Felipe Munoz je globálnym analytikom spoločnosti JATO Dynamics, ktorá nás pravidelne zásobuje štatistikami predaja áut na európskom trhu. Teraz sa ale pozrel na celkom inú stránku sveta áut. Porovnal totiž cenu prakticky identického modelu v Európe a v Južnej Amerike. Chcel tým poukázať na fakt, že Európania majú síce autá, ktoré spĺňajú prísnejšie emisné a bezpečnostné normy, ale zároveň za to aj tvrdo platia. Za vzor si zobral novučičký VW Taigo, teda kompaktné SUV Coupé Volkswagenu, ktoré sa vyrába v Španielsku a zároveň pod označením Nivus v Brazílii.
Samozrejme, tieto autá nie sú z pohľadu techniky a výbavy celkom identické, no zároveň nejde o model, ktorý by podliezal napríklad bezpečnostné štandardy, nech sa už predáva kdekoľvek. Predsa len je to Volkswagen. Rozdiely tak nie sú dramatické. Cena ale áno. Európske Taigo v základnom stupni vybavenia Life má motor 1,0 TSI s výkonom 81 kW v spojení s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. O bezpečnosť posádky sa stará až deväť airbagov, ESP či autonómne brzdy. V Španielsku sa takéto Taigo predáva za 22 980 eur.
Čítajte viac VW Taigo: Prvé SUV-kupé má brazílske koreneBrazílsky Nivus vo vyššej výbave Comfortline s motorom 1,0 TSI a výkonom zvýšeným až na 95 kW a dokonca 6-stupňovou automatickou prevodovkou vychádza na 105 645 brazílskych realov, čo je len 16 600 eur, teda o 6 380 eur menej. Pritom jeho bezpečnostná výbava je znížená v podstate len o tri airbagy a autonómne brzdy. Stále je to však bezpečné auto s ESP a šiestimi „vankúšmi“ v kabíne. Rozdiel v cene teda ťažko vysvetliť. Pritom ponúka lepšiu dynamiku a dokonca o čosi nižšiu hmotnosť.
Na Slovensku vychádza Taigo o čosi lepšie, začína na 16 990 eurách, ale rozhodne nie s automatickou prevodovkou. Verzia s dvojspojkou už stojí 18 690 eur. Toto porovnanie je len dôkazom toho, že európski zákazníci klasických modelov so spaľovacím motorom platia okrem vyššej bezpečnostnej výbavy a nižších emisií aj za drahú transformáciu automobilového priemyslu smerom k elektromobilom a vytvárajú tiež finančnú rezervu na prípadné pokuty za nadlimitné gramy CO2. Tak ako, kúpili by ste si radšej Nivus či Taigo?
Čítajte viac VW ID.Life: Toto je ‘lacný‘ elektromobil na rok 2025. Robil na ňom aj Kabaň