Šéf Intelu: Čipov je vraj dosť. Automobilky ich ale nechcú!

S čipovou krízou v automobilovom priemysle je to zložitejšie, ako to na prvý pohľad vyzerá. Nejde len o presmerovanie polovodičových súčiastok k výrobcom spotrebnej elektroniky. Automobilky požadujú čosi, čo je tak povediac „sto rokov za opicami“.

05.10.2021 16:00
36
Kapacity na výrobu čipov sú dostatočné. Ale nie... Foto: SubPNG
auto, procesor Kapacity na výrobu čipov sú dostatočné. Ale nie tých, ktoré chce automobilový priemysel.

Za čipovou krízou v automobilovom priemysle stojí podľa doterajších informácií presmerovanie dodávok polovodičových súčiastok od výrobcov áut k výrobcom spotrebnej elektroniky. Mala to spôsobiť pandémia, kedy výroba áut prudko klesala a naopak, trh s osobnými počítačmi či smartfónmi rástol raketovým tempom. Automobilky navyše neodhadli vývoj, dopyt sa totiž zotavoval rýchlejšie ako predpokladali. To je pravda, no nie celkom. Nové svetlo do polovodičovej „skazy“ kvôli ktorej čakajú zákazníci na nové autá aj viac ako rok a kvôli ktorej sa v tomto roku nevyrobí viac ako deväť miliónov áut, vniesol šéf Intelu Pat Gelsinger.

Pre magazín Fortune počas svojej návštevy na autosalóne IAA v Mníchove doslova povedal: Vyrobím pre automobilky toľko čipov Intel 16, koľko len budú chcieť. Oni ich ale nechcú,“ šokoval predstaviteľ najväčšieho výrobcu procesorov na svete. A je to pravda. Podľa Gelsingera automobilky nemajú záujem o čipy vhodné do moderných počítačov a smartfónov, chcú polovodičové súčiastky na úrovni, ktorá bola špičkou v čase príchodu prvej generácie iPhone. To je pre Intel pravek a tak nemieni budovať nové kapacity na morálne zastarané polovodiče, o ktoré ho žiada automobilový priemysel.

Herbert Diess Čítajte viac Šéfovia BMW, Mercedesu, VW a Stellantisu o čipovej kríze: Prevláda pesimizmus

„Nedáva to žiadny zmysel z ekonomického ani strategického hľadiska. Namiesto toho aby sme investovali miliardy do výroby starých procesorov, investujeme milióny aby sme im pomohli prejsť na tie najmodernejšie,“ vysvetľuje Gelsinger. Intel jednoducho chce, aby sa automobilky zobudili a opustili technológiu starú prinajmenšom jednu dekádu. Tí však argumentujú, že ide o bezpečnosť. Čipy sa používajú od brzdového systému až po airbagy. Zväčša ide o procesory s veľkosťou od 45 do 90 nanometrov, čo je príliš veľa na to, aby mohli byť použité napríklad v smartfónoch, ale pre tieto účely sú vhodné a najmä overené.

Automobilky nechcú riskovať. Tieto prosby už ale vypočuté pravdepodobne nebudú. Producenti polovodičov svoje kapacity prerozdelili v prospech moderných procesorov a k minulosti sa vracať nemienia. Automobilky buď teda prejdú na modernejší dizajn procesorov, alebo si budú musieť obstarať čipy z vlastných zdrojov. Koronavírus tak nakoniec možno urýchli vývoj v automobilovom priemysle, ktorý z pohľadu elektroniky vždy zaostával. Pripomeňme si len oblasť navigácie, kde boli automobilky schopné účtovať si za ich zastarané vstavané zariadenia mnohonásobne vyššie čiastky, ako dodávatelia modernejších externých navigácií.

Škoda - sklad áut Čítajte viac Škoda skladuje desaťtisíce nedokončených áut. Ani to už nestačí

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
36 debata chyba
Viac na túto tému: #procesory #čipy #čipová kríza #automobilový priemysel
Články podľa značiek