Automobilky zneužívajú čipovú krízu. Zdvihli ceny a chcú ich udržať!

Najmä prémiové automobilky v súčasnosti predávajú menej áut, zato majú zisky oveľa vyššie. A tento stav by chceli zachovať. Potvrdili to finanční riaditelia BMW aj Mercedesu-Benz.

16.09.2021 06:00
debata (6)
Ceny nových áut sa stále zvyšujú, zákazníci to... Foto: ACEA
ACEA - predaj áut Ceny nových áut sa stále zvyšujú, zákazníci to akceptujú a výrobcovia aj predajcovia sa z toho tešia.

Automobilky zneužívajú nedostatok áut, spôsobený polovodičovou krízou a zvýšili ich ceny. Keď kríza skončí, budú aj naďalej dodávať menej áut, aby zachovali vyššie ceny a zároveň vyššie zisky z ich predaja.

Znie to ako konšpiračná teória? Na prvý pohľad áno, ak by sa však takto otvorene nevyjadrili poprední predstavitelia nemeckých prémiových automobiliek, navyše pre médium, ktoré zo šírenia nepodložených teórií rozhodne obviňovať nemožno. Povedali to totiž v rozhovore pre prestížny denník Financial Times.

Kým sa však k ich vyjadreniam dostaneme, pozrime sa na niektoré zaujímavé fakty. Poradenská spoločnosť EY uviedla, že globálny automobilový priemysel zaznamenal v 1. polroku tohto roku rekordné prevádzkové zisky aj napriek tomu, že automobilky predávajú menej áut a neustále sa sťažujú na nedostatok polovodičov.

Mercedes, online predaj Čítajte viac Autá chýbajú, ich ceny rastú. Poznajú to už aj Nemci

Šestnásť najväčších automobilových koncernov zaznamenalo podľa EY za prvých 6 mesiacov 2021 prevádzkové zisky v celkovej výške 71,5 miliardy eur. V rovnakom období pred rokom zaznamenali pre koronakrízu, ktorá narušila globálne dodávateľské reťazce a spôsobila prepad dopytu, stratu 4,1 miliardy eur.

Automobilový expert EY Peter Fuss uviedol, že výrobcovia profitovali z úsporných opatrení, ktoré prijali počas koronakrízy, a z trendu smerom k drahším a väčším modelom. Navyše, aktuálny nedostatok čipov vytvára pri vysokom dopyte po autách priaznivé cenové prostredie. „Nedostatok čipov spôsobuje, že automobilové koncerny sa sústredia na vozidlá s vyššou maržou a sú menej odkázané na vysoké zľavy na podporu predaja. V súčasnosti je dopyt vyšší ako ponuka a automobilový priemysel vie túto situáciu využiť,“ uviedol Fuss.

Napríklad spoločnosti BMW a Daimler (výrobca automobilov Mercedes-Benz) plánujú obmedziť dodávky luxusných áut aj v čase, keď už bude dostatok polovodičov a tak držať umelo vysoké ceny áut aj naďalej. Po odznení koronakrízy sa totiž zvýšil dopyt po nových autách, no polovodičová kríza spôsobila, že na trhu chýbajú a záujemci sú preto ochotní zaplatiť ze ne vyššie sumy.

Situácia, keď automobilky na trh síce dodávajú menej, ale paradoxne zarábajú viac, im vyhovuje a chceli by ju udržať aj do budúcna. „Aj naďalej budeme zámerne znižovať množstvo dodávaných áut,“ vyhlásil Harald Wilhelm, finančný riaditeľ spoločnosti Daimler pre Financial Times," a zároveň dodal, že ponuku budú aj do budúcna orientovať smerom k drahším a luxusnejším vozidlám, na ktorých majú vyšší zisk.

kvasiny Čítajte viac Na trhu chýbajú nové autá. Na Octaviu sa čaká až 9 mesiacov

Finančný riaditeľ spoločnosti BMW ho doplnil s tým, že nastavenie cenovej hladiny ich modelov je z hľadiska automobilky najlepšie za posledných 24 mesiacov a doplnil, že „plánujeme jednoznačne do budúcna zachovať … spôsob, akým riadime dodávanie našich áut na trh, aby sme mohli pristupovať k cenotvorbe tak, ako v súčasnosti.“

Klienti si zrazu zvykli čakať na nové prémiové auto aj niekoľko mesiacov, sú radi, že ho napokon dostali a neváhajú zaň zaplatiť podstatne vyššie sumy. Šéfovia veľkých automobiliek, díleri a aj analytici zhodne tvrdia, že pretrvávajúci nedostatok čipov, ústiaci do súperenia o ich dodávky medzi automobilovým priemyslom a výrobcami spotrebnej elektroniky, je predzvesťou nového prístupu k tvorbe cien a predaju prémiových modelov.

„Pandémia teraz každému skutočne otvorila oči a vidíme, že je možná iná paradigma,“ povedal Arndt Ellinghorst, analytik spoločnosti Bernstein. „A všetkým to vyhovuje, vrátane predajcov,“ dodal. Doplácajú na to iba zákazníci.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #BMW #Mercedes-Benz #predaj áut #polovodičová kríza #čipová kríza #nedostatok polovodičov
Články podľa značiek