Zvolávacie akcie sú úplne normálnou súčasťou automobilového priemyslu. Aj majster tesár sa totiž občas utne. Tak sa dostávajú do výroby autá, u ktorých sa neskôr zistí nejaký nedostatok. Buď vznikne už počas vývoja alebo počas výroby. Automobilka následne o týchto chybách informuje zákazníkov a pozve ich do servisov. To, že má nejaká značka veľa zvolávacích akcií ešte nemusí znamenať, že vyrába nepodarky. Hovorí to skôr o tom, že dodržuje zásady a problémy nezatĺka. Naopak, značky s extrémne nízkym počtom „zvolávačiek“ sú podozrivé zo zatajovania vývojových a výrobných chýb. A patrí medzi ne aj americká Tesla.
Čítajte viac Tesla hlási rekordy. A pýta sa, čo je to čipová kríza?Tamojší úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA má k jej praktikám už dlhodobo vážne výhrady. Tesla totiž zväčša rieši zistené problémy na diaľku a to aktualizáciou softvéru. Deje sa tak tajne a veľa krát bez vedomia samotných majiteľov áut. Je to nepochybne moderný, praktický a rýchly spôsob riešenia problémov, ale americké zákony vyžadujú, aby automobilka nahlásila problém NHTSA do piatich dní od jeho zistenia a vyhlásila servisnú akciu. Úradníci následne kontrolujú, či sú nedostatky odstránené v plnom rozsahu a na všetkých dotknutých vozidlách. Tesla však tieto pravidlá nedodržuje, hoci sú záväzné pre všetky automobilky v USA.
Čítajte viac Neuveriteľné: Tesla vyžaduje autocenzúru od vlastných zákazníkov. Právne!Doteraz sa to Tesle vždy prepieklo, ale teraz prekročila pomyselnú hranicu. NHTSA došla trpezlivosť. Na povrch sa totiž dostala informácia, že Tesla aktualizovala softvér asistenčných systémov, pretože jej kamery pri zníženej viditeľnosti nedokázali detegovať majáky policajných áut ani sanitných či hasičských vozidiel. Preto došlo k viacerým vážnym nehodám, pri ktorých bolo niekoľko ľudí zranených a registrovaná bola aj jedna fatálna kolízia. Z toho NHTSA usúdil, že Tesla vážne pochybila a bola povinná túto situáciu po zistení softvérových chýb hlásiť. Ako ale asi tušíte, nič také sa nestalo. Upadate prebehol opäť poza chrbát amerických úradov.
Čítajte viac Tesla sa chce sťahovať! V Kalifornii sa jej už nepáči„Akýkoľvek výrobca, ktorý vydá online aktualizáciu odstraňujúcu defekt predstavujúci nezanedbateľné riziko pre bezpečnosť motorového vozidla, je povinný v stanovenom časovom horizonte upovedomiť NHTSA,“ uviedla agentúra v liste zaslanom Eddovi Gatesovi, šéfovi Tesly na kontrolu kvality. Úrad okrem toho teraz požaduje odovzdanie všetkých detailov a informácií, ktoré k modernizácii viedli. Tesla sa má možnosť vyjadriť k situácii do 1. novembra. Ak tak nespraví, bude čeliť žalobe a pokute vo výške 114 miliónov dolárov (cca. 98 mil. eur). Masla má ale na hlave ešte oveľa viac.
Čítajte viac Laserové stierače? Opäť jeden z divokých nápadov Elona MuskaÚradom musí tiež vysvetliť, prečo svojich zákazníkov núti podpísať dokument, ktorý im zakazuje komunikovať s médiami ohľadne systému autonómneho riadenia. Autopilot FSD (Full Self-Driving) má napokon NHTSA v hľadáčiku už dlhšie. Automobilka musela pod tlakom priznať, že tento autopilot, ktorý klamlivým názvom priam navádza vodičov, aby sa nevenovali riadeniu, nie je nič iné ako obyčajný asistent riadenia na úrovni SAE 2, ktorý používa väčšina konkurentov. Na rozdiel od Tesly však vyžaduje neustálu pozornosť vodiča a ruky na volante. A už v žiadnom prípade nepredkladá spotrebiteľom falošné očakávania.