
Elektromobily nemajú pri prudkých zmenách smeru jazdy na ružiach ustlané. Výrobcovia síce zdôrazňujú ich nízke ťažisko, čo by mala byť jednoznačná výhoda, ale nadváhu utajiť nevedia. Pri prudkej zmene smeru sa ťažký elektromobil s batériami drží pôvodnej stopy urputnejšie ako klasické autá. A ak k tomu pripočítame ekologické obutie, ktoré síce znižuje spotrebu, ale aj priľnavosť, nemožno čakať zázraky. Dokazuje to ďalší test španielskeho webu km77, ktorý je expertom na losie testy, teda na test prudkého vyhýbacieho manévru.

Tentoraz si vzal do parády novú elektrickú Škodu iV, prvý elektromobil českej automobilky na platforme MEB s batériami umiestnenými v podlahe. Šlo o verziu iV 62, teda so strednou kapacitou akumulátorov, obutou na „zelených“ pneumatikách Bridgestone Turanza Eco. Na skúšobnej trati sa mu však veľmi nedarilo. Enyaq iV ju zvládol prejsť bez dotyku s kužeľmi maximálne rýchlosťou 67 km/h. A to je bieda aj v porovnaní s množstvom moderných áut, ktoré sa tiež nedokázali priblížiť hodnote 77 km/h. Práve tú totiž považuje km77 za hranicu medzi autami s dobrými a so zlými jazdnými vlastnosťami.
Takto sa Enyaq iV trápil medzi kužeľmi
Autori testu konštatovali, že Enyaq iV sa správa pri prudkej zmene smeru nevypočítateľne. Ku koncu testu sa dostal dokonca do pretáčavého šmyku. Kužele lietali na všetky strany. Testeri vidia za mizerným výsledkom kombináciu viacerých faktorov, od pneumatík cez naladenie podvozka až po nastavenie stabilizačnej kontroly ESP. Je to zvláštne, pretože sesterský VW ID.4 absolvoval tú istú disciplínu rýchlosťou aspoň 73 km/h, čo je 6 km/h viac. A to išlo o ťažšiu verziu s batériou s kapacitou 80 kWh. Mal by byť teda v nevýhode. Napriek tomu je výsledok opačný.

Vidieť, že napriek identickej technológii je medzi koncernovými produktmi rozdiel, pretože každá značka si svoje autá ladí podľa vlastných predstáv. Uvidíme, ako na test zareaguje Škoda. Možno by pomohla zmena softvérovej mapy stabilizačného systému či drobné zmeny v nastavení pruženia a tlmenia, alebo zmena pneumatík. V každom prípade sa ukázalo, že nová technológia prináša aj tienisté stránky. Veď taký 22 rokov starý Citroën Xantia Activa dokáže tú istú dráhu absolvovať rýchlosťou 73 km/h a Mercedes-Benz A z roku 2002 až 75 km/h. Ukázali to nedávne testy oboch „veteránov“.