Citroën 2CV: Kačice ‘pristáli‘ na hrade Modrý Kameň

Majitelia slávnych Citroënov 2CV pútali tento rok pozornosť na cestách v okolí Veľkého Krtíša a Modrého Kameňa.

10.10.2021 12:00
Na zraze klubu milovníkov Citroënu 2CV sa tento... Foto: 2CV Club
Citroën 2CV- zraz klubu na hrade Modrý Kameň 2021 Na zraze klubu milovníkov Citroënu 2CV sa tento rok stretlo 25 historických vozidiel. Kulisou im bol hrad Modrý Kameň s expozíciou múzea bábok a hračiek.

Miestom konania tohtoročného, v poradí už 22. medzinárodného zrazu slovenského Citroën 2CV klubu bol okres Veľký Krtíš. Hlavným miestom, kde sa mohli priatelia a sympatizanti značky stretnúť s kolónou týchto veselých a hravých áut, bolo okolie hradu Modrý Kameň, ktorý sa stal na krátky čas „domovskou stanicou“ 25 exemplárov ikonického modelu. Stretnutie na nádvorí hradu bolo do určitej miery symbolické, pretože hrad Modrý Kameň je miestom stálej expozície Slovenského národného múzea – Múzea bábkarských kultúr a hračiek.

Chýbať nemohla ani návšteva vinice. K... Foto: 2CV Club
Citroën 2CV- zraz klubu na hrade Modrý Kameň 2021 Chýbať nemohla ani návšteva vinice. K francúzskej legende jednoducho patrí.

A kde je paralela? Aj Citroën 2CV je vďaka svojej jednoduchej koncepcii a dizajnu hravým modelom, ktorý šíri radosť všade tam, kde sa objaví. Pri prejazde po slovenských cestách sa za pestrofarebnou kolónou „kačíc“ otáčali hlavne deti, pretože autá sa pri jazde zábavne nakláňajú. Aj preto bolo stretnutie príležitosťou na obohatenie expozície múzea hračiek o modely s dvojitým šípom na kapote. Okrem 2CV aj slávnej buginy Mehari, aerodynamického DS alebo dodávky HY – všetky dobre známe z legendárnych francúzskych komédii s tajomným Fantomasom.

O Citroëne 2CV

Citroën 2CV Foto: Citroën
Citroën 2CV Charleston - 40 rokov Citroën 2CV

Citroën 2CV je výnimočný automobil, ktorý sa nezmazateľne zapísal do automobilovej histórie. Vedeli ste napríklad, že medzi rokmi 1948 až 1990 ich zišlo z liniek približne 3,8 milióna kusov a že sa vyrábali v deviatich krajinách, vrátane bývalej Juhoslávie či Iránu ? Vo všetkých karosárskych verziách sa ich však spolu vyrobilo vyše sedem miliónov. Auto si počas prvých rokov predaja získalo takú obľubu, že čakacie doby naň sa postupne vyšplhali až na šesť rokov.

Jednou z požiadaviek pri navrhovaní 2CV bolo, aby s ním farmári mohli odviezť aspoň 50 kg nákladu rýchlosťou do 50 km/h a auto bolo schopné jazdiť aj po nespevných a nekvalitných poľných cestách. Pritom sa v ňom nesmeli rozbiť vajíčka, uložené v košíku. O pohon sa staral vzduchom chladený celohliníkový dvojvalec s rozvodom OHV s objemom 375 kubických centimetrov a výkonom iba deväť koní (6,6 kW). K najcennejším a v súčasnosti k najdrahším verziám patrí dvojmotorový 2CV 4×4 s označením Sahara (vyrábaný medzi rokmi 1958 až 1966). Vzniklo z neho iba 694 kusov ?

Citroën  2CV Čítajte viac Citroën 2CV – Francúzom ho závideli aj Nemci

O hrade Modrý Kameň

Hrad Modrý Kameň. Foto: 2CV Club
Citroën 2CV- zraz klubu na hrade Modrý Kameň 2021 Hrad Modrý Kameň.

Vo vyvýšenej polohe nad obcou Modrý Kameň v okrese Veľký Krtíš sa nachádza hrad s rovnomenným názvom. Hrad vznikol pravdepodobne v druhej polovici 13. storočia, bezprostredne po pustošivom tatárskom vpáde. Prvá písomná zmienka pochádza z roku 1290, kedy ho podľa listiny vlastnil Peter Forró (Horúci). V roku 1575 bol hrad dobytý tureckými vojskami, ktorí ho obsadili až do roku 1593, kedy ho cisárska armáda pod vedením Krištofa Tiefenbacha získala späť.

Po roku 1664 bol však hrad opäť v moci Turkov. Turecký cestovateľ Evliya Çelebi ho navštívil v roku 1665, hrad opisuje vo svojom diele Kniha ciest. V roku 1683 bol hrad dobytý povstaleckým vojskom Imricha Tököliho a už nebol nikdy obnovený. Majiteľ hradu Valentín II. Balaša (1624 – 1684) získal v roku 1658 pre mesto Modrý Kameň od cisára Leopolda I. právo konať jarmoky v určené dni v roku. Originál historickej cisárskej listiny zo 6. októbra 1658 je uložený v Štátnom archíve vo Veľkom Krtíši.

Vzmáhali sa remeslá, rástol počet obyvateľov podhradnej obce. Jeho potomok Gabriel Balaša pristúpil ku stavbe pohodlnejšieho sídla na mieste pôvodného dolného hradu v roku 1730. Tak vznikla súčasná baroková dvojpodlažná stavba na pôdoryse nepravidelného písmena U. Do nádvoria je orientovaný výrazný trojosový rizalit s barokovým štítom. Do komplexu kaštieľa sa vstupuje mostom ponad pôvodnú hradnú priekopu. Súčasťou kaštieľa je aj baroková kaplnka sv. Anny z roku 1759.

Balašovský kaštieľ sa v 19. storočí stal majetkom grófa Forgáča, neskôr Károlyovcov. Posledná majiteľka Gabriela Almássyová ho predala československému štátu v roku 1923. V súčasnosti sa v kaštieli nachádza Múzeum bábkarských kultúr a hračiek a celý komplex je verejne prístupný. Toto múzeum je špecializované múzeum s celoslovenskou pôsobnosťou, zamerané na dokumentáciu dejín a súčasnosti bábkového divadla, dejín ako aj vývoja detskej hračky. V múzeu sú sprístupnené tri stále expozície, vrátane expozície zameranej na rod Balašovcov.

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Citroën 2CV #Citroen
Články podľa značiek