
Nemecká spoločnosť Mahle Powertrain, ktorá sa významne angažuje vo vývoji elektrických pohonných systémov, a Allotrope Energy predstavili nový typ lítiovo-uhlíkovej (Li-C) batérie, ktorá by mala mať doslova zázračné vlastnosti. Okrem vysokej energetickej hustoty, čo by znamenalo mať vysokú kapacitu v malom objeme a odstránenia vysokého podielu vzácnych kovov či kompletnej recyklácie, má byť schopná skutočne extrémne rýchleho nabíjania, porovnateľného s tankovaním benzínu či nafty do konvenčných áut.
Technológia zároveň kombinuje batériu so superkondenzátorom. Samotná batéria obsahuje vysokorýchlostnú batériovú anódu a vysokokapacitnú elektrickú katódu v dvojvrstvovom kondenzátore (EDLC), oddelenom organickým elektrolytom“. Superrýchle nabíjanie je dané tepelnou stálosťou a odolnosťou článkov a to dokonca bez nutnosti používať chladiaci systém. K tomu všetkému pridáva Li-C batéria životnosť 100 000 nabíjacích cyklov bez degradácie, čo je tradičná slabosť klasických Li-ion batérií.

„Obava z krátkeho dojazdu je často citovaná ako hlavná prekážka pre širšie prijatie elektromobilov. Ale keď budeme môcť batériu nabiť rovnako rýchlo ako natankovať auto, veľká časť tejto úzkosti zmizne,“ hovorí Mike Basset, šéf Mahle Poertrain. Zároveň by to znamenalo, že elektromobily by nepotrebovali takú vysokú kapacitu akumulátorov a teda by boli ľahšie, úspornejšie a lacnejšie. Majitelia by ich len častejšie dobíjali, ale čas, ktorý by im nabitie zabralo, by bol neporovnateľne kratší ako dnes.

Aby sme si to vedeli predstaviť, Mahle Powertrain uvádza, že v súčasnosti testuje novú technológiu na malom elektrickom skútri, ktorý sa dobije za 90 sekúnd. Samozrejme, rýchle nabíjanie si vyžaduje aj vysokovýkonnú nabíjaciu infraštruktúru. Rýchlosť nabíjania je totiž závislá od výkonu, ktorý sú schopné batérie prijať. Súčasné elektromobily podporujú nabíjanie zväčša výkonom od 50 do 150 kW. Len Porsche a Audi podporujú nabíjanie vyšším výkonom až do 270 kW. Ani to by však pre extrémne rýchle nabíjanie nestačilo.
Potrebovali by sme teda ešte výkonnejšie nabíjačky. Tie najvýkonnejšie majú dnes 350 kW a vo vývoji sú nabíjačky s výkonom do 500 kW. No ani tie by nestačili, ak by sa mala taká 100 kWh batéria nabiť povedzme za tri minúty. Výkon nabíjačky však limituje elektrická sieť. Tá nie je stavaná na taký veľký odber. Samotná batéria od Mahle Powertrian tak problém rýchleho nabíjania nevyrieši. Elektromobilita je nesmierne komplexnou témou a začína sa už od výroby elektrickej energie až po jej distribúciu do batérie.
