Paríž sa búri. Obmedzenie maximálky na 30 km/h vraj spôsobuje chaos

V Paríži už takmer dva týždne platí obmedzenie maximálnej rýchlosti na 30 km/h, nové opatrenie polarizuje jeho obyvateľov aj návštevníkov. Dokonca sa už proti nemu konala aj demonštrácia.

13.09.2021 16:00
debata (15)
V Paríži obmedzili na väčšine ulíc maximálnu... Foto: Martti Tulenheimo, Flickr
Paríž, 30 km/h V Paríži obmedzili na väčšine ulíc maximálnu rýchlosť na 30 km/h, opatrenie vyvolalo napätie.

V Paríži už takmer dva týždne platí obmedzenie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu – a zatiaľ toto opatrenie nepresvedčilo ani automobilistov, ani odborníkov, píše Le Figaro. Opatrenie podľa Parížanov len zbytočne zvyšuje napätie medzi motoristami v uliciach, kde proti sebe stoja zástancovia a odporcovia obmedzenia rýchlosti.

Tí prví dodržiavajú nariadenú rýchlosť, tí druhí sa im úporne lepia na zadný blatník a snažia sa ich trúbením donútiť, aby zrýchlili. „Chodci sa budú pohybovať rýchlejšie ako autá,“ vyhlásil jeden z motoristov, ktorý sa vrátil z dovolenky a zistil, že v Paríži bola od 30. augusta všeobecne obmedzená rýchlosť na tridsiatku. Výnimkou je niekoľko ulíc, kde je povolená maximálna rýchlosť 50 kilometrov za hodinu.

OECD: Nižšia rýchlosť zníži počet smrteľných nehôd chodcov a cyklistov

O zníženie rýchlostného limitu z 50 km/h na 30 km/h v mestách sa už niekoľko rokov snaží aj Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Štúdia OECD uvádza, že pri takto zníženej povolenej rýchlosti je možné predpokladať pokles počtu nehôd s ťažkým zranením zhruba o 70 percent a počet smrteľných nehôd až o 90 percent. Dôkazom môžu byť poznatky z fínskych Helsínk a nórskeho Osla, kde po zavedení maximálnej „tridsiatky“ nezaznamenali počas roku 2019 žiadnu smrteľnú nehodu chodcov či cyklistov. Bezpečnosť premávky v mestách chce OECD zvýšiť aj zavedením úsekového merania rýchlosti.

Opatrenie si zatiaľ príliš mnoho priaznivcov nezískalo a už sa proti nemu dokonca konala protestná demonštrácia, ktorú vo východnej časti metropoly zorganizovalo združenie Rouler libre (Slobodne jazdiť).

Napätú atmosféru pociťujú tiež parížski taxikári, ktorí sú často pod tlakom ponáhľajúcich zákazníkov. „Už keď sme sa snažili dodržiavať rýchlostný limit 50 kilometrov za hodinu, nás niektorí nútili, nech šliapneme na plyn. A skúste si predstaviť, že pôjdeme tridsiatkou! ,“ povedal Didier Hogrel z Národnej federácie taxislužby.

Naopak chodci a cyklisti tvrdia, že sa za posledný týždeň nič nezmenilo. Podľa nich drvivá väčšina vodičov jazdí stále rovnako rýchlo. „Vždy ma predbiehajú a ja ich doháňam na semaforoch,“ hovorí Paul, ktorý v hlavnom meste jazdí výhradne na bicykli.

Kde už „tridsiatku“ využívajú

Na plošné zníženie rýchlosti na 30 km/h v mestách pristúpilo od tohtoročného mája Španielsko, podľa úradov sa úprava týka zhruba 60 až 70 percent mestských ulíc a ciest v krajine. „Tridsiatka“ tu platí napríklad na všetkých mestských komunikáciách s jedným pruhom v každom smere. Od tohtoročného januára sa povolenou maximálnu „tridsiatkou“ môže jazdiť vo väčšine ulíc belgického hlavného mesta Brusel, v susednom Holandsku platí v mnohých mestách táto maximálna rýchlosť už niekoľko rokov a do platnosti by v krajine malo tiež vstúpiť plošné zníženie rýchlosti na tento limit.

„Pokiaľ nebude polícia dodržiavanie rýchlosti skutočne kontrolovať a v meste nebude viac radarov, potom bude obmedzenie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu existovať len na papieri,“ myslí si Jean-Paul Le Chevalier z organizácie 60 Millions de piétons (60 miliónov chodcov). Tento názor ale nezdieľa združenia Rouler libre, ktoré sa chce obrátiť na súd so žiadosťou o zrušenie vyhlášky zavádzajúcej nové rýchlostné obmedzenie. "Spochybňujeme všetky argumenty, ktoré mesto pre zavedenie tohto opatrenia predložilo. Zníženie rýchlosti nezmierni dopravné zápchy ani znečistenie, a nezabezpečí menej nehôd, "tvrdí právnik združenia Patrick Tabet.

Opatrenie, ktoré má priniesť menej hluku a byť šetrnejšie k životnému prostrediu chce otestovať aj niekoľko veľkých nemeckých miest.

NDS - líniové riadenie Čítajte viac Po Bratislave 130-kou! NDS spúšťa inteligentné riadenie dopravy

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #chodci #Paríž #Cyklisti #maximálna povolená rýchlosť #obmedzenie rýchlosti #30 km/h
Články podľa značiek