Motivácia elektrifikovať spaľovacie motory áut vznikla z túžby znížiť spotrebu paliva a tým prispieť k ochrane životného prostredia. Lenže spotreba paliva sa dlhé roky merala len v laboratóriu. Výrobcovia tak nasmerovali vývoj pohonných jednotiek nie k vyššej účinnosti alebo hospodárnosti, ale k lepším výsledkom v laboratórnych testoch.
Dôsledkom toho sa postupne automobilky začali zameriavať na znižovanie objemu motorov – tzv. downsizing. A aby zachovali a postupne zvyšovali dynamické parametre vozidiel, vybavili agregáty turbodúchadlami. Trend sa otočil až vtedy, keď vtedajšiu „laboratórnu“ normu merania spotreby zvanú NEDC (New European Driving Cycle) nahradila norma WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), ktorá už zohľadňuje aj spotrebu v reálnej premávke.
Čítajte aj Šok! Mercedes končí s vývojom hybridov a plug-in hybridovHybridizácia zážihových motorov predstavuje spôsob, ako bez problémov splniť európske emisné normy, ktoré sú najprísnejšie na svete. Ale ani pokroková technika nedokáže šetriť palivo rovnako za každých okolností. Kým v menších autách určených prevažne na jazdu po meste ide o výraznú úsporu paliva, veľké autá jazdiace na dlhšie trasy vyššími rýchlosťami už z hybridného pohonu neprofitujú toľko, ako tvrdí papierová spotreba.
Dokazuje to nedávny test amerických youtuberov z kanála The Fast Lane Trucks. Tí sa rozhodli overiť reálnu spotrebu modelu Ford F-150 PowerBoost poháňaného 3,5-litrovým hybridným preplňovaným šesťvalcom s výkonom 294 kW (394 k), ktorého spotreba podľa normy americkej Agentúry pre ochranu životného prostredia (EPA – Environmental Protection Agency) je 9,4 l/100 km. Zároveň ho porovnali s Nissanom Frontier, ktorého ženie vpred 3,8-litrový atmosférický šesťvalec s výkonom 231 kW (310 k) a normovanou kombinovanou spotrebou 11,8 l/100 km.
Čítajte aj Nemecko má vraj na cestách milión elektromobilov. Celkom tak to ale nie jeObe autá prešli rovnakú 88-kilometrovú trasu a testeri vypočítali spotrebu benzínu podľa dotankovania. Kým Nissan dokázal jazdiť ešte úspornejšie, ako vravia tabuľky – 10,54 l/100 km, Ford dosiahol spotrebu 10,64 l/100 km, čo je viac ako udávaná spotreba a dokonca ešte o desatinu viac ako Nissan. Možno namietať, že Nissan Frontier má nižší výkon, no Ford F-150 má zase výhodu v pokročilej technike.
Test však nemal za cieľ porovnať autá medzi sebou, ale upozorniť na skutočnosť, že jeden druh pohonu nemusí byť prospešný pre všetky typy áut a pre všetky druhy prepravy. Hybridná technika má tiež svoje limity a montovať ju do vozidiel, ktoré jazdia dlhé trasy, vezú ťažký náklad alebo ťahajú príves sa z hľadiska hospodárnosti neoplatí. V tomto ohľade sú stále výhodnejšie overené spaľovacie motory.