Všeobecne platí, že s príchodom elektromobilov môžu do automobilového projektu úspešne preniknúť úplne noví hráči z prostredia elektronických firiem. Najviac sa hovorí v tejto súvislosti o Apple a Xiaomi. Ale v hre sú aj ďalší. O elektromobily sa totiž v poslednom období výrazne zaujíma aj spoločnosť Huawei, oficiálne to však zatiaľ nepotvrdila. Aktuálne však všetkým – aspoň dočasne – vypálil rybník Foxconn.
Ak vám meno tejto spoločnosti nič nehovorí, tak len pre ilustráciu: ide o najväčšieho svetového výrobcu elektroniky, prevažne však pre iné značky. Má k dispozícii špičkové technológie, podieľa sa napríklad aj na výrobe iPhonov a zamestnáva po celom svete približne 1,2 milióna ľudí. Táto spoločnosť má takmer neobmedzené zdroje, vďaka ktorým dokáže preniknúť prakticky všade, kam si zaumieni.
A najnovšie je to výroba elektromobilov. Foxconn založil spoločný podnik s najväčším taiwanským automobilovým koncernom Yulon Motors, pre tento účel si prikúpil od startupu Lordstown Motors menšiu automobilovú fabriku v americkom Ohiu a oslovil na spoluprácu thajskú energetickú firmu PTT.
Spoločnosť tento týždeň na svojom podujatí Technology Day predstavila modely SUV a sedan a aj autobus. Vyrábané by mali byť vo fabrike Foxtron, ktorú založil Foxconn spolu s Yulon Motors, čo je najväčšia automobilka na Taiwane. Tá, okrem iných, vyrába aj automobily od Nissanu, na ktoré má licenciu. Má dve vlastné automobilové značky – Luxgen a Tobe.
Čítajte viac Apple a Hyundai - Kia chcú spolu vyrábať auto. Alebo iba hrajú mediálne hryVedenie Foxtronu odhaduje, že vo výrobe elektrických áut bude mať už o päť rokov obrat okolo 35 miliárd dolárov a chce patriť vo výrobe elektromobilov k svetovým lídrom.
Spoločnosť by chcela, podobne ako pri elektronike, využiť rovnaký obchodný model. Predstaví koncepty, ktoré bude môcť zákazník ďalej individualizovať a dotvoriť podľa vlastných predstáv a Foxcon využije svoje technologické know-how, aby ich v špičkovej kvalite vyrobil. Predstavitelia Foxconnu zatiaľ nezáväzne hovorili o spoločnosti Fisker a v kuloároch sa spomínajú aj rokovania so Stellantisom.
Foxconn však nevylučuje ani výrobu pod vlastnou značkou, ktorá by zrejme niesla meno Foxtron. Pod ňou by mali jazdiť predbežne elektrické autobusy, prevažne zatiaľ na Taiwane.
Foxtronn predstavil aj päťmiestny sedan označený ako Model E a vyvinutý v spolupráci s talianskym dizajnérskym štúdiom Pininfarina. Ten bude predávať automobilka, ktorej meno zatiaľ nechcú oficiálne zverejniť. A tretím je SUV s pracovným označením Model C. To by mal pod jednou zo svojich značiek vyrábať vyššie spomínaný Yulon. Prvé autá, vyrobené na základe predstavených konceptov, by mohli prísť na trh už v roku 2023.
Na elektroiniciatívu Foxconnu sa treba pozerať aj z iného pohľadu – je to najväčší výrobca smartfónov iPhone, čo mu po utlmení rokovaní s koncernom Hyundai – Kia poskytuje výhodu dôveryhodného potenciálneho partnera pre Apple, ktorý zvažuje rozšírenie výroby o automobily.