Škoda je v kríze. V hre je aj úplný odchod z Číny

V roku 2018 predala Škoda v Číne vyše 350-tisíc áut, v prvom polroku tohto roku to bolo len 44-tisíc. V hre je aj jej úplný odchod z čínskeho trhu.

, 14.09.2021 14:00
19
Škoda sa ešte koncom júla minulého roku takto... Foto: Škoda Auto
Škoda Čína Škoda sa ešte koncom júla minulého roku takto chválila tromi miliónmi vyrobených áut v Číne. V tej dobe tam však už prechádzala veľkou krízou.

Automobilka Škoda sa ocitla v súčasnosti v kríze, ktorá môže vyústiť až do odchodu z čínskeho trhu. A to si tam mladoboleslavská značka budovala už vyše 15 rokov silnú pozíciu a dosahovala státisícové predaje. Posledné takmer tri roky sú však pre značku nočnou morou, jej predaje sa totiž strmo prepadali, až sa blížia k úplnej nule.

Len pre zaujímavosť – v roku 2018 na tamojšom trhu predala vyše 350-tisíc áut a už vtedy bola zahraničnou značkou, ktorej sa najrýchlejšie v histórii podarilo na tamojšom trhu predať milión automobilov. O rok neskôr, teda v roku 2019, však v Číne predala už len necelých 280-tisíc áut, minulý rok to bolo dokonca iba 150-tisíc áut. A prvý polrok roku 2021 bol už doslova tragický. Za šesť mesiacov značka v tejto krajne predala len 44-tisíc (!) áut. Mesačný priemer sa pohyboval pod desaťtisícovou hranicou.

Škoda Fabia Combi - ilustrácia 2021 Čítajte viac Šok: Škoda ‘odpískala‘ novú Fabiu Combi! Väz jej zlomil výfuk

A objavujú sa ďalšie negatívne informácie. Podľa niektorých nemenovaných zdrojov z prostredia značky už Škoda v Číne rozpustila svoje marketingové oddelenie a zrušila aj oddelenie výskumu a vývoja. Predstavitelia automobilky v oficiálnej reakcii na tieto zvesti vyhlásili, že „nie sú pravdivé“ a prišlo len k sérii personálnych výmen vo vedení spoločnosti.

Jia Mingdi, bývalý šéf spoločnosti SAIC Volkswagen vyhlásil, že jedným z dôvodov dramatického pádu značky bolo „ ignorovanie základných atribútov, na ktorých značka stojí a bezhlavá snaha priniesť na trh väčšie a lacnejšie automobily, než Volkswagen.“ V realite toto súperenie ale znamenalo zvyšovanie cien modelov až do momentu, keď to bolo pre klientov neúnosné.

Octavia sa prepadá aj v Česku

Z pozície jednotky v rámci portfólia značky a zároveň aj celkových predajov áut sa Octavia aktuálne u našich západných susedov prepadla až na tretie miesto. V predajoch ju prekonala nielen Fabia, ale aj Kamiq. V auguste mladoboleslavská značka predala v Česku len 754 Octavií a navyše tretie miesto na stupni víťazov v auguste len tesne obhájila pred modelom Hyundai i30, rozdiel medzi nimi bol 25 predaných áut. Dôvodom tohto javu ale nie sú len vysoké ceny nových Octavií, ale aj polovodičová kríza, ktorá výrazne zasiahla výrobu tohto modelu a predĺžila čakacie doby, čo je pri generačnej výmene naozaj veľmi nešťastné.

Škoda však tento súboj prehrala a prišla ďalšia katastrofa. Volkswagen založil na jar roku 2019 v Číne novú lacnú značku Jetta, pod ktorou prináša postupne na trh nové modely. A týmto krokom zredukoval životný priestor Škody na najsilnejšom ázijskom trhu takmer na minimum. Preto v apríli 2020 prišlo k veľkému plošnému zníženiu cien prakticky celého modelového portfólia značky, v niektorých prípadoch aj takmer o tretinu. To však jej strmý pád nedokázalo pribrzdiť.

Záchranným kolesom môže byť pre Škodu uvedenie modelu Octavia Pro. Ktorá bola predstavená v marci tohto roku. Octavie sa v Číne predávali vždy dobre, no obrovský pokles, ktorý nemožno spájať len s koronakrízou, postihol aj tento model. Kým v roku 2016 predala Škoda v Číne fantastických 160 000 Octavií, vlani to bolo len 33 000. Z modelu Octavia Pro sa má stať záchranca značky, preto bola navrhnutá presne na mieru čínskej klientele, ktoré miluje veľké autá.

Škoda Octavia Pro - 2021 Čítajte viac Škoda Octavia Pro: Čínsky ‘Superb RS‘ je odhalený. Zákazníkov by si našiel aj tu

A tak je Octavia Pro o 64 mm dlhšia, pričom na rázvore pribudlo 44 milimetrov. Celkovou dĺžkou 4 753 a rázvorom 2 730 mm nemá ďaleko od Superbu. Po nej príde na rad niekoľko nových respektíve modernizovaných SUV.

Či značke naozaj pomôžu zastaviť strmý pád, alebo Škoda naozaj opustí čínsky trh a prenechá miesto cenovo dostupným modelom Jetta sa ukáže v priebehu tohto a budúceho roku. Na rozhodovanie bude mať určite vplyv aj vývoj polovodičovej krízy, ktorá bude trvať zrejme aj väčšinu budúceho roku.

Škoda tento rok vyrobí o stotisíc áut menej

Česká automobilka Škoda Auto podľa svojho šéfa Thomasa Schäfera v tomto roku vyrobí pre nedostatok čipov o 100.000 áut menej.„Nedostatok čipov nám spôsobuje enormné bolesti aj preto, lebo dopyt po našich autách je naďalej veľmi vysoký,“ uviedol Schäfer v rozhovore pre denník Augsburger Allgemeine. Schäfer dúfa, že situácia sa v ďalších týždňoch trochu uvoľní, keďže v Malajzii sa môže opäť produkovať viac čipov. Dodal, že „čipová kríza sa natiahne až do budúceho roka, ale hádam nie v takej sile ako v tomto roku“.

V konečnom dôsledku – v posledných rokoch zastavilo výrobu svojich áut v Číne Suzuki a zo spoločného podniku s Dongfeng Motor Group sa stiahol aj Renault. Ten má však nového perspektívneho partnera v automobilke Geely, s ktorou by chcel v spoločnom podniku vyrábať hybridné vozidlá.

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
19 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Octavia Pro #Škoda Auto #predaj áut v Číne #predaj áut
Články podľa značiek