Možno ste si všimli, že ceny áut v posledných rokoch rastú. To je logické, sú väčšie, komfortnejšie a bezpečnejšie. A svoje hrá aj efekt inflácie. No ani tieto faktory nedokážu celkom vysvetliť skutočnosť, prečo za autá platíme oveľa, oveľa viac ako pred pár rokmi. Dokladuje to štúdia analytickej agentúry JATO Dynamics. Tá sa pozrela na vývoj cien nových vozidiel v Európe od roku 2002 do roku 2020, teda za posledných 18 rokov. Závery sú doslova šokujúce. JATO Dynamics konštatuje, že za toto obdobie zdraželi autá nižšej triedy, ako napríklad VW Polo, Opel Corsa či Škoda Fabia, o 59 % a autá nižšej strednej triedy, ako napríklad VW Golf alebo Škoda Octavia, o neskutočných 63 %.
Čítajte viac Autá chýbajú, ich ceny rastú. Poznajú to už aj NemciAk sa pritom zohľadní inflácia, máme tu i tak stále 21-percentný reálny rast cien. Dokumentovať to môžeme na vývoji slovenských cien. Napríklad na cene Škody Octavia tretej generácie, ktorá ešte v roku 2013 štartovala s cenou verzie 1,2 TSI Active na 13 990 eurách, no jej štvrtá generácia sa vlani dostala k zákazníkom za 17 790 eur vo verzii 1,0 TSI Active. Len sedem rokov teda stačilo na zdraženie o viac ako 27 %. A tak by sme mohli pokračovať ďalej, napríklad Škodou Fabia. V roku 2014 začínala verzia 1,0 MPI Active na 8 940 eurách, tá nová stojí v tej istej verzii 11 760 eur. To je rast, ktorý nemožno pripísať len na konto inflácie ani bohatšej výbavy. Dôvodov je viac.
Čítajte viac Autoscout24: Nemci odhalili dôvody raketového rastu cien ‘jazdeniek‘Tým hlavným sú emisné regulácie EÚ. Nikde inde totiž k takému rastu nedošlo. JATO konštatuje, že len príchod elektromobilov má na svedomí 10-percentný rast cien, pritom ich ponuka nie je zďaleka taká široká. Tempo zdražovania pritom rástlo najmä v poslednej dekáde, na ktorú pripadajú asi dve tretiny, čo je ďalším dôkazom, že najväčší vplyv majú na rast cien majú práve nízkoemisné technológie. Autá so spaľovacími motormi musia pritom zarobiť aj na drahý vývoj zatiaľ stratových elektromobilov, takže rastú marže. Z tohto dôvodu z trhu prakticky úplne vymizli autá s cenou pod 10 000 eur.
Čítajte viac Ceny elektromobilov tak rýchlo neklesnú. Tvrdí americký expertKeď sme v roku 2010 zverejnili cenník áut v tejto cenovej hladine, bolo na našom trhu k dispozícii približne 50 modelov, pričom nechýbali ani naftové verzie, kombi, či dokonca modely s pohonom 4 × 4. V roku 2018 sa ich počet zredukoval na 35, pričom sa v zozname neocitol ani jediný diesel. Tento rok sme ich už ale narátali iba sedem. Je len logické, že keď z trh opúšťajú najlacnejšie modely a na vrchu pyramídy pribúdajú drahé elektromobily, priemerná cena áut bude naďalej rásť. Smutné je, že tento trend nie je výsledkom dopytu, ale politických rozhodnutí, ktoré robia z individuálne mobility opäť luxus. A ak si myslíte, že ušetríte v autobazári, ste tiež na omyle. Ceny prudko rastú aj na trhu ojazdených áut.
Čítajte viac Rakúšania špekulujú s cenami nových áut. Registrujú ich na jeden deň!