Autonómne riadenie je považované popri elektrickom pohone za druhý kľúčový pilier mobility budúcnosti. Autopilota preto vyvíjajú všetky automobilky buď priamo, tak ako Tesla, alebo v spolupráci s gigantmi typu Google či Uber. Samozrejme, nechýba medzi nimi ani Toyota, najväčší svetový výrobca áut. Testy autonómnych Lexusov sú už v plnom prúde. Jej šéf Akio Toyoda je však realista a na rozdiel od Elona Muska nešíri utopické vízie. Dokázal to aj po paralympiáde v Tokiu, kde musela Toyota vysvetľovať nepríjemný incident. Jej autonómne vozidlo e-Palette, ktoré premávalo v olympijskej dedinke, zrazilo totiž 26. augusta jedného zo športovcov.
Čítajte viac Šéf najväčšej automobilky je proti zákazu spaľovacích motorov. Vyslúžil si kritikuNašťastie nešlo o nič dramatické. V čase kolízie malo vozidlo rýchlosť len dva kilometre za hodinu, takže „ťukes“ sa odohral bez vážnejších následkov. Porovnávať tento prípad s americkou haváriou Uberu, pri ktorej prišla o život cyklistka, rozhodne nemôžeme. Inkriminovaný olympionik mohol za dva dni nastúpiť na štart. Ani prehliadka v nemocnici nepreukázala zranenia. Napriek tomu nešlo o maličkosť. Táto kolízia je totiž ďalším príkladom nemohúcnosti umelej inteligencie. A to dokonca v uzavretých podmienkach a pod kontrolou operátorov, ktorí sa mali postarať o to, aby sa čosi také nestalo. Ale stalo sa.
Závery vyšetrovania Toyoty ukázali, že došlo k chybe na strane operátora vozidla, hliadky na križovatke, ktorá strážila pohyb chodcov, aj k chybe samotného vozidla, ktoré napriek množstvu senzorov športovca v tme prehliadlo. Na rozdiel od Tesly, ktorá sa k haváriám jej vozidiel v režime autopilota radšej vôbec nevyjadruje alebo poskytne dôvody, ktoré ju zbavujú zodpovednosti, sa Akio Toyoda postavil k celému prípadu čelom a zároveň schladil optimistov. „Nemyslím si, že je úplne realistické, aby autonómne autá jazdili po normálnych cestách. Výrobcovia sú pod tlakom, pretože každý chce prísť ako prvý s autopilotom na úrovni SAE 5, ja však stále tvrdím, že by sme do toho vlaku nemali naskakovať.“
Čítajte viac Tesla nikdy nevyrobí dobré autonómne auto, chytila to za zlý koniecJe to sympatický prístup, s ktorým sa len tak ľahko nestretnete. Akio Toyoda si však nezvykne dávať servítku pred ústa ani vtedy, keď je to nepríjemné. Rovnako obozretný je k elektromobilom, kde je skôr za ponuku viacerých technických riešení vrátane vodíka, syntetických palív, ale aj za zachovania naftových motorov a hybridov tam, kde je to efektívne. Napriek kritike, a to dokonca aj zo strany vlastných akcionárov Toyoty, ktorí ho obviňujú z prílišného konzervativizmu, však previedol Toyotu ťažkými pandemickými časmi bravúrnym spôsobom, a to dokonca bez prepúšťania. A za svoje schopnosti si vyslúžil titul Osobnosť automobilového priemyslu 2021, ktorú mu udelila porota ankety World Car of the Year.
Čítajte viac Lexusy bez vodičov budú jazdiť v Indianopolise. Ako kyvadlové ‘taxi‘