Toto môže byť koniec naftových motorov. Hrozí druhá Dieselgate

Advokát súdneho dvora EÚ považuje za nelegálny ďalší softvér naftových motorov koncernu Volkswagen. Pritom má ísť o tie súčasné. Mohol by to byť posledný klinec do rakvy dieselov.

28.09.2021 05:00
debata (26)
Rakúski majitelia Volkswagenov sa domáhajú... Foto: ADAC
ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave softvéru Rakúski majitelia Volkswagenov sa domáhajú odškodnenia za to, že majú vo svojich naftových autách softvér, ktorý považujú za nelegálny.

Akoby nestačilo, že automobilky sa pod politickým tlakom a hystériou vyvolanou kauzou Dieselgate odklonili od naftových motorov – najúčinnejších spaľovacích motorov dneška. V budúcnosti to môžu mať autá tankujúce naftu ešte ťažšie. Ak vôbec. Koncern Volkswagen totiž čelí ďalšiemu obvineniu z nelegálnej manipulácie s emisiami NOx vo svojich motoroch. Nehovoríme pritom o tých predošlých, ale súčasných. Jeden z poradcov najvyššieho súdu EÚ sa totiž zastal sťažnosti rakúskych majiteľov Volkswagenov, ktorí sa ohradili voči činnosti softvéru vo svojich autách.

Tento softvér upravuje činnosť antiemisného systému a obsahuje takzvané „teplotné okno“. O čo ide? Systém úpravy spalín obmedzí svoju činnosť, respektíve činnosť recirkulácie výfukových plynov vtedy, keď je vonkajšia teplota nižšia ako mínus 15 stupňov Celzia a tiež ak teplota stúpne nad 33 stupňov Celzia. Objem recirkulovaných výfukových plynov je tiež nižší v prípade, ak sa vozidlo nachádza v nadmorskej výške 1 000 metrov. To znamená, že za týchto špecifických podmienok produkujú naftové motory viac NOx, ako je prípustné.

Akio Toyoda Čítajte viac Šéf Toyoty varuje Japonsko pred ‘bruselskou elektrickou cestou‘!

Teplotné okno má podľa Volkswagenu chrániť motor pred poškodením. To sa ale rozhodne nepáči rakúskym majiteľom dotknutých áut, ktorí sa chcú žalobou domôcť kompenzácie, a ani Athanasiosovi Rantosovi, generálnemu advokátovi súdneho dvora EÚ (CJEU). Ten už vlani upozornil, že takýto softvér považuje za nelegálny aj v prípade, že prispieva k prevencii proti opotrebovaniu motora. Navyše tvrdí, že „teplotné okno“ nevystihuje jazdné podmienky v Rakúsku a Nemecku, pretože takéto teploty sa tu bežne vyskytujú a vozidlá tiež bežne jazdia vo výške 1 000 metrov nad morom.

Athanasios Rantos argumentuje aj tým, že „teplotné okno“ nechráni samotný motor, ale EGR ventil, jeho chladenie či časticový filter, teda príslušenstvo, takže vysvetlenie zo strany Volkswagenu neobstojí. Uvidíme, ako sa bude kauza vyvíjať. Ak by sa súdny dvor priklonil k názoru advokáta CJEU, mohlo by to znamenať novú fázu aféry Dieselgate. Tentoraz by už ale Volkswagen pravdepodobne neuvažoval len o jej sanovaní, ale zareagoval by úplným zastavením produkcie naftových áut. Veď od roku 2015 ho naftový škandál stál viac ako 30 miliárd eur. Ďalšie straty si v súvislsosti s nimi už dovoliť nemôže.

Dieselové autá - bazár Čítajte viac Nemci opäť zatúžili po dieseloch! Ale nie tých nových

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #dieselgate #naftové motory #dieselové motory
Články podľa značiek