Tesla nedávno šokovala svet svojím futuristickým „polovolantom“ v modeli S Plaid. Zniesla sa naň spŕška kritiky, pretože americký výrobca elektromobilov nepoužil elektronické riadenie drive-by-wire, ale len nahradil kruhový veniec volantom v tvare písmena U. To znamená, že Tesla zachovala klasické mechanické riadenie, pri ktorom je nutné v niektorých jazdných situáciách alebo pri parkovaní volant viackrát otočiť, takže neexistujúca časť venca vodičom chýba. Koncern General Motors, respektíve jeho dizajnové oddelenie GM Design, si však myslí, že má lepšie riešenie. Na instagrame zverejnilo dve fotografie volantu budúcnosti.
Čítajte viac Tesla S: Jej futuristický volant je ešte horší, ako si myslíteTiež vyzerá ako „knipel“ v kokpite lietadla alebo skôr ako hracia konzola. Predpokladáme ale, že v tomto prípade počíta GM s riadením „po drôte“. Volant sa predstavuje vo dvoch módoch. Prvý je pre manuálne ovládanie vozidla a druhý pre režim, keď preberá vozidlo pod kontrolu autopilot. Je teda jasné, že nový koncept volantu ráta s autonómnym riadením. V závislosti od zvoleného jazdného režimu sa menia funkcie a informácie, ktoré poskytuje displej v jeho centre. Nechýbajú ani dotykové plochy, napríklad pre ovládanie funkcie „prevodovky“. Sympatické je, že túto futuristickú technológiu kombinujú dizajnéri s koženými „držadlami“ po stranách. Aspoň malý závan starých dobrých čias.
Budúcnosť takéhoto riešenia je zatiaľ otázna, ale zdá sa, že General Motors si verí. Inak by sme nevideli na displeji okamžitú rýchlosť 108 míľ za hodinu, čo je takmer 180 km/h a najmä vysoko nad akékoľvek povolené limity v USA. General Motorsu však veríme viac ako Tesle. Nedávno napríklad americká spotrebiteľská organizácia Consumer Reports vyhodnotila autopilot Super Cruis, používaný v Cadillacoch, ako najlepší zo súčasnej ponuky. Najmä preto, že vodiča včas upozorní na potrebu prevzatia riadenia. Myslíme si preto, že aj pri návrhu nového volantu brali dizajnéri veľmi vážne otázku bezpečnosti. Tí, ktorí považujú šoférovanie stále za radosť a pasiu, sa však nemajú veru v budúcnosti na čo tešiť. Autá už nikdy nebudú mať pod kontrolou tak ako doteraz.
Čítajte viac Consumer Reports: Kto má najlepší autopilot? Tak to neuhádnete