Šéfovia BMW, Mercedesu, VW a Stellantisu o čipovej kríze: Prevláda pesimizmus

Šéfovia najväčších automobiliek si myslia, že nedostatok polovodičov ich bude trápiť aj celý budúci rok. Ak nie ešte dlhšie. CEO koncernu VW už teraz hovorí "o rokoch".

, 09.09.2021 16:00
Herbert Diess Foto:
Herbert Diess, šéf koncernu VW, nevidí situáciu s polovodičmi práve optimisticky, podľa neho môže kríza trvať aj niekoľko rokov.
4

Ešte na prelome tohto a minulého roku, keď sa objavili prvé informácie o nedostatku polovodičov, takmer nikto netušil, aké obrovské kontúry tento problém naberie. Experti sa vtedy vyjadrovali, že najneskôr v lete by sa situácia mala upokojiť. Ale nestalo sa tak. Škody, ktoré podľa odhadov spôsobia odstávky výroby globálne automobilkám, sa aktuálne odhadujú na viac ako sto miliárd eur.

V júni analytici už upozorňovali, že problém s ich nedostatkom môže pretrvávať aj do konca roku a teraz máme september a tí najpovolanejší, teda šéfovia veľkých automobiliek hovoria, že polovodičová kríza bude automobilový sektor ovplyvňovať aj v priebehu celého budúceho roku – a možno ešte dlhšie.

Konkrétne sa takto vyjadril šéf Volkswagenu Herbert Diess. Ten sa obáva, že nedostatok čipov tak skoro nezmizne a automobilky s ním budú zápasiť roky. „Zrejme naďalej budeme pociťovať nedostatok v najbližších mesiacoch alebo dokonca rokoch pre vysoký dopyt po polovodičoch,“ uviedol pre agentúru Bloomberg.

chip Čítajte viac Nedostatok čipov bude automobilky trápiť najmenej do konca tohto roku

V tom istom duchu sa na práve prebiehajúcom mníchovskom autosalóne vyjadril aj šéf BMW Oliver Zipse, ktorý skonštatoval, že „komplikácie v dodávateľských reťazcoch budú pokračovať v nasledujúcich šiestich až 12 mesiacoch.".

Rovnaký názor majú aj šéf Daimleru Ola Kallenius a CEO automobilky Stellantis Carlos Tavares. Prvý z nich je však o niečo optimistickejší. Kallenius si myslí, že situácia by sa mohla začať zlepšovať v poslednom kvartáli tohto roka, avšak tento problém bude podľa neho ovplyvňovať automobilový priemysel aj počas celého roka 2022. Tavares súhlasí s tým, že problém sa presunie aj do budúceho roku, pretože „neeviduje signály, žeby ázijskí producenti zvyšovali výrobu čipov pre Európu a Ameriku“.

Globálny automobilový priemysel totiž potrebuje približne o 10 percent väčšiu produkčnú kapacitu pre čipy, uviedol na mníchovskom autosalóne šéf obstarávania Volkswagenu Murat Aksel. Ich producenti sú však vyťažení a kľúčovými partnermi sú pre nich skôr výrobcovia elektroniky, než automobilky.

Fiat - výroba Tychy Čítajte viac Kvôli čipovej kríze sa len v prvom polroku nevyrobí 2,5 milióna áut

Jednoduché nie je ani postaviť nové továrne na čipy. Tie totiž musia spĺňať rovnako prísne podmienky na čistotu, ako továrne pre farmaceutický priemysel, musia stáť v seizmicky bezpečných oblastiach a navyše v blízkosti výdatných zdrojov vody.

Tej sa totiž pri ich výrobe spotrebuje obrovské množstvo. Napríklad taiwanská spoločnosť TSMC, patriaca v globálnom meradle k najväčším producentom čipov uviedla, že denne spotrebuje 156 000 ton vody. Experti odhadujú, že postaviť nové továrne „na zelenej lúke“ si vyžaduje aj pri maximálnom nasadení čas približne 9 až 12 mesiacov a k tomu miliardové investície.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #polovodičová kríza #nedostatok polovodičov #čipová kríza
Články podľa značiek