ACEA: Leto bolo pre automobilky mrazivé. Európske predaje kolabovali

Krátkodobý rast predajov osobných áut v Európe od marca do júna doslova zmrazili dva prázdninové mesiace. Registrácie klesli aj v porovnaní s pandemickým rokom 2020 o 23, respektíve o 19 %.

20.09.2021 06:00
debata (3)
Leto bolo pre automobilky v Európe studené. A... Foto: WardsAuto
Predaj áut Leto bolo pre automobilky v Európe studené. A bude aj jeseň a zima, pretože karty rozdáva čipová kríza.

Európska asociácia výrobcov áut ACEA nemá dobré správy. Po miernom nadýchnutí sa automobilového trhu od marca do júna, aj to len v porovnaní s pandemickým rokom 2020, prišla studená sprcha v podobe letných mesiacov. V júli klesli registrácie medziročne o 23,2 a v auguste o 19,1 %. V júli sa predalo len 823 949 áut a v auguste dokonca len 622 993 vozidiel. Bol to najhorší august od roku 2014. Týkalo sa to prakticky všetkých trhov vrátane tých kľúčových ako Nemecka, Španielska, Talianska a Francúzska. Všetky zaznamenali v júli, ako aj v auguste dvojciferné prepady.

Skoda-Fabia-2022-1600-ab Čítajte viac Toto je 10 najpredávanejších áut za 1. polrok so základnou cenou pod 12-tisíc eur

Za prvých osem mesiacov roku 2021 je síce kumulatívny výsledok v medziročnom porovnaní o 11,2 % lepší, keď sa pre kúpu nového auta rozhodlo 6,8 milióna zákazníkov, no niet čo oslavovať. Nárast je tu len vďaka extrémne nízkym predajom počas pandémie, ktorá vlani otriasla celým automobilovým odvetvím. Ak teda výsledok porovnáme s rokom 2019, keď putovalo k zákazníkom 9 002 172 nových vozidiel, či rokom 2018, vidieť, že ku konsolidácii má automobilový trh naozaj ďaleko, najmä ak do diania zasiahla čipová kríza, ktorá výrazne brzdí výrobu, a teda aj predaj vozidiel.

Škoda Octavia Čítajte viac Stredná trieda trpí. Toto je 10 najpredávanejších modelov za 1. polrok

Je len jasné, že v lete išli nadol predaje prakticky všetkých automobiliek. Koncern VW padol v auguste o 15,9, Stellantis o 29,7, BMW o 17,3, Daimler o 51,9, Ford o 39,8, Renault o 20 percent a tak by sme mohli pokračovať ďalej. Za celých osem mesiacov roka sú síce automobilky zväčša v pluse, napríklad koncern VW o 12,7 %, Stellantis o 14,1, Hyundai Group o 26 %, BMW o 15, no opäť ide len o relatívny rast vzhľadom na vlaňajšie okolnosti. Ako-tak pláva v týchto búrlivých vodách Toyota, ktorá padla v auguste len o zanedbateľných 1,7 % a za celý rok si polepšila o 26,1 %.

ACEA - predaj áut Čítajte viac JATO: Toto je 10 najpredávanejších áut za jún. Tesla 3 je druhá!

Platí to aj o Mazde, ktorá bola jedinou automobilkou s augustovým nárastom (+ 7 %) a o 22 % si polepšila za celý rok. Lenže jej podiel je na európskom trhu zanedbateľný. Robiť si ulízie nemá zmysel. Automobilový priemysel má pred sebou ťažké obdobie. Čipová kríza sa zďaleka nekončí. Experti odhadujú, že sa dotkne aj prvých dvoch kvartálov budúceho roka. A to je optimistický scenár. Automobilky musia kvôli nej zastavovať výrobu alebo vyrábajú na sklad nedokončené autá. A takéto vozidlá nemôžu predať. Čakacie doby sa predlžujú aj na viac ako pol roka. Nič teda nenasvedčuje tomu, že by posledné mesiace mohli prispieť ku konsolidácii automobilového trhu.

Predaj áut E Ú (VIII. 2021)

1. Volkswagen 85 433 –12,6 11,8
2. Toyota 49 966 +1,1 6,9
3. BMW 43 562 –14,7 6
4. Audi 40 338 –6,2 5,6
5. Hyundai 38 143 +2,2 5,3
6. Renault 36 906 –31,8 5,1
7. Škoda 36.644 –24,9 5,1
8. Mercedes-Benz 36 158 –37,5 5
9. Kia 34 917 –2,8 4,8
10. Peugeot 32 555 –39,6 4,5
11. Ford 32 147 –37,9 4,4
12. Dacia 31 279 –8,2 4,3
13. Opel 27 463 –17,9 3,8
14. Fiat 25 970 –24,3 3,6
15. Seat 25 749 –10,8 3,6
16. Citroën 22 961 –31,3 3,2
17. Nissan 12 457 –37,2 1,7
18. Volvo 12 281 –25,7 1,7
19. Mazda 11 910 +9,9 1,6
20. Mini 8 560 –29,7 1,2
Spolu 724 710 –18,1

Predaj áut v EÚ (I. – VIII. 2021)

1. Volkswagen 937 753 +13,4 11,5
2. Peugeot 509 486 +12,9 6,2
3. Toyota 502 668 +27,6 6,1
4. BMW 475 979 +16,1 5,8
5. Renault 447 499 –10,7 5,5
6. Mercedes-Benz 439 099 +1,1 5,4
7. Audi 438 923 +18,7 5,4
8. Škoda 435 185 +8,4 5,3
9. Ford 380 495 –4,5 4,6
10. Fiat 343 658 +17,0 4,2
11. Opel 341 306 +16,0 4,2
12. Kia 331 626 +28,9 4
13. Hyundai 331 268 +27,8 4
14. Citroën 316 999 +11,8 3,9
15. Seat 296 472 +24,9 3,6
16. Dacia 261 723 +5,7 3,2
17. Volvo 200 078 +18,4 2,4
18. Nissan 167 267 –5,2 2
19. Mini 116 875 +14,8 1,4
20. Mazda 106 520 +25,2 1,3
Spolu 8 188 886 +12,7

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predeaj áut
Články podľa značiek