Nio má za sebou už štyri milióny batériových výmen!

Čínsky výrobca elektromobilov Nio našiel ako jediný odvahu spustiť sieť výmenníkových staníc na batérie. A funguje to.

05.10.2021 12:00
debata
Nio je jediným výrobcom elektromobilov, ktorý... Foto: Nio
Nio - stanica na výmenu batérií Nio je jediným výrobcom elektromobilov, ktorý pracuje na rozvoji siete výmenných batériových staníc. Nová generácia výmenníkovej stanice na batérie je plne automatizovaná.

Značka Nio vám asi veľa nepovie. Je totiž z Číny a ako množstvo iných tamojších automobiliek, vyrába elektromobily, ktoré zatiaľ neprenikli do Európy. No napriek tomu patrí Nio v oblasti elektromobility k priekopníkom. Ako jediné rozvíja koncept výmeny vybitých batérií za nabité vo výmenníkových staniciach. Výhody sú jednoznačné. Výmena trvá totiž neporovnateľne­kratšie ako nabíjanie. Odstránila by sa tým teda jedna z nevýhod elektromobilov v porovnaní s konvenčnými autami. Od tohto konceptu upustila dokonca aj americká Tesla, hoci ešte v roku 2013 tvrdila, že výmenu zvládnu jej elektromobily za 90 sekúnd.

Nio sa však nevzdalo. Na májovom autosalóne v Pekingu predstavilo dokonca už druhú automatizovanú stanicu na výmenu batérií a v súčasnosti prevádzkuje v Číne ale aj ďalších krajinách 504 staníc Power Swap. Teraz Nio oznámilo, že na nich prebehlo už viac ako štyri milióny výmen. Proces trvá približne tri minúty a spolu s manipuláciou okolo 11 minút. O samotnú demontáž a montáž sa postará plne automatizované zariadenie vybavené 239 senzormi a štyrmi počítačmi. Ešte predtým však vodič zistí pomocou mobilnej aplikácie, či je stanica vybavená dostatočným množstvom batérií a koľko vodičov na výmenu čaká.

Zariadenie potrebuje na výmenu batérie iba tri... Foto: Nio
Nio - stanica na výmenu batérií Zariadenie potrebuje na výmenu batérie iba tri minúty. To je len o málo viac ako bežné tankovanie.

Získať zákazníkov nemá Nio problém, keďže službu ponúka pre vlastníkov nových vozidiel zadarmo. Vďaka tomu má so svojimi elektromobilmi veľké plány. Vyrába napríklad luxusné SUV ET7, ktoré je na takúto „transplantáciu“ pripravené. Aj preto si ho môžu zákazníci kúpiť bez batérií a tie si následne prenajímať. Prenájom šiestich batérií s kapacitou 70 kWh má stáť približne 135 eur. Ak počítame, že priemerná spotreba elektromobilu by bola 20 kWh na 100 km, najazdili by ste za tieto peniaze viac ako 2 000 km. Sto kilometrov by vás vyšlo asi na 6,5 eura.

Možno sa tento koncept zapáči aj Európanom. Nie je totiž tajomstvom, že Nio plánuje vstup na starý kontinent, i keď v prvej vlne len v Nórsku – svetovej bašte elektromobility. Nepochybne aj s bonusom možnosti výmeny a prenájmu akumulátorov. Zatiaľ sa podobný koncept snažia presadiť len výrobcovia elektrických skútrov, napríklad japonská Honda a Piaggio.

Nio ET7 - 2022 Čítajte viac Nio ET7: Čínska ‘Tesla‘ má dojazd až 1000 km! Príde aj do Európy

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie #akumulátory #Nio
Články podľa značiek