Mike Rutherford: Politici netušia, čo môžu zákazom spaľovacích áut spôsobiť!

Proti zákazu spaľovacích áut v Európe sa čoraz hlasnejšie ozývajú jeho odporcovia. Sú medzi nimi šéfovia automobiliek, odborníci, analytici a aj vplyvní novinári.

, 21.09.2021 06:00
18
Európski politici chcú z ciest... Foto: Share-Now.com
elektromobil Európski politici chcú z ciest "vyštvať" spaľovacie autá čo najskôr.

Európska únia plánuje od roku 2030 vyžadovať zníženie priemerných emisií nových automobilov o 55 percent a od roku 2035 o 100 percent v porovnaní s úrovňami z roku 2021. Vďaka tomu budú mať všetky nové automobily registrované od roku 2035 nulové emisie. Inak povedané – znamená to faktický zákaz spaľovacích motorov.

Vysoká hra politkov

Je to však krátkozraký pohľad, pretože „nulové emisie“ jednoducho neexistujú. Auto ich môže vypúšťať minimum, avšak energia, ktorú pre svoj pohon využívajú, nie je úplne ekologická, rovnako treba myslieť na to, že elektromobily s „nulovými emisiami“ zanechávajú pri svoje výrobe v skutočnosti pomerne výraznú uhlíkovú stopu.

Politici nakreslili automobilkám elektrickú budúcnosť a výrobcom neostávalo pod tlakom astronomických pokút nič iné, ako na túto hru pristať. Čoraz viac sa ich však začína proti tomuto nedomyslenému a populistickému rozhodnutiu brániť.

Napríklad Gilles Le Borgne, technický šéf Renaultu (značky, ktorá mimochdom vyrába Zoe, najpredávanejší elektromobil roku 2020 v Európe) si myslí, že úplný zákaz spaľovacích motorov v EÚ od roku 2035 je príliš skorým dátumom. Podľa neho by sa tak určite nemalo stať pred rokom 2040. K tomuto názoru sa vzápätí pridalo aj vedenie Dacie, ktorá sa tiež prihovára za rok 2040.

Dieselové motory - emisie Čítajte viac Európska komisia: Autá so spaľovacími motormi skončia už v roku 2035!

Rovnako sa aj vyjadril Akio Toyoda, šéf Toyoty, ktorá patrí k lídrom v oblasti vývoja hybridov a ocenená automobilová Osobnosť roku 2020. „To, čo by malo Japonsko spraviť, je rozšíriť svoje technologické možnosti. Až potom by mali nasledovať predpisy a legislatíva. Politika, ktorá hneď od začiatku zakazuje benzínové a naftové autá, by mohla tieto možnosti obmedziť a mohla tiež spôsobiť stratu silnej pozície Japonska,“ povedal Toyoda.

Ešte na jar sa veľmi lakonicky vyjadril k plánovanému britskému zákazu áut so spaľovacími motormi špičkový topmanažér a šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares: „Ak Briti budú trvať na zákaze predaja áut so spaľovacími motormi, Stellantis bude musieť zvážiť svoju ďalšiu prítomnosť v Británii.“

A pridal sa aj koncern Daimler, pod ktorý patrí aj značka Mercedes-Benz. Environmentálne organizácie Greenpeace a Deutsche Umwelthilfe totiž pohrozili, že zažalujú Daimler, BMW a Volkswagen, ak do konca dekády neprestanú uvádzať na trh nové benzínové vozidlá. Daimler nátlak odmietol a vyhlásil, že na súde sa bude takejto žalobe brániť všetkými dostupnými právnymi prostriedkami.

Gilles Le Borgne - technický šéf Renault Čítajte viac Technický šéf automobilky sa stavia proti nútenému zákazu spaľovacích motorov

Riziká nepremysleného a hlavne privčasného zákazu spaľovacích áut si však už začínajú uvedomovať aj niektorí vplyvní žurnalisti, patriaci k zástancom nástupu elektromobility. Patrí k nim aj Mike Rutherford, ktorý v roku 1988 spoluzakladal britský Auto Express, pracoval ako editor motoristickej sekcie v troch ďalších celoštátnych médiách a má za sebou viac než tisícovku rozhlasových a televíznych vystúpení. Je zároveň porotcom World Car Award a externým spolupracovníkom televíznych staních BBC a Sky.

Vplyvný komentátor: Absolútne chýbala diskusia!

Rutherford sa aktuálne v komentári pre Auto Express, nazvanom: „Nežiadam zrušenie zákazu áut so spaľovacím motorom, ale jeho odloženie“ obrátil priamo na britského ministerského predsedu.

V komentári sa trochu sugestívne pýta: „Buďte k sebe úprimní – naozaj veríme, že nakoniec budú mať elektromobily rovnaké maloobchodné ceny ako porovnateľné benzínové alebo naftové modely? A pokiaľ vás ceny nevyženú z áut do verejnej dopravy (aj to môže byť súčasť „plánu“), naozaj dôverujete nebezpečne a neustále mlčiacim spoločnostiam na výrobu elektrickej energie s ich stále častejšími výpadkami jej dodávok? A ste si skutočne istí, že nabíjacie siete, infraštruktúra a spoľahlivosť elektrických áut budú v roku 2030 na dostatočnej úrovni pri obrovskom počte najazdených míľ?“

Elektromobily Čítajte viac Lítiová nočná mora: Plány EÚ na rozšírenie elektromobilov môžu skončiť ekologickou katastrofou

Ďalej Rutherford dodáva, že od termínu zákazu spaľovacích motorov nás delí približne 100 mesiacov, pričom „sa k nemu dospelo bez hlbšej diskusie, zvažovania dôsledkov a oslovenia všetkých zainteresovaných“. Zároveň sa pýta: „Viedla sa diskusia s britskou verejnosťou? S predstaviteľmi globálneho automobilového priemyslu? Pýtal sa niekto dodávateľov energie, či dokážu eliminovať obávané výpadky prúdu, vyrobiť a dodať dostatok čistej „šťavy“ miliónom používateľov elektromobilov v blízkej budúcnosti?“

Podľa neho toto všetko v diskusii o zákaze spaľovacích motorov po roku 2035 chýba a preto je toto rozhodnutie nie dobré, respektíve nebezpečné. Na záver priamo vyzýva britského premiéra, aby sa k problému vyjadril verejne a čo najskôr, pričom ideálne by bolo tento zákaz o niekoľko rokov odložiť. Ideálne na už spomínaný rok 2040.

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
18 debata chyba
Viac na túto tému: #zákaz spaľovacích motorov #zákaz áut so spaľovacími motormi #elektromobily #elektromobilita #bezemisné autá
Články podľa značiek