ACEA: Európe chýbajú nabíjačky. A Slovensko? Sme takmer na chvoste

Podľa údajov agentúry ACEA až 17 krajín EÚ má menej ako päť nabíjacích staníc na 100 km cestnej infraštruktúry.

20.09.2021 16:00
debata (14)
Poľsko má len jednu verejnú nabíjačku na 250... Foto: (Ilustračné foto) Škoda Auto
nabíjanie škoda enyaq Poľsko má len jednu verejnú nabíjačku na 250 kilometrov ciest. (Ilustračné foto)

Na európskych cestách je stále príliš málo nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá a 10 krajín EÚ nemá v priemere ani jeden terminál na 100 km ciest. Upozornilo na to Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

Generálny riaditeľ ACEA Eric-Mark Huitema v tejto súvislosti zdôraznil, že európski spotrebitelia nebudú môcť prejsť na autá s nulovými emisiami, ak na cestách, po ktorých jazdia, nebude dostatok nabíjacích staníc.

V súčasnosti má najlepšiu nabíjaciu infraštruktúru v Únii Holandsko. Táto krajina má 47,5 nabíjacích staníc na 100 km ciest. Nasleduje Luxembursko (34,5), Nemecko (19,4) a Portugalsko (14,9). Skupinu päť najúspešnejších krajín dopĺňa Rakúsko (6,1).

Na druhom konci rebríčka sú krajiny, ktoré majú najmenší počet terminálov na 100 km ciest. Spolu je takých krajín desať, k piatim najmenej ústretovým voči elektromobilite však patria: Litva (0,2), Poľsko (0,4), a potom Cyprus, Lotyšsko a Rumunsko (0,5). Slovensko (dve nabíjacie stanice na 100 km ciest) je v tomto ukazovateli porovnateľné s Chorvátskom (2,3).

Krajina Počet nabíjačiek na 100 km Trh. podiel elektromobilov*
Belgicko 5.5 10.7
Bulharsko 0.8
Cyprus 0.5 0.5
Česká republika 0.9 2.5
Dánsko 4.4 16.4
Estónsko 0.7 1.8
Fínsko 3.3 18.1
Francúzsko 4.1 11.2
Grécko 0.2 2.6
Holandsko 47.5 25
Chorvátsko 2.3 1.9
Írsko 1 7.4
Litva 0.2 1.1
Lotyško 0.5 2.7
Luxemburgsko 34.5 11.4
Maďarsko 0.6 4.7
Malta 3.4
Nemecko 19.4 13.5
Poľsko 0.4 1.9
Portugalsko 14.9 13.5
Rakúsko 6.1 9.5
Rumunsko 0.5 2.2
Slovensko 2 1.9
Slovinsko 1.6 3.1
Španielsko 1.1 4.8
Švédsko 5 32.2
Taliansko 5.1 4.3
Zdroj: ACEA, EAFO, ERF, EUROSTAT    

*vrátane plug-in hybridov

V krajinách s menším počtom nabíjacích staníc zaostáva aj trhový podiel elektromobilov. V prípade Slovenska ide o 1,9-percentný podiel. Maďarsko je jedinou z desiatich krajín, ktoré nemajú v priemere ani jeden terminál na 100 km, ktorá má však vyšší trhový podiel elektromobilov – na úrovni 4,7 %.

Združenie upozornilo na obrovský kontrast medzi Holandskom – krajinou s najväčším počtom nabíjačiek (47,5 na každých 100 km cesty) – a Poľskom (ktoré je však osemkrát väčšie), ktoré má iba jeden nabíjací bod na každých 250 kilometrov.

Porsche - nabíjací park Lipsko Čítajte viac Expert: Výstavba nabíjačiek musí byť 30-krát rýchlejšia. Inak hrozí kolaps

ACEA pripomenula, že Európska komisia v rámci svojho klimatického balíka Fit for 55, ktorý zverejnila v júli, navrhla, aby do roku 2030 boli emisie CO2 z nových automobilov o 55 % nižšie voči úrovniam z roku 2021. Aby európske automobilky mohli splniť tento náročný cieľ, budú musieť v nasledujúcich rokoch priniesť na trh milióny automobilov s elektrickým nabíjaním.

Výrobcovia sa však obávajú, že pokiaľ nebude existovať dostatočná dobíjacia infraštruktúra, spotrebitelia na elektromobily neprejdú. „Ak napríklad občania Grécka, Litvy, Poľska a Rumunska budú musieť pre kvôli dobíjaniu cestovať 200 a viac kilometrov, nemôžeme od nich očakávať, že budú ochotní kupovať elektrické autá,“ opísal situáciu Huitema.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #nabíjacie stanice #elektromobilita #verejné nabíjačky #počet nabíjačiek
Články podľa značiek