JATO: August prepísal históriu. Elektrické autá predbehli diesle, Dacia porazila Golf!

Európsky trh s autami sa v auguste nemal čím chváliť. Čipová kríza doslova zmrazila predaje. Napriek tomu tu máme zopár veľkých prekvapení. Starý kontinent začínajú ovládať lacné autá na čele s Daciou a tie elektrické po prvý raz porazili diesle.

01.10.2021 06:00
debata (13)
V Pitešti otvárajú šampanské. Lacná Dacia... Foto: Dacia
Dacia Sandero Stepway - 2021 V Pitešti otvárajú šampanské. Lacná Dacia Sandero je najpredávanejším autom Európy za august a piatym najúspešnejším modelom za prvých osem mesiacov. A to má ešte Dacia na štvrtej priečke Duster.

To, že leto nebolo pre automobilky príjemným obdobím, je známe. Poukázali na to už čísla Európskej asociácie automobilových výrobcov ACEA. Registrácie nových áut klesli v júli o 23 a v auguste o 19 %. Aj z dôvodu čipovej krízy, ktorá brzdí výrobu, a teda aj dodávky zákazníkom. Na niektoré modely musia čakať aj viac ako rok. To, že automobilový trh má ku konsolidácii ešte poriadne ďaleko, dokumentujú aj dáta analytickej agentúry JATO Dynamics. Z jej augustových štatistík vyplýva, že v auguste si automobilky zaregistrovali len 713 714 regis­trácií, čo je najnižší objem od roku 2014 a o 18 % horší výsledok v medziročnom porovnaní. A v porovnaní s augustom 2019 narástla strata až na neskutočných 33 %.

Skoda-Fabia-2022-1600-ab Čítajte viac Kríza trvá: Toto sú najviac predávané autá na Slovensku za prvých 8 mesiacov

O čosi lepšie vyzerajú čísla, len ak sa na vývoj pozrieme od januára do konca augusta. Za prvých osem mesiacov putovalo k zákazníkom 8 095 419 áut, čo je približne o 11 % viac. Lenže niet sa čím chváliť, keďže vlani „úradovala“ koronakríza. Aj JATO Dynamics vidí ako hlavného vinníka súčasného trendu nedostatok polovodičových súčiastok. Napriek tomu má august predsa len niekoľko rekordov. Prvýkrát v histórii totiž v predajoch porazili nabíjateľné autá diesle. Podiel nafty klesol na 20 %, kým autá do zástrčky, teda čisté elektromobily a plug-in hybridy, získali 21 %. V auguste sa ich predalo 151 737 kusov, čo je 61 % prírastok. Od januára to bolo až 1,32 milióna kusov.

Najlepšie predávaným elektromobilom sa v... Foto: Volkswagen
VW ID.3 - 2019 Najlepšie predávaným elektromobilom sa v auguste stal VW ID.3 pred Teslou 3 a ďalším Volkswagenom – ID.4.

Aj preto generálny tajomník JATO Dynamics Felipe Munoz tvrdí, že jediným motorom rastu sú práve elektrifikované autá. Naopak, predaj dieslov klesol na 158 300 kusov. Tak zle s naftou ešte v Európe nebolo. Je to však logické, ponuka áut s naftovým motorom prudko klesá, kým ponuka elektromobilov sa raketovo rozrastá. Navyše, nafta je penalizovaná, kým elektrické autá dotované. Najpredávanejším elektromobilom sa stal v auguste VW ID.3 pred Teslou 3, VW ID.4 a Renaultom Zoe. Veľké prírastky si ale pripísali aj elektrický Fiat 500, Peugeot e-208, Hyundai Kona Electric, Opel Corsa E či Kia e-Niro. Medzi plug-in hybridmi zasa kraľovali Ford Kuga, Mercedes-Benz GLC a BMW 3.

Medzi plug-in hybridmi sa stal kráľom Ford Kuga. Foto: Ford
Ford Kuga - 2019 Medzi plug-in hybridmi sa stal kráľom Ford Kuga.

Okrem elektrických áut sa však darilo aj lacným autám. To ukazuje na zmenu správania spotrebiteľov. Ľudia zneistení koronakrízou nie sú ochotní zvyšovať svoj rozpočet na nové auto. Ak nové autá triedy, ktorú preferovali vplyvom vyšších nárokov na bezpečnosť a emisie, zdraželi, zostúpia radšej o stupienok nižšie. Potom neprekvapí, že najväčším augustovým prekvapením je „hviezdna“ Dacia a jej Sandero. Tretia generácia tohto cenovo orientovaného hatchbacku sa stala vôbec najpredávanejším augustovým autom Európy a piatym najúspešnejším modelom od začiatku roka. Porazila VW Golf (!) aj Toyotu Yaris. A Dacia si ešte sprivatizovala štvrtú priečku vďaka SUV Duster. Skvelé predaje dosiahol aj obstarožný Fiat 500, ktorý len tesne zaostal za piatym VW T-Roc.

Predaj áut Čítajte viac ACEA: Leto bolo pre automobilky mrazivé. Európske predaje kolabovali

Do prvej desiatky sa ešte zmestili VW Polo, Toyota Corolla, Hyundai Tucson a Ford Puma. Rebríček najúspešnejších má teda veľa modelov spadajúcich do nižších segmentov trhu. Ako sa bude situácia na automobilovom trhu vyvíjať v závere roka, nie je jasné. Záleží to najmä na tom, či sa podarí obnoviť dodávky polovodičových súčiastok. Analytici však nie sú príliš optimistickí. Predpovedajú, že k zmierneniu čipovej krízy dôjde najskôr v druhej polovici budúceho roka. Dovtedy budú automobilky naďalej nútené obmedzovať produkciu áut, prípadne vyrábať nedokončené vozidlá a následne ich skladovať na provizórnych parkoviskách tak, ako to robí napríklad Škoda v Hradci Králové.

Najpredávanejšie autá v Európe (august 2021)

Poradie Všetky (ks) Plug-in hybridy (ks) Elektromobily (ks)
1. Dacia Sandero 14 961 Ford Kuga 3 512 VW ID.3 7 904
2. VW Golf 13 664 Mercedes-Benz GLC 2 670 Tesla 3 7 821
3. Toyota Yaris 12 594 BMW 3 2 343 VW ID.4 4 624
4. Dacia Duster 11 327 Mercedes-Benz A 2 296 Renault Zoe 4 032
5. VW T-Roc 11 179 Cupra Formentor 2 192 Ford Mustang Mach-E 3 621
6. Fiat 500 10 966 Cupra Leon 2 166 Kia e-Niro 3 561
7. VW Polo 10 283 Peugeot 3008 1 966 Škoda Enyaq 3 541
8. Toyota Corolla 9 912 Hyundai Tucson 1 889 Tesla Y 3 478
9. Hyundai Tucson 9 739 BMW X3 1 696 VW e-Up 3 219
10. Ford Puma 9 304 Audi A3 1 692 Fiat New 500 3 152

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #JATO Dynamics #VW Golf #Dacia Sandero #diesely
Články podľa značiek