Modernizovaná Tesla S Plaid síce šokuje svojím výkonom a dynamikou, ale jej nový futuristický volant Yoke, ktorý pripomína riadenie v kokpite lietadla, je pod paľbou kritiky. Ani sa niet čomu čudovať. Tesla totiž okrem samotného volantu nezmenila na riadení nič iné. A nemá ani žiadne zmysluplné vysvetlenie, prečo nahradila klasický kruhový tvar akýmsi „jarmom“. Elon Musk napísal na Twitter jedine to, že ďalší kruhový volant by bol jednoducho nuda. Od začiatku však bolo jasné, že to nemôže dobre fungovať. Hoci Elon Musk sľubuje, že jeho autá budú čoskoro autonómne, pravdou je, že stále potrebujú ľudského vodiča a že ich autopilot nie je v ničom lepší, ako autonómne systémy konkurentov, hoci im dovoľuje viac riskovať.
Čítajte viac Odveta po dvoch rokoch: Tesla S Plaid rozdrvila na Nürburgringu Porsche TaycanKým však doteraz sa kritika „polovolantu“ odohrávala na sociálnych sieťach, tentoraz si ho vzala na mušku spotrebiteľská organizácia Consuper Reports. Najprv mala zámer otestovať model S Plaid v klasickom nezávislom teste, aj preto najnovšiu Teslu kúpila anonymne, ale nakoniec usúdila, že technologická novinka si zaslúži samostatný materiál. Volant Yoke si teda vyskúšalo až desať testovacích jazdcov. A z výsledkov nebude mať americký výrobca elektromobilov radosť. I keď s obľubou na výhrady nereaguje. Všetci testeri sa zhodujú, že jednu jedinú výhodu volantu Yoke zastierajú potenciálne riziká. Tou výhodou je lepší výhľad na prístrojový panel, keďže vrchná časť venca tu chýba.
Len jedna výhoda
Ale aj toto pozitívum platí len v prípade, že je volant v základnej polohe. Ak ho otočíte o 180 stupňov, spodná časť „jarma“ vytvorí vo výhľade prekážku. Ostatné postrehy testovacích jazdcov boli jednou veľkou spŕškou nespokojnosti. V prvom rade sa každý sťažoval na bolesť rúk. Ruky na tomto volante si niet kam odložiť, takže treba neustále zvierať dlane, aby vám z neho nespadli. Pri dlhších trasách to môže byť naozaj veľký problém. Navyše vám volant neumožňuje držať ho všeobecne odporúčaným spôsobom, ak to vyjadríme na ciferníku hodiniek, napríklad v pozícii „za 10 minút dve“, pretože tam, kde by ste mali mať ruky, je len vzduch. Ani tam sa to ale nekončí. Rukoväte na volante sú príliš hrubé, čo je problém pre ľudí s menšími dlaňami, zvlášť pre ženy.
Ďalšia oblasť výhrad sa zniesla na samotné ovládanie. Tesla S nie je vybavená riadením „Drive-By –Wire“. Má teda mechanické prepojenie volantu s prevodovkou riadenia a posilňovačom. To znamená, že volant vyžaduje napríklad pri parkovaní alebo prudších vyhýbacích manévroch viac otáčok a prekladanie rúk. Pri polovolante je to veľký problém, pretože vaše ruky skončia vo „vzduchoprázdne“, prípadne úplne skĺznu z volantu. To môže byť nebezpečné v krízových situáciách. Consumer Reports doslova konštatuje, že klasická práca s volantom nie je pri týchto manévroch možná. Kritika mierila aj na veľký rozdiel účinku posilňovača riadenia. Volant pri vyšších rýchlostiach nečakane stuhne, čo opäť komplikuje ovládanie.
Volant spôsobuje chaos
Stále sme však neskončili. Nový volant Tesly S Plaid znamená aj reorganizáciu tradičných ovládačov smerových svetiel. Páčky na stĺpiku riadenia nahradili ploché tlačidlá. To znamená, že sa pohybujú spolu s „vencom“. Pri natočení volantu tak strácate predstavu o tom kde sú. O intuitívnosti nemôže byť ani reči. Testovací vodiči často spínač museli hľadať vizuálne, prípadne stačili spínač nesprávneho smeru. A ešte k tomu museli smerové svetlo manuálne vypnúť. Inak ostáva aktivované. Podobné problémy sa týkajú spínača diaľkového svetla, klaksónu či aktivácie stieračov, opäť na volante. Vodiči často miesto zapnutia smerových svetiel trúbili a blikali na nevinných účastníkov cestnej premávky. Alebo keď potrebovali použiť výstrahu, ploché tlačidlo na „jarme“ nenašli.
Čítajte viac Video: Tesla opäť predviedla čo (ne)dokáže jej AutopilotTo je dosť veľa dôvodov na to, aby Tesla tento nezmysel odstránila. Lenže on je v Tesle S Plaid v sériovej výbave a nie je ho možné zameniť za klasický volant. Na kritiku Consumer Reports a otázky k volantu Tesla zatiaľ nereagovala. A s najväčšou pravdepodobnosťou ani reagovať nebude. Nie je tajomstvom, že Elon Musk rozpustil celé oddelenie pre styk s verejnosťou. Napokon, Consumer Reports konštatuje, že americká automobilka nekomunikuje už do mája 2019. Uvidíme, ako dopadne celý test Tesly S Plaid. Obsahovať by mal aj losí test, teda prudký vyhýbací manéver. Školení vodiči ho možno zvládnu, tak ako nedávno pretekár na okruhu Nurburgring, ktorý dosiahol s najvýkonnejšou Teslou rekordný čas v kategórii elektromobilov, ale čo bežní vodiči?