Na zvyšovanie cien sme si už zvykli. Je prirodzené. Zväčša to súvisí s infláciou. Samozrejme, nehovoríme o súčasnom skokovom zdražovaní energií či potravín, ktoré má iné príčiny. Sú však oblasti, kde ceny rastú výrazne rýchlejšie ako inflácia a pritom k tomu niet veľa logických dôvodov. Príkladom môžu byť ceny náhradných dielcov na autá. Ako upozorňuje Nemecká asociácia poisťovní GDV (Gesamtverbands der Deutschen Versicherungswirtschaft), za posledných osem rokov, teda od roku 2013 do roku 2021, sa ceny súčiastok, potrebných na opravy vozidiel, vyšplhali nahor o 44 %, pričom inflácia predstavovala v tom istom období len 12 %. A niektoré komponenty, ako svetlá, zdraželi dokonca o 60 či až 67 %.
Môžete si povedať, že dôvodom je komplikovanejšia technológia. Moderné reflektory, ktoré sú pri kolíziách zväčša prvé na rane, sú zložitejšie a drahšie a často sa menia celé. Podobne je to s nárazníkmi, prešpikovanými senzormi, ktoré sa pri kolízii nevyhnú poškodeniu. Lenže GDV si to celkom nemyslí. Platí totiž aj opravy starších vozidiel, ktorých je na cestách stále dosť, a ktoré sú jednoduchšie. Navyše môže porovnať ceny identických súčiastok v rôznych rokoch. Stále však vidí rast, pre ktorý nemá pochopenie, no musí ho premietnuť do cien havarijného poistenia. To predstavuje v Nemecku priemerne 3 100 eur na rok, čo je v porovnaní s rokom 2013 až o 700 eur viac.
Čítajte viac Svet zaplavili falošné zapaľovacie sviečky. Môže to byť riadne drahéPodľa GDV je rast cien náhradných dielcov neospravedlniteľný. Stáť za tým má najmä monopol automobiliek na dodávanie náhradných dielcov autorizovaným servisom. To vedie k diktovaniu cien. Zákazníci, ktorí uzavreli havarijné poistenie to síce až tak necítia, no poisťovne áno, pretože všetky opravy platia. „Automobilky na tejto situácii doslova parazitujú,“ hovorí Anja Käfer-Rohrbach, zástupkyňa GDV. „Motoristi a servisy musia kupovať diely výhradne od výrobcov áut, nie je tu žiadny férový trh ani žiadna férová konkurencia,“ dodáva. Situácia zašla až tak ďaleko, čo sami iste poznáte, že automobilky si diktujú ceny olejov pre svoje servisy, hoci tie by mohli získať tú istú kvalitu za zlomok ceny.
V budúcnosti to asi nebude inak. Takže možno ďalej očakávať rast cien opráv a teda aj rast cien havarijného poistenia. Samozrejme, nik vás nenúti aby ste uzavreli havarijné poistenie, pokiaľ nemáte auto v napríklad v lízingu, no vzhľadom na rastúce ceny práce a moderných komponentov áut, je to pomerne veľké riziko. Aspoň pri novších vozidlách. Pri tých starších môže byť na zváženie, či auto havarijne poistiť alebo nie, alebo aspoň znížiť poistné vyššou spoluúčasťou. No vzhľadom k tomu, že výroba áut kvôli čipovej kríze viazne a že kvôli emisným a bezpečnostným technológiám dražejú, radili by sme skôr, aby ste sa o svoje súčasné auto dobre starali a pre istotu si ho poistili. Možno si ho necháte dlhšie, ako ste predpokladali.
Čítajte viac Čína provokuje Porsche. Založilo vlastné 'detektívne' oddelenie