Tesla hlási rekordy. A pýta sa, čo je to čipová kríza?

Kým automobilový priemysel brzdí nedostatok procesorov, americká Tesla láme výrobné aj predajné rekordy. Zjavne je pružnejšia ako jej konkurenti.

07.10.2021 14:00
debata (4)
Kým linky väčšiny automobiliek stoja alebo... Foto: Tesla
Tesla - výroba Fremont Kým linky väčšiny automobiliek stoja alebo bežia na zlomok kapacity, Tesla produkuje vo svojich dvoch fabrikách v USA a v Číne autá na plné obrátky.

Nedostatok polovodičov brzdí celý automobilový priemysel. Chýbajúce čipy zastavujú výrobné linky takmer všetkých značiek. Obmedzenia sa týkajú dokonca aj Toyoty, ktorá bola vďaka minulosti a vlastnej výrobe procesorov pred konkurenciou vo výhode. Predpokladá sa, že z tohto dôvodu sa tento rok nevyrobí až deväť miliónov áut, ktoré by inak zišli z montážnych liniek. Je tu ale jedna výnimka. A je ňou americká Tesla. Tej akoby sa čipová kríza vôbec nedotkla. Dokladujú to najnovšie štatistiky. V poslednom štvrťroku, teda od začiatku júna do konca septembra, vyrobila 237 823 vozidiel a zákazníkom ich dodala 241 300.

Tesla 3 - havária na Taiwane Čítajte viac Neuveriteľné: Tesla vyžaduje autocenzúru od vlastných zákazníkov. Právne!

V medziročnom porovnaní to predstavuje zvýšenie dodávok o 100 000 áut a zároveň ide o ďalší štvrťročný rekord. Tesla sa tak dotiahla na polovicu produkcie amerického General Motorsu, ktorý je niekoľkonásobne väčším hráčom ako mladá americká značka. Americký gigant pritom očakáva v súvislosti s nedostatkom polovodičov najhoršie predaje od roku 1978. Ako je to možné, že Tesla uniká problému, s ktorým si nevedia rady ani tie najväčšie automobilové koncerny? Magazín The Drive uvádza, že Tesle sa podarilo včas zareagovať na hroziaci výpadok. Obrátila sa na nových dodávateľov a zároveň prepísala softvér tak, aby bol kompatibilný s novým hardvérom.

stierace Čítajte viac Laserové stierače? Opäť jeden z divokých nápadov Elona Muska

Z toho vychádza, že Tesla je pružnejšou automobilkou ako jej konkurenti a zmeny vie uskutočňovať doslova za pochodu. Navyše vždy plánovala rast, kým konkurenti z dôvodu pandémie očakávali pokles a kontrahovali nižšie dodávky polovodičov. Kým ostatný automobilový priemysel teda čaká na výstavbu nových kapacít pre výrobu staršej generácie čipov, ktoré požaduje, Tesla, považovaná skôr za IT firmu ako za automobilku, sa rýchlo preorientovala na ich novšiu generáciu. Toho je totiž na trhu dostatok, ako nedávno uviedol Pat Gelsinger, šéf Intelu, jedného z troch najväčších producentov procesorov na svete.

polovodiče Čítajte viac Šéf Intelu: Čipov je vraj dosť. Automobilky ich ale nechcú!

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #výroba áut #čipová kríza
Články podľa značiek