Autosalóny už zďaleka nepatria medzi vrcholné podujatia, na ktorých sa výrobcovia snažia predstaviť najnovšie modely a koncepty. Digitalizácia, sociálne siete a napokon aj celosvetová pandémia spôsobili, že individuálne a často virtuálne akcie majú lepší účinok a zároveň šetria finančné prostriedky.
Lenže zážitok zo zhliadnutia veterána, youngtimera či moderného superšportu, ktoré existujú v počte niekoľkých stoviek alebo len desiatok kusov sa cez obrazovku jednoducho nahradiť nedá. Prehliadky a výstavy historických vozidiel ozvláštnené pretekmi či aukciami sa teda stále budú tešiť popularite odbornej aj laickej verejnosti.
Presne takéto podujatie sa pred niekoľkými dňami skončilo v kalifornskom Monterey. Medzi jeho vrcholy patrí aj prehliadka elegancie na Pebble Beach, no nemenej pútajú pozornosť dražby vozidiel, ktoré formovali históriu automobilizmu a patria medzi cenné zberateľské kúsky.
Počas tohtoročného podujatia dražili významné aukčné spoločnosti vrátane Bonhams, RM Sotheby's alebo Gooding & Company. Medzi dvadsiatkou najdrahších nájdeme tradičné veterány, športové modely zlatej éry 60. rokov aj moderné superšporty z konca 20. a začiatku 21. storočia.
Naviac modelov v rebríčku je značky Ferrari, konkrétne až jedenásť. Nechýbajú modely LaFerrari, Enzo, F50, ale aj 250 GT Cabriolet a 250 GT Spider. Americkú klasiku zastupuje Duesenberg Model J Convertible-Coupe a športovú tradíciu Shelby Cobra 289 Cobra Works. Z európskych značiek sa medzi najdrahšie autá dostali Aston Martin, Mercedes-Benz, Porsche, Bugatti a kráľ tohtoročných aukcií britský McLaren F1.
Za legendárny model navrhnutý konštruktérom Gordonom Murrayom nový majiteľ zaplatil 20 465 000 amerických dolárov, čo je takmer dvojnásobok druhého auta poradí, ktorým je spomínané Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione. To sa predalo za „len“ za 10 840 000 amerických dolárov.
Čítajte aj Ide o milióny: Toto je 10 najdrahších aukcií veteránov v roku 2020Hoci sa môže zdať, že ide iba o rozmar bohatých nadšencov, hodnota vzácnych veteránov v dobrom stave neustále stúpa. Je to dobrá investícia, ktorá poráža infláciu a dokáže prekonať finančné krízy. Len sa majiteľ musí postarať, aby sa autu nič nestalo. Keď sa mu to však podarí, o niekoľko rokov môže predajom slušne zarobiť. Zvlášť keď je reč o tradičných autách na spaľovací motor, ktorú budú čoraz vzácnejšie.
Najdrahšie autá vydražené počas Monterey Car Week 2021
Poradie | Model | Rok výroby | Cena v USD |
---|---|---|---|
1. | McLaren F1 | 1995 | 20 465 000 |
2. | Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione | 1959 | 10 840 000 |
3. | Aston Martin DB4 GT Zagato | 1962 | 9 520 000 |
4. | Ferrari 275 GTB Competizione By Scaglietti | 1966 | 7 705 000 |
4. | Ferrari 268 SP Fantuzzi | 1962 | 7 705 000 |
6. | Ferrari 250 GT LWB Berlinetta Tour De France | 1958 | 6 000 000 |
7. | Bugatti Type 35B Grand Prix | 1929 | 5 615 000 |
8. | Mercedes-Benz 26/120/180 S-Type Supercharged | 1928 | 5 395 000 |
9. | Ferrari 250 GT Series I Cabriolet | 1958 | 4 405 000 |
10. | Shelby Cobra 289 Cobra Works | 1963 | 4 130 000 |
11. | Duesenberg Model J Convertible-Coupe | 1930 | 3 965 000 |
11. | Ferrari F50 | 1995 | 3 965 000 |
13. | Aston Martin DB4 GT Lightweight | 1959 | 3 855 000 |
13. | Ferrari 166 MM Spider Series II | 1953 | 3 855 000 |
15. | Ferrari 275 GTB/4 | 1967 | 3 662 500 |
16. | Ferrari F60 America | 2016 | 3 635 000 |
17. | Ferrari LaFerrari | 2014 | 3 410 000 |
18. | Ferrari Enzo | 2002 | 3 360 000 |
18. | Porsche 911 R | 1968 | 3 360 000 |
20. | Aston Martin DB4 GT | 1961 | 3 305 000 |