Od roku 2035 by mal v Európskej únii platiť zákaz predaja áut so spaľovacími motormi. Lenže kým pre prémiové značky je možné cenu elektrifikácie ľahko zamaskovať, pri tých masových môže byť cenový nárast doslova likvidačný. Uvedomuje si to aj Xavier Martinet, marketingový šéf Dacie, ktorý sa pre Auto Car otvorene rozhovoril o obavách z budúcnosti. Zároveň priznáva, že Dacia prejde na elektrifikáciu najneskôr, ako sa bude dať. To napriek tomu, že v portfóliu už má malý elektrický crossover Spring a nový 4-miestny Jogger plánuje ponúknuť s hybridnou sústavou.
„Nie je to technická otázka. Máme tu hybridné Clio aj Captur, to všetko je kompatibilné s novými Daciami, postavenými na rovnakej platforme CMF-B. Už zajtra môžeme začať vyrábať hybridný Jogger alebo Sandero. Problém je niekde inde a je ekonomický. Pýtam sa, či budú zákazníci ochotný platiť o 3– alebo 4-tísíc eur viac za hybrid, keď si môžu kúpiť lacnejšiu benzínovú verziu? Alebo verziu na LPG, ktorá je drahšia len o pár stoviek eur a pritom dokáže tiež znížiť emisie CO2?“ A má aj odpoveď.
Čítajte viac Technický šéf automobilky sa stavia proti nútenému zákazu spaľovacích motorov„Myslím si, že zákazníci nepožadujú konkrétnu technológiu. Možno nejaká časť populácie áno. Ale hlavne chcú auto, ktoré splní ich potreby, dovolí im ísť kdekoľvek, kde to potrebujú a to všetko za prijateľnú cenu,“ vysvetľuje Martinet. A pokračuje: „Ceny áut budú v budúcnosti nepochybne vyššie, ale platy ľudí nebudú rásť rovnakou mierou. Pôjdeme preto cestou elektrifikácie, až keď budeme musieť. Prečo by sme sa mali posúvať k technickému riešeniu, o ktoré nebudú mať zákazníci záujem?“ vysvetľuje Martinet.
Nakoniec však ani Dacia nebude mať inú možnosť. Ak vstúpi do platnosti norma Euro 7, budú jej autá drahšie. Možno lacnejšie než v prípade konkurencie, ale len relatívne. V podstate to bude znamenať zánik áut s cenou od 10– či 12-tisíc eur. Spomeňme, že elektrická Dacia Spring stojí už dnes 16 500 eur, pritom ide o auto s dĺžkou len 3,7 metra, výkonom 27 kW a dojazdom 230 km v ideálnych podmienkach. Za tieto peniaze dnes môžete mať prakticky akékoľvek Sandero, Logan ale aj SUV Duster či dodávku Dokker s neporovnateľne lepšími úžitkovými vlastnosťami. Rumunskú značku pod krídlami Renaultu tak čakajú ťažké časy.
Čítajte viac Dacia Jogger: Rumuni vrátili do hry Logan MCV. Toto bude hit aj bez dieslu!