Tatra vyvíja vodíkový nákladiak. Má vydržať aj v mrazoch

Už v roku 2023 má spoločnosť Tatra predstaviť prototyp ťažkého nákladného vozidla poháňaného palivovými článkami.

24.09.2021 16:00
debata (1)
Vodíková Tatra má vzniknúť na platforme... Foto: Tatra Trucks
Tatra Phoenix - Euro 6 Vodíková Tatra má vzniknúť na platforme podvozka pre modelový rad tatra Force. Napriek tomu má byť v budúcnosti určená najmä pre civilný sektor, napríklad pri ťažbe surovín.

Slávny český výrobca nákladných áut z Kopřivnice sa pripravuje na budúcnosť. A nie je vylúčené, že bude vodíková. Už dnes Tatra Trucks vyvíja vozidlo poháňané palivovými článkami. Bude výsledkom spolupráce päťčlenného konzorcia, ktorému šéfuje Ústav jadrového výskumu (ÚJV). Práve ten sa podieľa na vývoji samotného vodíkového pohonu. Tatra má zas dodať legendárny podvozok s centrálnou rúrou s výkyvnými polonápravami, ktorý používa v modelovom rade Tatra Force, a, samozrejme, kabínu.

IMG-1922 Čítajte viac Slovensko chce nakupovať bojovú techniku za stámilióny eur

Do projektu s názvom H2 Tatra sa zapojila aj spoločnosti Devinn, ktorá vlani predstavila vodíkový mobilný zdroj H2BASE. Prototyp by mal byť na svete v budúcom roku. Vodíková Tatra by mala byť mimoriadne odolná a jej ekologický pohon schopný poskytnúť dostatok energie aj pri nízkych teplotách či v prašnom prostredí. Konkurenčná má byť aj v dojazde. Novinka by mohla byť v budúcnosti určená najmä pre civilné využitie, napríklad v ťažobnom priemysle. Samozrejme, presvedčiť musí aj cenou, ktorá je teraz vyššia ako u batériových vozidiel.

Tatra Phoenix 8x8 - Tatrabus Island 2021 Čítajte viac Tatra Phoenix 8x8: Tento úžasný Tatrabus už jazdí na Islande

V budúcnosti by však s rozšírením technológie mohlo dôjsť k jej zníženiu. Spoločnosť ÚJV má s vodíkovým pohonom dlhoročné skúsenosti. Stojí napríklad za projektom vodíkového autobusu Iveco Citelis TriHyBus, ktorý bol úspešne prevádzkovaný päť rokov na pravidelnej linke v Neratoviciach. Vývoj palivových článkov napredoval v posledných rokoch míľovými krokmi. Už dnes sú schopné tieto „batérie“, v ktorých sa fúziou vodíka a kyslíka vyrába elektrická energia pre elektromotory, pracovať 28 rokov.

Tatra 613 T - projekt 1971 Čítajte viac Tatra 613 T: Range Rover z Kopřivnice ostal iba snom. Mohol byť lepší

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #palivové články #vodík #Tatra #Tatra Trucks
Články podľa značiek