AvtoVaz: Rusi predstavujú ‘bezkontaktné‘ motory. Majú byť nezničiteľné

Ruská automobilka AvtoVaz sa rozhodla skoncovať s odvekým postrachom motorov – situáciou, keď sa ventily stretnú s piestmi.

06.10.2021 14:00
35
Modernizovaný motor s objemom 1,8 litra a... Foto: AvtoVaz
Lada Vesta TCR - 2019 Modernizovaný motor s objemom 1,8 litra a kódovým označením 21179, bude mať úpravu, ktorá ho ochráni pred vzájomným kontaktom piestov a ventilov v prípade poškodenia ventilového rozvodu.

Pamätáte si ešte na škandál s preplňovanými motormi 1,2 TSI od Volkswagenu? Poddimenzované rozvody ich prvých verzií s rozvodom SOHC a 8-ventilovou hlavou, a to z dôvodu šetrenia nákladov, viedli k ich častej deštrukcii. Na škodu zákazníkov, väčšinou až po vypršaní záruky. Natiahnutím alebo nedostatočným šponovaním reťaze došlo k tomu najhoršiemu, čo sa môže moderným motorom stať – preskočeniu „zubov“ a porušeniu vzájomnej pozície kľukového a vačkového hriadeľa. Nesprávne časovanie malo potom za následok kolíziu ventilov a piestov – kov na kov.

Lada Vesta - 2022 Čítajte viac Lada Vesta: Ruský bestseller čaká veľký facelift. Dostane aj tablet

Dráhy piestov a ventilov sa totiž čiastočne prekrývajú, no nikdy by sa nemali nachádzať v rovnakom čase na rovnakom mieste. Odvtedy sa veľa zmenilo, ale problém s rozvodmi je stále nočnou morou motorárov a najmä zákazníkov, zvlášť v krajinách, kde sa starostlivosť o autá takpovediac „nenosí“ a kde sú často vystavené väčšiemu zaťaženiu, než povoľuje výrobca. A takou krajinou je aj Rusko. Preto sa domáci AvtoVaz rozhodol pre aktualizáciu, ktorá má odstrániť takéto riziká. Začne svojím vrcholovým agregátom s kódovým označením 21179. Ide o atmosférický 4-valec s objemom 1,8 litra, ktorý používa Lada Vesta a crossover X-Ray, teda najmodernejšie modely ruskej značky.

Lada Vesta Signature - 2016 Čítajte viac Lada Vesta Signature: Sedan pre ‘papalášov‘ skrachoval. Doplatil na ruskú náturu

Riešením je zmenený tvar piestov, ktorý má vo svojom dne priehlbinky. Práve tie majú zaručiť dostatok pracovného priestoru pre ventily, takže aj keby došlo k poškodeniu rozvodového mechanizmu, v tomto prípade s remeňom, nemôže dôjsť k kolízii piestov a ventilov a k deštrukcii, ktorá by si inak vyžiadala nákladnú opravu. Tieto motory tak budú v podstate „nezničiteľné“. Neskôr má toto riešenie prevziať aj menší motor s objemom 1,6 litra. Úprava nemá mať negatívny vplyv na cenu, výkon ani spotrebu. Pripomeňme, že väčší z agregátov ponúka 91 kW a vo vrcholovej verzii Vesta Sport až 108 kW. Spojený môže byť s manuálnou aj automatickou prevodovkou.

Lada Niva - facelift 2020 Čítajte viac Lada Niva Bronto: Najdrahšia verzia sa vráti. Cenou ale stále okúzli

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
35 debata chyba
Viac na túto tému: #Ladsa #Lada Vesta #AvtoVaz
Články podľa značiek