
Nemecký automobilový trh prežíva presne po roku druhú veľkú automobilovú krízu. Minulý rok to bola kríza, zapríčinená koronavírusom, tento rok je to kríza, zavinená nedostatkom polovodičov. Z hľadiska zákazníkov sa obe prejavujú diametrálne odlišným spôsobom. Kto v Nemecku nekúpil auto pred rokom a teraz uvažuje o novom, môže si doslova trhať vlasy.
Už v apríli 2020 predpovedal analytik Centra automobilového výskumu (CAR) Ferdinand Dudenhöffer, že nemecký automobilový trh čaká vlna rekordných zliav. A tá koncom jari a najmä v lete skutočne aj prišla. Podľa prieskumu inštitútu CAR klesli v auguste ceny tridsiatich najpredávanejších áut v Nemecku medziročne o 22,5 percenta. Jednoznačne najvyššie zľavy, a to až do výšky 50 %, sa týkali čistých elektromobilov a plug-in hybridov.
Tento jav mal niekoľko príčin: Jednak sa výrobcovia potrebovali zbaviť skladových zásob nahromadených áut, keďže dopyt kvôli lockdownu a zatvoreným kamenným obchodom výrazne klesol, následne nemecká vláda znížila DPH, aby predaj nových áut oživila a uároveň boli poskytnuté extrémne vysoké dotácie na elektrifikované modely, vďaka ktorým, ako sme uviedli už vyššie, klesli ceny niektorých až o polovicu.
Prešiel rok a situácia je úplne odlišná. Nedostatok polovodičov spôsobuje opakované odstávky výroby áut práve v čase, keď sa situácia s koronavírusom mierne uvoľnila a nastal po autách zvýšený dopyt. Reálne sa však ich výroba vôli odstávkam znížila a niektoré modely na nemeckom trhu chýbajú a čaká sa na ne mesiace.

Dôsledok je zákonitý. Podľa analýzy nemeckého inštitútu CAR (Center Automotive Research) sú rastúce ceny, respektíve klesajúce zľavy. Šéf inštitútu Ferdinand Dudenhöffer poukázal na to, že v 1. polroku tento vývoj dokázali predajcovia a importéri vykompenzovať skladovými zásobami, v druhom sa im to však už nedarí, pretože zásoby jednoducho došli a autá sa minuli.
„Zľavy na automobilovom trhu naďalej klesajú, počet ponúk sa zmenšuje a termíny dodania sa predlžujú,“ cituje agentúra DPA súčasné hlavné trendy zo správy inštitútu. Výrobcovia a predajcovia sú zdržanliví aj pri evidovaní vozidiel pre seba, čo obvykle prinášalo na trh vyššie zľavy, pretože po registrácii na seba nie sú povinní dodržiavať zmluvné ceny, dohodnuté s výrobcami, respektíve importérmi. Podľa štúdie v prípade takýchto krátkodobých evidencií predajcov môže zákazník získať zľavu z katalógovej ceny v priemere 27,3 %, pri vlastnom nakonfigurovaní vozidla na internetových portáloch len 18,8 %.
Týmto spôsobom sa v auguste v Nemecku registrovalo len 24,1 % nových áut, čo je v porovnaní s júlom takmer o dve percentá menej. To spôsobilo zvýšenie priemernej ceny nového vozidla o 0,5 % a zároveň začala výrazne klesať výška zliav, ponúkaných priamo predajcami. Okrem toho niektoré modely na nemeckom trhu chýbajú a výrazne rastu čakacie doby.
Najviac sa to prejavuje pri ponukách tzv. predplatného, v rámci ktorého zákazník platí aj údržbu a poistenie. Ponuky na túto formu leasingu na benzínové a elektrické vozidlá sa aktuálne prakticky neobjavujú, zatiaľčo ponuky pre dieselové a hybridné autá mierne vzrástli. Záujemcovia museli v auguste čakať na auto, objednané touto formou lízingu v priemere 12,5 týždňa, čo je približne o dva týždne dlhšie než v marci.