Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov áut ACEA putovalo v septembri k zákazníkom len 972 723 nových vozidiel. To je o 25,2 % menej ako v septembri 2020. A to hovoríme o porovnaní s rokom, keď odštartovala koronakríza. I keď, pravdupovediac, práve vlaňajší september patril k tým lepším mesiacom roka. Druhá vlna pandémie v tom čase ešte len začala vystrkovať rožky, takže trh sa stihol nadýchnuť. Ale aj tak je viac ako štvrtinový pokles registrácií strašiakom. Najmä ak si uvedomíme, že v automobilovom priemysle pracuje v Európe približne 12,6 milióna ľudí, čo predstavuje 6,6 % všetkých pracovných príležitostí. Horší september zažil automobilový trh len v roku 1995.
Dôvodom nie je ani tak nedostatočný dopyt, ako skutočnosť, že automobilky nedokážu vyrábať nové autá. Chýbajú im polovodičové súčiastky, niektoré plastové granuláty a situácia s kaučukom tiež nie je ružová. A keď sa autá nevyrábajú, nemožno ich ani predať. V sieťach oficiálnych predajcov dochádzajú už aj skladové zásoby. Dotklo sa to prakticky všetkých hlavných trhov. Nemecko padlo o 25,7, Francúzsko o 20,5, Španielsko o 15,7 a Taliansko dokonca o 32,7 percenta. Slovensko o približne sedem percent. Podobne je to na úrovni výrobcov. Koncern VW spadol o 27,7, Stellantis o 29,9, Renault o 21,8, BMW o 19,4, Toyota o 20, Ford o 38,5 a taký Daimler dokonca až o 43 percent!
Oslavovať teda naozaj niet čo. Výnimkou sú Kórejčania, ktorí znášajú čipovú krízu lepšie ako konkurenti. Hyundai (+ Kia) si dokonca medziročne polepšil o 5,2 %. Práve miera prepadu určila poradie v rebríčku značiek. Volkswagen si však aj napriek stratám dokázal udržať pozíciu európskej jednotky. Na druhé miesto sa prepracovala Toyota a za ňu Renault. BMW skončilo na štvrtej priečke pred Kiou a Hyundaiom. Do prvej desiatky sa ešte zmestili Peugeot, Mercedes-Benz, Ford a Audi. Škoda sa musela s pozíciou medzi desiatim najlepšími rozlúčiť. Predbehol ju dokonca aj Opel a je len tesne pred Daciou.
O čosi optimistickejšie sa javia výsledky za deväť mesiacov roka. Podľa ACEA bolo v Európe zaregistrovaných 9 161 918 vozidiel, teda o 6,9 % viac ako vlani. Stále však v kontexte s pandemickým rokom. Lenže situáciu zachraňovalo len zopár silných mesiacov, akými boli apríl, máj a jún. Od júla však začali predaje v medziročnom porovnaní opäť zaostávať. V júli došlo k poklesu o 23,3, v auguste o 19,1 a v septembri o spomínaných 25,2 percenta. Rastové tempo zo začiatku a prvej polovice roka sa teda výrazne spomalilo. Takže automobilky hlásia zväčša rast, no veľmi skromný. Výnimkou je Toyota s 20,2-percentným prírastkom a opäť Kia s Hyundaiom. Kia predala o 24,5 a Hyundai o 24,2 % viac áut.
Lídrom ostáva Volkswagen pred Toyotou, Peugeotom, BMW, Renaultom a šiestym Mercedesom-Benzom. Prémiová nemecká značka je pritom jedna z mála, ktorá eviduje medziročný pokles aj v rámci troch kvartálov. Odbyt znížila o 7,3 percenta. Podobne ako Ford, ktorý má na konte 11,3-percentný prepad, takže skončil za Audi aj za ôsmou Škodou. Tá zaznamenala nepatrným rast o 1,5 %. Desiatku najlepších uzatvára Kia. Odhadovať vývoj dopredu je ťažké. Vzhľadom na pretrvávajúci nedostatok polovodičov, ktoré budú dostupné možno až na prelome rokov 2022 a 2023 je však jasné, že na čelo tabuľky sa začnú predierať značky, ktoré čipovú krízu zvládnu najlepšie. Je to veľká príležitosť najmä pre Kiu a Hyundai.
Predaj áut v Európe (september 2021)
Značka | Počet ks. | Medziročný rozdiel | Trhový podiel |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 91 147 | –28 | 9,4 |
2. Toyota | 60 387 | –18,5 | 6,2 |
3. Renault | 58.731 | –30,1 | 6,0 |
4. BMW | 57 118 | –16,8 | 5,9 |
5. Kia | 56 090 | +56,2 | 5,8 |
6. Hyundai | 52 254 | +5,7 | 5,4 |
7. Peugeot | 48 877 | –35,8 | 5,0 |
8. Mercedes-Benz | 42 696 | –49,9 | 4,4 |
9. Ford | 42 350 | –46,2 | 4,4 |
10. Audi | 42 100 | –31,3 | 4,3 |
11. Opel | 41 663 | –24,6 | 4,3 |
12. Škoda | 38 694 | –40,1 | 4,0 |
13. Dacia | 37 664 | –13,6 | 3,9 |
14. Fiat | 34 758 | –35,5 | 3,6 |
15. Citroën | 33 951 | –24,0 | 3,5 |
16. Seat | 30 373 | –17,3 | 3,1 |
17. Nissan | 23 755 | –34,2 | 2,4 |
18. Volvo | 18 235 | –38,8 | 1,9 |
19. Mazda | 17 960 | –11,8 | 1,8 |
20. Mini | 11 302 | –48,2 | 1,2 |
Spolu | 972 723 | –25,2 | – |
Predaj áut v Európe (január – september 2021)
Značka | Počet ks. | Medziročný rozdiel | Trhový podiel |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 1 028 648 | +7,8 | 11,2 |
2. Toyota | 562 824 | +20,2 | 6,1 |
3. Peugeot | 558 408 | +5,9 | 6,1 |
4. BMW | 533 109 | +11,4 | 5,8 |
5. Renault | 506 340 | –13,5 | 5,5 |
6. Mercedes-Benz | 481 795 | –7,3 | 5,3 |
7. Audi | 481035 | +11,6 | 5,3 |
8. Škoda | 473 731 | +1,5 | 5,2 |
9. Ford | 422 887 | –11,3 | 4,6 |
10. Kia | 387 716 | +24,5 | 4,2 |
11. Hyundai | 383 429 | +24,2 | 4,2 |
12. Opel | 382 944 | +9,6 | 4,2 |
13. Fiat | 378 449 | +8,9 | 4,1 |
14. Citroën | 350 979 | +6,9 | 3,8 |
15. Seat | 332 576 | +21,3 | 3,6 |
16. Dacia | 299 357 | +2,8 | 3,3 |
17. Volvo | 218 490 | +10,1 | 2,4 |
18. Nissan | 191 552 | –9,9 | 2,1 |
19. Mini | 128 182 | +3,7 | 1,4 |
20. Mazda | 124 156 | +7,5 | 1,4 |
Spolu | 9 161 918 | +6,9 | – |