Keď sme ešte pred pár rokmi zostavovali rebríčky najlacnejších áut, dominovali im modely s cenou, ktorá podliezala 7-tisícovú hranicu a špekulovali sme o tom, či niektorá automobilka nájde odvahu a ponúkne auto, ktoré by dokázalo „podliezť“ magickú päťtisícovú hranicu.
Dnes je však všetko inak. Koncom minulého roku sme pripravovali rebríček desiatich áut s cenou pod 10-tisíc eur. Napokon sme boli radi, že sa nám ich podarilo nájsť aspoň desať. Tentokrát sme zostavovali iný rebríček. Cenu áut sme posunuli na hranicu 12-tisíc eur a rozhodujúcim kritériom pre jeho zostavenie nebola cena, ale počet predaných kusov za prvý polrok tohto roku.
Čítajte viac ZAP: Toto sú najpredávanejšie autá za 1. polrok. Ak optimizmus, tak len opatrnýDôvod je jednoduchý – zaujímalo nás, ako koronakríza vplývala na preferencie zákazníkov, hľadajúcich cenovo dostupné, nie však za každú cenu úplne najlacnejšie auto. Sú v ňom aj modely, ktoré ešte na prelome októbra a novembra mali základnú cenu pod desaťtisícovou hranicou – konkrétne Dacia Duster, Dacia Sandero, Citroën 3, Renault Clio, Toyota Aygo a Hyundai i10. Z týchto šiestich áut si štvorcifernú základnú cenu zachovali už len tri – Sandero, i10 a Aygo. Navyše od októbra zdraželi všetky.
Je to trend, ktorý neprekvapuje. Autá zdraželi plošne, jednak kvôli zvýšenému dopytu a slabšej výrobe, danej nedostatkom polovodičov a samozrejme hlavne kvôli stále väčším bezpečnostným požiadavkám zo strany Európskej únie. Aj kvôli nim napríklad nové Sandero získalo v nárazových testoch Euro NCAP len tri hviezdičky. Nie však preto, že by bolo menej bezpečné po konštrukčnej stránke, ale preto, že nemalo prednú kameru, dôležitú z hľadiska predkolíznej ochrany a ochrany chodcov. Paradoxom je, že v známom losom teste, vypovedajúcom o jazdnej stabilite, dokázalo poraziť aj novú Octaviu.
Čítajte viac Silná trojka: Toto je TOP 15 SUV na Slovensku za prvý polrokKeďže tento rebríček sme zostavovali aj s ohľadom na to, že má byť nápomocný pri výbere nového cenovo dostupného auta, pri niektorých modeloch sme sa priklonili k tomu, že do predajov za prvý polrok sme započítali v prípade aktuálnej alebo blížiacej sa generačnej výmeny aj autá predošlej generácie, ak sa predávali, no cena, ktorú uvádzame je už cena modelu, ktorý práve na trh prichádza, alebo sa čoskoro chystá.
Tak je to napríklad v prípade auta, ktoré rebríčku s obrovským náskokom dominuje – Škody Fabia. Tá sa aj teraz predáva vo svojej tretej generácii, no nedávno bola predstavená už štvrtá a má aj svoju novú cenu – v rebríčku uvádzame práve túto. Autá, ktorých sa to týka najviac, sú označené hviezdičkou.
Poradie | Model | Výkon | Zákl. cena | Kusy (1. polrok 2021) |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Fabia | 1,0 MPi 48 kW | 11 760* | 1 405 |
2. | Citroën C3 | PureTech 83 61 kW | 11 790 | 633 |
3. | Hyundai i20 | 1,2i 62 kW | 10 640 | 571 |
4. | Dacia Duster | TCe 90 67 kW | 10 790* | 570 |
5. | Kia Rio | 1,2 Dpi 62 kW | 10 990 | 470 |
6. | Dacia Sandero | SCe 65 49 kW | 8 990* | 443 |
7. | Renault Clio | SCe 65 49 kW | 11 800 | 298 |
8. | Opel Corsa | 1,2i 55 kW | 11 190 | 244 |
9. | Hyundai i10 | 1,0i 49 kW | 9 590 | 150 |
10. | Toyota Aygo | 1,0 VVTi 53 kW | 8 990 | 143 |
Zdroj: ZAP SR |