Chevrolet Bolt stál GM už 0,8 miliardy dolárov. A stále horí

Auto, ktoré malo otriasť pozíciou Tesly na americkom trhu, zaťalo v kase koncernu General Motors poriadnu sekeru. Pre riziko vznietenia sa musí do servisov vrátiť všetkých približne 69 000 vozidiel.

12.08.2021 16:00
debata (2)
Chevrolet Bolt mal pokoriť Teslu 3 či Nissan... Foto: Youtube
Chevrolet Bolt - požiar Chevrolet Bolt mal pokoriť Teslu 3 či Nissan Leaf. Nakoniec je ale pre koncern General Motors doslova nočnou morou.

Kauza horiaceho elektromobilu Chevrolet Bolt je pre koncern General Motors poriadnou lekciou. Novú elektrickú technológiu jednoducho nezvládol. Tento mestský hatchback, ktorý prišiel na trh už v roku 2017, naozaj zaujal. V tom čase napríklad kapacitou batérie 60 kWh a reálnym dojazdom až 370 km. Ponúkal tiež praktický interiér a bol neporovnateľne lacnejší ako modely prémiovej Tesly. Získal tiež skvelé hodnotenia od renomovaných médií a organizácia Consumer Reports ho ocenila za excelentný dojazd. O zákazníkov Bolt núdzu nemal. Predalo sa z neho viac ako 60 000 exemplárov, čo nie je na elektromobil málo.

Lenže potom sa objavili nečakané požiare. Kauzu začala vyšetrovať Americká agentúra pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA a snažila sa aj samotná automobilka, ktorá uskutočnila zvolávaciu akciu. Problém mala vyriešiť aktualizácia softvéru, ktorá obmedzila nabíjanie akumulátorov na 90 %, no nepomohla. Aj po nej sa objavili ďalšie prípady samovznietenia. General Motors tak pristúpil k druhej zvolávačke, pri ktorej v niektorých amerických štátoch s prísnejšou ochranou spotrebiteľov vozidlá odkupoval od majiteľov alebo ich vymenil za nové, prípadne vymenil batériový paket. Problém sa mal týkať 50 392 vozidiel vyrobených od júla 2017 až do septembra 2019, ktoré boli vybavené článkami od spoločnosti LG Chem.

Požiar zbierky áut - Veľká Británia Čítajte viac Hasiči ukázali následky požiaru superáut. Je z toho do plaču

Ani tak kauza neutíchla. NHTSA kontaktovala majiteľov Boltov s upozornením, aby svoje autá neparkovali v podzemných garážach, v parkovacích domoch a dokonca ani vo vlastných garážach. Zároveň im odporučila, aby vozidlá nenechávali nabíjať v nabíjačkách celú noc bez dozoru ani v prípade, ak majú vonku umiestnený wall box. Plný rozsah tejto „katastrofy“ však najlepšie dokumentuje ekonomická bilancia General Motorsu za druhý štvrťrok 2021. Zo správy vyplýva, že americký koncern stáli zvolávacie akcie 1,3 miliardy dolárov, z toho 0,8 miliardy pripadlo práve na Bolt. Bude to však ešte drahšie, pretože do servisov sa bude musieť vrátiť všetkých 69 000 vyrobených Boltov.

Chevrolet ale nie je sám, kto s elektrickým modelom „narazil“. Podobne drahú skúsenosť má Hyundai, ktorý musel do servisov povolať 82 000 exemplárov elektromobilov – crossover Kona EV a tiež Hyundai Ioniq. Odhaduje sa, že výmena chybných batérií bude kórejskú automobilku stáť približne miliardu dolárov. Obe automobilky už rokujú s kórejským dodávateľom akumulátorov. Ten sa ale bráni s tým, že podľa jeho zistení nedošlo k pochybeniu na jeho strane, ale na strane výrobcu nesprávnou manipuláciou s batériami. Aspoň tak to bolo v prípade Hyundai. Lenže ak má problém aj Chevrolet, bude toto tvrdenie stáť na hlinených nohách. Americký koncern tvrdí, že za požiare môžu zle navrhnuté anódové pláty.

Chevrolet Bolt EV - 2016
Chevrolet Bolt EV - 2016
+11Chevrolet Bolt EV - 2016
POŽIAR AUTA Čítajte viac Teplo, teplejšie, horí! Tieto autá horia najčastejšie

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Požiare #Chevrolet #zvolávacia akcia #batérie #Chevrolet Bolt
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek