
Autonómne riadenie je považované popri elektrickom pohone za druhý kľúčový pilier mobility budúcnosti. Autopilota preto vyvíjajú všetky automobilky buď priamo, tak ako Tesla, alebo v spolupráci s gigantmi typu Google či Uber. Samozrejme, nechýba medzi nimi ani Toyota, najväčší svetový výrobca áut. Testy autonómnych Lexusov sú už v plnom prúde. Jej šéf Akio Toyoda je však realista a na rozdiel od Elona Muska nešíri utopické vízie. Dokázal to aj po paralympiáde v Tokiu, kde musela Toyota vysvetľovať nepríjemný incident. Jej autonómne vozidlo e-Palette, ktoré premávalo v olympijskej dedinke, zrazilo totiž 26. augusta jedného zo športovcov.

Našťastie nešlo o nič dramatické. V čase kolízie malo vozidlo rýchlosť len dva kilometre za hodinu, takže „ťukes“ sa odohral bez vážnejších následkov. Porovnávať tento prípad s americkou haváriou Uberu, pri ktorej prišla o život cyklistka, rozhodne nemôžeme. Inkriminovaný olympionik mohol za dva dni nastúpiť na štart. Ani prehliadka v nemocnici nepreukázala zranenia. Napriek tomu nešlo o maličkosť. Táto kolízia je totiž ďalším príkladom nemohúcnosti umelej inteligencie. A to dokonca v uzavretých podmienkach a pod kontrolou operátorov, ktorí sa mali postarať o to, aby sa čosi také nestalo. Ale stalo sa.

Závery vyšetrovania Toyoty ukázali, že došlo k chybe na strane operátora vozidla, hliadky na križovatke, ktorá strážila pohyb chodcov, aj k chybe samotného vozidla, ktoré napriek množstvu senzorov športovca v tme prehliadlo. Na rozdiel od Tesly, ktorá sa k haváriám jej vozidiel v režime autopilota radšej vôbec nevyjadruje alebo poskytne dôvody, ktoré ju zbavujú zodpovednosti, sa Akio Toyoda postavil k celému prípadu čelom a zároveň schladil optimistov. „Nemyslím si, že je úplne realistické, aby autonómne autá jazdili po normálnych cestách. Výrobcovia sú pod tlakom, pretože každý chce prísť ako prvý s autopilotom na úrovni SAE 5, ja však stále tvrdím, že by sme do toho vlaku nemali naskakovať.“

Je to sympatický prístup, s ktorým sa len tak ľahko nestretnete. Akio Toyoda si však nezvykne dávať servítku pred ústa ani vtedy, keď je to nepríjemné. Rovnako obozretný je k elektromobilom, kde je skôr za ponuku viacerých technických riešení vrátane vodíka, syntetických palív, ale aj za zachovania naftových motorov a hybridov tam, kde je to efektívne. Napriek kritike, a to dokonca aj zo strany vlastných akcionárov Toyoty, ktorí ho obviňujú z prílišného konzervativizmu, však previedol Toyotu ťažkými pandemickými časmi bravúrnym spôsobom, a to dokonca bez prepúšťania. A za svoje schopnosti si vyslúžil titul Osobnosť automobilového priemyslu 2021, ktorú mu udelila porota ankety World Car of the Year.
