Ford je šokovaný záujmom o manuál v Broncu. Chce ho až 25 % zákazníkov

Hoci USA sa nám spájajú s automatickými prevodovkami, nie je to tak, že by o tie manuálne zákazníci nestáli. Ak majú príležitosť, vôbec sa im nebránia. Najnovším príkladom je reinkarnovaný off-road Bronco a jeho zvláštny 7-stupňový manuál.

13.09.2021 12:00
debata
Manuálna prevodovka Bronca je zaujímavá nielen... Foto: Ford
Ford Bronco - 2020 Manuálna prevodovka Bronca je zaujímavá nielen siedmimi prevodovými stupňami, ale aj tým, ako za Atlantikom priťahuje zákazníkov.

V poslednom čase sa hovorí o tom, že manuálne prevodovky sú na odpis. Nerozumejú si totiž s elektrifikovanými autami ani s asistenčnými systémami. Elektromobily ich dokonca nepotrebujú vôbec. A navyše, tie automatické, či už robotizované, dvojspojkové, alebo klasické s hydrodynamickým meničom sú stále dostupnejšie. A tak podiel manuálov na predajoch v Európe dlhodobo padá. V USA je to tak už desaťročia. Väčšina Američanov s manuálom jazdiť vlastne ani nevie. Ale čuduj sa svete, práve za Atlantikom sa teraz vracajú do módy, podobne ako vinylové platne. A nielen pri raritných modeloch, akými sú Ford Mustang Schelby GT350, Chevrolet Corvette alebo v amerických verziách Porsche 911 GT3, kde má manuál až 70-percentný podiel. Najnovším príkladom je reinkarnovaný Ford Bronco, ktorý sa vrátil na scénu po 24 rokoch.

Ford Bronco Sport - 2021 Čítajte viac Ford Bronco Sport: Toto je priamy útok na Cherokee

Americká automobilka urobila naozaj dobre, keď sa rozhodla obdariť Bronco manuálnou prevodovkou. A nie obyčajnou. Má totiž až sedem prevodových stupňov a spiatočku, podobne ako niektoré Porsche. Lenže Bronco nie je superšport, ale čistokrvný off-road. Navyše, na rozdiel od deväťstojedenástky, ktorá má na radiacej páke číslice od jeden po sedem, v Broncu sa končia stupne číslicou šesť. Siedmy prevodový stupeň sa síce nestratil, ale je označený písmenom „C“. Tento prevod má na kulise pozíciu vľavo dole, teda pod spiatočkou. Pri bežnej jazde ho používať nemusíte, možno aj preto by bolo jeho označenie číslicou jeden zavádzajúce. K slovu prichádza len v teréne. Je taký krátky (94,75:1), že supluje redukciu. A to je praktické riešenie, pretože netreba ovládať ďalšiu páku ani aktivovať redukčný prevod špeciálnym spínačom.

Ford Bronco - 2021
Ford Bronco - 2021
+30Ford Bronco - 2021
Ford Bronco - 2021 Čítajte viac Ford Bronco: Wrangler už nie je sám. Súper sa vracia po 24 rokoch!

Ale vráťme sa k téme. V USA sa pre klasický hardvér s troma pedálmi na podlahe rozhodlo 15 % zákazníkov 5-dverového Bronca a až 25 % zákazníkov v kratšej 3-dverovej verzii. To je podiel, ktorý z obchodného hľadiska nie je zanedbateľný a vysoko prevyšuje podiel manuálov v celom americkom autoparku. Dôvodom prekvapivo vysokého záujmu je jednak fakt, že Bronco je auto pre nadšencov a tým druhým, že s manuálom je reinkarnovaná americká terénna legenda lacnejšia. Navyše je spojená výlučne so základným 4-valcovým benzínovým motorom 2,3 EcoBoost. Takže Američania pri kúpe tejto verzie ušetria hneď 3 490 dolárov. Na druhej strane je tu predpoklad, že ak by Ford ponúkal manuálnu prevodovku aj so 6-valcom 2,7 EcoBoost, mohol by byť podiel manuálov v predajnom mixe ešte vyšší. Veď 6-valec volí až 60 % majiteľov nového Bronca.

Ford Bronco - 2020 Čítajte viac Ford Bronco prekvapil zvláštnym manuálom. Prečo má prevod ‘C‘?

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #Ford Bronco #manuálne prevodovky
Články podľa značiek