VW má problém: Únia chce, aby za Dieselgate odškodnil nielen Nemcov!

Koncern VW odškodní Nemcov, Holanďanov, ale ostatných majiteľov áut z "dieselgate" nie. To konečne vyvolalo aj reakciu EK. Tá to považuje za nefér.

30.09.2021 12:00
debata (8)
Volkswagen z hľadiska odškodnenia majiteľov... Foto: SITA/AP, Nick Ut
Volkswagen, emisie, testovanie Volkswagen z hľadiska odškodnenia majiteľov naftových áut delí občanov EÚ na dve kategórie. A to sa Európskej komisii nepáči.

Volkswagen sa už dávnejšie dohodol na štedrom odškodnení amerických spotrebiteľov, ktorí si kúpili naftové autá so zmanipulovaným softvérom, dokonca od nich autá vykupoval späť, respektíve ponúkal niekoľkotisícové zľavy. Niet sa čo diviť, v zámorí čelil celej vlne žalôb a ani americká administratíva si v komunikácii s koncernom nedávala zrovna servítku pred ústa.

Európska únia však roky mlčala a nechala na občanoch jednotlivých krajín, aby sa formou žalôb s koncernom vyrovnávali. Niekde bol úspešní, inde zas nie. Napríklad minulý rok sa koncern takto dohodol so spotrebiteľmi v Nemecku, V Holandsku im zaplatí odškodné vo výške tritisíc eur a hromadným žalobám čelí prakticky vo všetkých krajinách EÚ, vrátane Česka a Slovenska. Doteraz však chýbal jednotný postoj, ktorým by aj EÚ tieto aktivity podporila, nebodaj dokonca koordinovala.

Stalo sa tak až teraz, viac než šesť rokov po vypuknutí škandálu. A aký je teda najnovší postoj Únie, respektíve Európskej komisie (EK)? Tá konečne vyzvala koncern Volkswagen, aby odškodnil všetkých spotrebiteľov, ktorí si kúpili autá s manipulovanými emisiami, a nielen nemeckých.

ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave softvéru Čítajte viac Toto môže byť koniec naftových motorov. Hrozí druhá Dieselgate

„Existujú súdne rozhodnutia, ktoré odhaľujú neférové zaobchádzanie Volkswagenu so spotrebiteľmi, a napriek tomu automobilka odmieta spolupracovať so spotrebiteľskými organizáciami, aby sa našli primerané riešenia pre spotrebiteľov,“ uviedol eurokomisár pre spravodlivosť Didier Reynders. „Ako som spoločnosti napísal v minulom roku, odškodniť je potrebné nielen spotrebiteľov z Nemecka, ale všetkých spotrebiteľov,“ zdôraznil.

EK uviedla, že podľa Volkswagenu nie sú dobrovoľné platby európskym spotrebiteľom mimo Nemecka opodstatnené, keďže ich autá neboli zmenené, aby plnili právne požiadavky. „Postoj spoločnosti sa nezmenil ani napriek nedávnym súdnym rozhodnutiam na úrovni EÚ a členských štátov, čo je dôvod, prečo Komisia a úrady na ochranu spotrebiteľa zvyšujú tlak,“ uviedla EK.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #emisie #emisný škandál #dieselgate
Články podľa značiek