Akio Toyoda sa už neraz vyjadril kriticky na tému elektromobilov a najmä na adresu politikov, ktorí podľa neho vôbec netušia, o čom hovoria. Nie je spiatočníkom, Toyota predsa vyrába najviac hybridov na svete, jedno z mála sériových vodíkových áut a pripravuje celú rodinu batériových modelov bZ. Napriek tomu vidí Toyoda v zákaze predaja áut so spaľovacími motormi obrovské riziká. A to priamo v Japonsku, kde sa vláda inšpiruje „bruselskou elektrickou cestou“. Je známe, že Japonsko chce takýto zákaz uviesť do praxe už v roku 2030. To sa Toyodovi nepáči, a tak si nenechal ujsť príležitosť, aby sa o tejto téme vyjadril na pravidelnom zasadaní Japonskej asociácie výrobcov vozidiel (JAMA), ktorej je predsedom. A k jeho vyjadreniam sa pripojili aj vysokí predstavitelia spoločností Honda, Yamaha a Isuzu.
Čítajte viac Mike Rutherford: Politici netušia, čo môžu zákazom spaľovacích áut spôsobiť!Toyoda varuje pred obrovskou nezamestnanosťou, ak bude prechod k elektromobilom príliš horlivý. „Japonsko je krajinou závislou od vývozu. Uhlíková neutralita sa teda v Japonsku rovná problému zamestnanosti. Niektorí politici tvrdia, že musíme zmeniť všetky autá na elektromobily, pretože inak bude náš priemysel zastaraný. Ja si to ale nemyslím. Na ochranu pracovných miest je potrebné zosúladiť našu budúcnosť s doterajším úsilím,“ vyjadril sa diplomaticky. Má na to pádne argumenty. Podľa Toyodu vyrábajú japonské automobilky doma asi 10 miliónov vozidiel ročne, z toho asi polovica mieri na export. Do roku 2030 bude stále z liniek schádzať osem miliónov áut vybavených spaľovacími motormi. Hneď ako budú tieto vozidlá zakázané, automobilky budú stáť pred ťažkým rozhodnutím. Buď presťahovať výrobu takýchto vozidiel do zahraničia, alebo ju úplne zastaviť.
Čítajte viac Technický šéf automobilky sa stavia proti nútenému zákazu spaľovacích motorov„To znamená, že by Japonsko stratilo výrobu viac ako ôsmich miliónov kusov áut a automobilový priemysel by mohol riskovať stratu väčšiny z 5,5 milióna pracovných miest. A ak budú politici tvrdiť, že spaľovacie motory sú nepriateľom, nebudeme schopní vyrobiť takmer žiadne vozidlá,“ povedal Toyoda. Ako riešenie ponúka širší prístup k znižovaniu oxidu uhličitého. Cesta k uhlíkovej neutralite by mala byť podľa Toyodu prispôsobená podmienkam každej krajiny. Mala by existovať väčšia voľnosť v tom, aké technológie sa kde použijú, pokiaľ bude výsledok rovnaký – zníženie emisií uhlíka. Zakázať nejakú technológiu nedáva zmysel. „Pri dosahovaní uhlíkovej neutrality je nepriateľom oxid uhličitý, nie vnútorné spaľovanie,“ vysvetlil.
Čítajte viac Olovnatý benzín je minulosťou. Práve došla posledná kvapka!Nie je tajomstvom, že Toyoda je veľkým zástancom hybridných áut, ktoré majú stále spaľovací motor. Napriek tomu prispievajú významne k uhlíkovej neutralite. Je to tým, že hybridy sú cenovo dostupnejšie ako elektromobily a môžu preniknúť na trhy, kde neexistuje nabíjacia infraštruktúra a kde ľudia nemajú prostriedky na batériové autá. Vďaka technickým inováciám sú navyše hybridy každoročne čistejšie. Hybridné motory je možné zároveň použiť ako premostenie k elektromobilom a k nulovým emisiám, čo pomôže zmierniť rany v zákazkách na výrobu dielov pre motory a prevodovky. Dodávateľom to dá viac času na transformáciu, pretože čisté elektromobily ich potrebovať nebudú. Napriek pádnym argumentom považujú niektorí akcionári Toyoty šéfa automobilky za príliš konzervatívneho.
Čítajte viac Nemecko a Francúzsko sa zobúdzajú z ‘elektrosna‘. Chcú pozdržať nástup elektromobilov