
Mladoboleslavská značka aktuálne neprežíva najlepšie obdobie. Len nedávno sme písali o tom, že Škoda takmer prišla o silný čínsky trh, teraz sa snaží situáciu zachrániť, ale veľmi sa jej to nedarí. Len pre ilustráciu: v roku 2018 predala Škoda v Číne vyše 350-tisíc áut, v roku 2019 280-tisíc áut, v uplynulom roku 150-tisíc a prvý polrok tohto roku bol naozaj katastrofálny, predalo sa tam len 44-tisíc áut.
Čínska katastrofa
V súčasnosti podľa vrcholných predstaviteľov automobilky prebieha revízia stratégie pre Čínu, ale nič konkrétne sa nezverejnilo. Podľa nás nevedia čo s Čínou ani „škodovácki“ topmanažéri a napokon zvolia diplomatický ústup so zdôvodnením, že sa chcú orientovať aj na ďalšie perspektívne ázijské trhy. A koniec-koncov, vôbec by to nebola zlá myšlienka a taký Vietnam napríklad určite stojí za pozornosť.

Druhou veľkou ranou pre Škodu bola koronakríza. Tá nabrala na intenzite práve v čase, keď automobilka predstavila novú generáciu svojho, strategicky zrejme najdôležitejšieho modelu, ktorým je Octavia. Jej predaj aj výroba kvôli lockdownu a ďalším opatreniam viazli a keď sa konečne mohli rozbehnúť, začali chýbať polovodiče.

A ako pre zmenu naberala polovodičová kríza na sile, prišiel čas na uvedenie ďalšieho dôležitého modelu – novej Fabie. Ten navyše prichádza do vysokokonkurenčného prostredia malých áut, pri ktorých je nielen nízka cena, ale aj nízka marža pre výrobcu. Takže showroomy novinkou budú zásobené, ale je pravdepodobné, že po prvej vlne dodávok sa na prelome rokov čakacie doby na Fabiu predĺžia rovnako ako na Octaviu a zákazníci budú na ňu čakať mesiace. A možno aj vyše roka.
Ďalej sa dozviete, ktorým modelom dala Škoda prednosť a prečo sa na niektoré bude musieť čakať možno aj vyše roka: