Autá chýbajú, ich ceny rastú. Poznajú to už aj Nemci

S odstupom roku nemecký automobilový trh zasiahla druhá vážna kríza. Kto v Nemecku nekúpil auto pred rokom a teraz uvažuje o novom, môže si doslova trhať vlasy.

02.09.2021 06:00
debata
Koronakríza  a nedostatok polovodičov...
best1 Koronakríza a nedostatok polovodičov štatistiky predaja áut čoraz viac zamotávajú.

Nemecký automobilový trh prežíva presne po roku druhú veľkú automobilovú krízu. Minulý rok to bola kríza, zapríčinená koronavírusom, tento rok je to kríza, zavinená nedostatkom polovodičov. Z hľadiska zákazníkov sa obe prejavujú diametrálne odlišným spôsobom. Kto v Nemecku nekúpil auto pred rokom a teraz uvažuje o novom, môže si doslova trhať vlasy.

Už v apríli 2020 predpovedal analytik Centra automobilového výskumu (CAR) Ferdinand Dudenhöffer, že nemecký automobilový trh čaká vlna rekordných zliav. A tá koncom jari a najmä v lete skutočne aj prišla. Podľa prieskumu inštitútu CAR klesli v auguste ceny tridsiatich najpredávanejších áut v Nemecku medziročne o 22,5 percenta. Jednoznačne najvyššie zľavy, a to až do výšky 50 %, sa týkali čistých elektromobilov a plug-in hybridov.

Tento jav mal niekoľko príčin: Jednak sa výrobcovia potrebovali zbaviť skladových zásob nahromadených áut, keďže dopyt kvôli lockdownu a zatvoreným kamenným obchodom výrazne klesol, následne nemecká vláda znížila DPH, aby predaj nových áut oživila a uároveň boli poskytnuté extrémne vysoké dotácie na elektrifikované modely, vďaka ktorým, ako sme uviedli už vyššie, klesli ceny niektorých až o polovicu.

Prešiel rok a situácia je úplne odlišná. Nedostatok polovodičov spôsobuje opakované odstávky výroby áut práve v čase, keď sa situácia s koronavírusom mierne uvoľnila a nastal po autách zvýšený dopyt. Reálne sa však ich výroba vôli odstávkam znížila a niektoré modely na nemeckom trhu chýbajú a čaká sa na ne mesiace.

VW - koncept EV SUV Šanghaj 2019 Čítajte viac Silná trojka: Toto je TOP 15 SUV na Slovensku za prvý polrok

Dôsledok je zákonitý. Podľa analýzy nemeckého inštitútu CAR (Center Automotive Research) sú rastúce ceny, respektíve klesajúce zľavy. Šéf inštitútu Ferdinand Dudenhöffer poukázal na to, že v 1. polroku tento vývoj dokázali predajcovia a importéri vykompenzovať skladovými zásobami, v druhom sa im to však už nedarí, pretože zásoby jednoducho došli a autá sa minuli.

„Zľavy na automobilovom trhu naďalej klesajú, počet ponúk sa zmenšuje a termíny dodania sa predlžujú,“ cituje agentúra DPA súčasné hlavné trendy zo správy inštitútu. Výrobcovia a predajcovia sú zdržanliví aj pri evidovaní vozidiel pre seba, čo obvykle prinášalo na trh vyššie zľavy, pretože po registrácii na seba nie sú povinní dodržiavať zmluvné ceny, dohodnuté s výrobcami, respektíve importérmi. Podľa štúdie v prípade takýchto krátkodobých evidencií predajcov môže zákazník získať zľavu z katalógovej ceny v priemere 27,3 %, pri vlastnom nakonfigurovaní vozidla na internetových portáloch len 18,8 %.

Týmto spôsobom sa v auguste v Nemecku registrovalo len 24,1 % nových áut, čo je v porovnaní s júlom takmer o dve percentá menej. To spôsobilo zvýšenie priemernej ceny nového vozidla o 0,5 % a zároveň začala výrazne klesať výška zliav, ponúkaných priamo predajcami. Okrem toho niektoré modely na nemeckom trhu chýbajú a výrazne rastu čakacie doby.

Najviac sa to prejavuje pri ponukách tzv. predplatného, v rámci ktorého zákazník platí aj údržbu a poistenie. Ponuky na túto formu leasingu na benzínové a elektrické vozidlá sa aktuálne prakticky neobjavujú, zatiaľčo ponuky pre dieselové a hybridné autá mierne vzrástli. Záujemcovia museli v auguste čakať na auto, objednané touto formou lízingu v priemere 12,5 týždňa, čo je približne o dva týždne dlhšie než v marci.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #najpredávanejšie autá #koronakríza #čipová kríza #nedostatok polovodičov
Články podľa značiek