Kým trh s novými autami sa ešte ani zďaleka nedostal na predpandemickú úroveň, predaj ojazdených áut doslova kvitne. Ľudia majú hlbšie do vrecka, a tak mieria do autobazárov. Samozrejme, svoju rolu zohrávajú aj stúpajúce ceny nových áut a ich nedostupnosť kvôli čipovej kríze. Tento trend je celoeurópsky a odráža sa aj na slovenskom trhu. A dejú sa tu aj iné zvláštne veci. Ako ukazujú najnovšie letné štatistiky najväčšieho predajcu jazdených vozidiel u nás, spoločnosti AAA Auto, ľudia začali veľmi výrazne hľadať praktické rodinné autá. Tak napríklad vymierajúca trieda veľkopriestorových MPV zaznamenala nečakaný medziročný rast až o 26 %. Darí sa však aj kombi, a „esuvéčkam“. Najvýraznejší nárast je v kategórii luxusnejších modelov v prevedení kombi, ako sú napríklad BMW 3 alebo Škoda Superb.
Čítajte viac Autoscout24: Nemci odhalili dôvody raketového rastu cien ‘jazdeniek‘„Covidom poznačené letné prázdniny ľudí donútili k zmene svojich zvyklostí. Mnohí sa rozhodli namiesto leteckého zájazdu investovať do auta, ktoré spĺňa nároky rodinného vozidla. Podiel predaných kombíkov sa za posledný mesiac vyšplhal na tridsať percent. Ide tak o najpredávanejší variant vozidiel. Zákazníci pre pandemické opatrenia obmedzili aj cestovanie hromadnou dopravou, preto väčšie vozidlá valcujú tie menšie, ako sú napríklad hatchbacky, ktoré boli donedávna najpredávanejšie. SUV sa pohybujú v predajoch na 21 percentách. Najviac ale vzrástol dopyt po MPV, ktorých sa len v júli predalo o 26 percent viac ako pred rokom," uviedla Karolína Topolová, riaditeľka spoločnosti Aures Holdings.
Tohtoročná letná sezóna patrí podľa Aures Holdings k rekordným, čo potvrdzuje aj fakt, že v júli sieť predajní AAA Auto predala vôbec najviac áut v porovnaní s predchádzajúcimi júlmi za dobu takmer tridsaťročnej histórie! V rámci skupiny sa pre ojazdené auto rozhodlo vyše 8 700 zákazníkov. Hoci v rebríčku obľúbenosti priestranných áut vedú stále kombi na čele so Škodou Octavia (10,7 %), Škodou Fabia (6,3 %) a Volkswagenom Passat (5,6 %), oproti vlaňajšku sa ich predalo v sieti autocentier AAA Auto o dosť menej. V prípade Škody Fabia poklesol záujem dokonca o 15,3 %.
Najpredávanejšie veľkopriestorové autá (AAA Auto – leto 2021)
Poradie | MPV | SUV | Kombi |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen Touran | Škoda Yeti | Škoda Octavia |
2. | Hyundai ix20 | Kia Sportage | Škoda Fabia |
3. | Škoda Roomster | Dacia Duster | VW Passat |
4. | Ford S-Max | Hyundai ix35 | Škoda Superb |
5. | Citroën C4 Grand Picasso | Volkswagen Tiguan | Ford Focus |
Naopak, do popredia sa začínajú dostávať aj donedávna menej obľúbené modely v prevedení kombi. Napríklad záujem o BMW 3 sa za posledný mesiac takmer zdvojnásobil. V kategórii luxusných vozidiel rastie aj záujem o Škodu Superb, ktorá je zároveň štvrtým najpredávanejším veľkopriestorovým automobilom tohtoročného leta. „Pandémia a zmena cestovateľských zvyklostí Slovákov ovplyvňuje aj nároky na výbavu. Hoci komfortné prvky sú stále na vzostupe, teraz pozorujeme o ne ešte väčší záujem. Napríklad automatickú prevodovku si volí o osemnásť percent viac zákazníkov ako vlani, takže na predajoch majú podiel takmer jednu tretinu. To je najviac v našej histórii," upozornila Topolová.
Oproti vlaňajšku vzrástol aj záujem o autá s náhonom na všetky štyri kolesá. Zaujímavý je tiež vývoj v prípade voľby paliva, kde diesel jednoznačne poráža benzín a ďalšie alternatívne pohony s podielom až 60 %, a to aj napriek tomu, že dopyt po benzíne pri veľkopriestorových automobiloch narástol medziročne o 16 %. To je ďalší dôkaz, že napriek naftovej hystérii, vyvolanej kauzou Dieselgate, vedia zákazníci stále oceniť ekonomickú prevádzku dieselových áut. A ak ich nenájdu v predajniach nových vozidiel, pretože naftová ponuka sa výrazne zužuje, radi siahnu po dieselovom motore na trhu ojazdených vozidiel. Popularita nafty v autobazároch pritom nerastie len na Slovensku, ale napríklad aj v Nemecku.
Čítajte viac Ponuka ‘jazdeniek‘ rastie. Tieto boli v 2. štvrťroku na Slovensku inzerované najčastejšie