom nájazde 15 000 kilometrov, zaplatia majitelia elektrického ID.3 štátu za energie 550 eur, kým pri Golfe 6 500 eur. Ďalšie straty predstavuje výpadok DPH a výpadky z ďalších daňových úľav na elektromobily.
Štát stoja elektromobily miliardy eur
Ak sa zahrnú do výpočtu všetky fiškálne efekty vrátane environmentálnych bonusov, príde štát o 15 500 eur, teda o 1 300 eur ročne. Pri drahších autách strednej triedy táto strata ešte rastie. Ako príklad uvádza Deutsche Bank porovnanie benzínového Audi SQ5 a elektrického Audi e-tron, kde len v prvých troch rokoch dosahuje strata 3 700 eur ročne. Ak ide o firemné elektromobily, je táto suma ešte vyššia. Analytici to považujú za extrémne drahú formu boja proti klimatickým zmenám. Ekologický efekt je pritom kontroverzný a výsledky analýz vždy závisia od toho, aká databáza sa pre výpočet používa.
Čítajte viac ACEA: Je elektromobilita len pre bohatých? Vyzerá to takPri najoptimistickejšom scenári predpokladajú analytici, že elektromobil ušetrí počas svoje životnosti najviac 15 ton CO2, ak ide o vozidla kompaktnej triedy a 27 ton, ak hovoríme o elektromobile strednej triedy. To znamená, že jedna ušetrená tona CO2 stojí Nemecko 800 až 1 000 eur. Ak by Nemecko investovalo do nákupu emisných povoleniek, kde sa tona obchoduje za 50 eur, mohlo by výrazne ušetriť. Náklady na 16 až 20 ton by totiž zodpovedali nákladom na jednu tonu emisií získanú prechodom k elektrickému autu. Deutsche Bank sa tiež nepáči sociálna nerovnováha v elektrickej mobilite.
Elektromobilita je sociálne nespravodlivá
Aktuálne údaje KfW ukazujú, že z elektrických dotácií ťažia najmä bohatí Nemci. Na tento aspekt vrhá svetlo aj štúdia Deutsche Bank, ktorá konštatuje, že ľudia s vyšším príjmom využívajú viac štátnych dotácií ako ľudia s nižším príjmom. Elektromobily sú často druhým autom v domácnosti alebo sa používajú ako služobné vozidlá. Paradoxne, tieto náklady znášajú ľudia s nízkymi mzdami, ktorí si nemôžu dovoliť ani dotovaný elektromobil, a tak používajú konvenčné auto s vyššou daňovou záťažou. Vo väčšine prípadov pre nich tiež neexistuje možnosť, aby vlastnili služobné vozidlo.
Čítajte viac ‘Zelená‘ ministerka ohrdla služobný elektromobil. Hoci ho propagujeDeutsche Bank poukazuje aj na absurditu emisnej politiky, kde sú emisie z konvenčnej dopravy pripisované automobilovému sektoru, kým pri elektromobiloch tomu energetickému. Takto sa emisná bilancia elektromobilov, ale napríklad aj nemeckých železníc, umelo znižuje. Jednoducho, elektromobily sú považované za autá s nulovými emisiami. Tie ostávajú na strane výrobcov elektrickej energie. Prírode je pritom úplne jedno, či CO2 pochádza z výfuku auta, alebo komína uhoľnej elektrárne. Deutsche Bank sa preto prihovára aj za iné formy dotácií, napríklad na výrobu syntetických palív, pretože je zjavné, že celý sektor dopravy nemôže prejsť k technológii batériových elektromobilov.