Obrist: Táto Tesla Y má dojazd 1 500 km! Ale aj výfuk

Rúhanie či dobrý nápad? Rakúska spoločnosť Obrist Powertrain tvrdí, že jej pohon HyperHybrid má v porovnaní s čisto elektrickým množstvo výhod. Najmä nižšiu cenu a väčší dojazd. Na autosalóne v Mníchove sa pochválila plug-in hybridnou Teslou Y, ktorá spotrebuje na 100 km necelé dva litre benzínu.

09.09.2021 12:00
debata (4)
Rakúska spoločnosť Obrist Powertrain... Foto: Václav Lipavský, Obrist Powertrain
Obrist - Tesla Y HyperHybrid - 2021 Rakúska spoločnosť Obrist Powertrain implantovala do predného batožinového priestoru Tesly Y malý generátor ZVG, poháňaný kompaktným 2-valcom.

Elektromobily majú stále množstvo nevýhod. Jedným z nich je vysoká cena a obmedzený dojazd. Oba tieto problémy sa snaží vyriešiť rakúska firma Obrist Powertrain. Vedieť dala o sebe už aj v minulosti a teraz ukázala najnovšie výsledky svojej práce na IAA Mobility v Mníchove. Elon Musk z toho asi radosť mať nebude, pretože nosičom novej technológie je Tesla Y, ale nie celkom elektrická. Obrist ju totiž vybavil malým benzínovým generátorom. Myšlienka to, samozrejme, nie je nová, ale na rozdiel od BMW i3 REX, Opelu Ampera či Mitsubishi Outlander PHEV, má predlžovač dojazdu mimoriadne vysokú účinnosť a prakticky žiadne vibrácie. Aj preto ho Obrist označuje skratkou ZVG (Zero Vibration Generátor).

Generátor ZVG je neuveriteľne kompaktný a bez... Foto: Obrist Powertrain
Obrist Powertrain - Tesla 3 HyperHybrid Generátor ZVG je neuveriteľne kompaktný a bez vibrácií, hoci jeho 2-valec spaľuje benzín.

Je taký malý, že sa zmestí do predného batožinového priestoru Tesly Y. Trik spočíva vo zvláštnej dvojvalcovej konštrukcii. Piesty sú síce umiestnené paralelne, ale každý má vlastný kľukový hriadeľ. A tie sa otáčajú proti sebe, čím redukujú vibrácie. Obrist tvrdí, že sú nižšie ako pri dokonale vyvážených 12-valcoch. Takýto predlžovač dojazdu môže mať výkon od 134 do 268 koní, teda od 98 do 198 kW. A teraz k ďalším výhodám. Malý spaľovací motor môže vďaka mechanickému oddeleniu od hnacej sústavy bežať neustále v optimálnych otáčkach, teda s najvyššou možnou účinnosťou.

Vďaka generátoru si Tesla vystačí s tretinovou... Foto: Václav Lipavský, Obrist Powertrain
Obrist - Tesla Y HyperHybrid - 2021 Vďaka generátoru si Tesla vystačí s tretinovou kapacitou akumulátorov a pritom sa jej dojazd strojnásobí.

Vďaka nemu nemusí mať Tesla Y takú veľkú batériu. Jednoducho, tú menšiu dobije generátor vždy, keď to bude potrebné Obrist sa pýši, že kým hnacia sústava Tesly Y stojí 12 000 eur, takéto riešenie len neuveriteľných 2 000 eur. Udávaná spotreba dvoch litrov na 100 km zároveň znamená dojazd 1 500 km a tiež to, že Tesla Y PHEV produkuje po plug-in hybridnej konverzii len 24 gramov CO2 na kilometer. Aj to sú síce emisie, ale rozhodne nižšie, než tie, ktoré vznikajú pri ťažbe vzácnych surovín, samotnej výrobe batérií pre elektromobily a často aj pri výrobe elektrickej energie z neobnoviteľných zdrojov.

tesla jazda Čítajte viac Video: Tesla opäť predviedla čo (ne)dokáže jej Autopilot

Ak by navyše takýto HyperHybrid, ako svoj systém Obrist označil, spaľoval syntetické palivo vyrobené zo zelenej elektriny alebo vodík, klesli by emisie CO2 prakticky na nulu. V budúcnosti chce pohon HyperHybrid využiť vo vlastnom modeli, ktorý sa má predstaviť najskôr v roku 2023. Dovtedy však môže dôjsť k pozitívnemu vývoju v oblasti batérií, ktorý by mohol znížiť ich cenu, zvýšiť kapacitu a rýchlosť nabíjania. Potom by projekt Obrist Powertrain prišiel o niektoré benefity, na ktorých dnes stavia svoju budúcnosť. A možno o systém prejavia záujem samotné automobilky. Napokon, práve preto sa Obrist Powertrain zúčastňuje na mníchovskom autosalóne.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #plug-in hybrid #Tesla #PHEV #Tesla Y #Obrist
Články podľa značiek