ACEA: Z čipovej krízy je čipový ‘mor‘. Predaje áut spadli na úroveň roka 1995!

Akoby nestačila koronakríza. Automobilky musia bojovať aj s nedostatkom polovodičových súčiastok. Výrobu obmedzujú alebo úplne zastavujú. Zúfalé čísla predajov áut preto neprekvapia. September bol dokonca najhorší za posledných 26 rokov.

19.10.2021 06:00
debata (6)
Predaje áut v septembri schladili akýkoľvek... Foto: Volkswagen
ACEA - predaj áut Predaje áut v septembri schladili akýkoľvek optimizmus. Po „mrazivom“ lete strmý pád nadol pokračuje.

Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov áut ACEA putovalo v septembri k zákazníkom len 972 723 nových vozidiel. To je o 25,2 % menej ako v septembri 2020. A to hovoríme o porovnaní s rokom, keď odštartovala koronakríza. I keď, pravdupovediac, práve vlaňajší september patril k tým lepším mesiacom roka. Druhá vlna pandémie v tom čase ešte len začala vystrkovať rožky, takže trh sa stihol nadýchnuť. Ale aj tak je viac ako štvrtinový pokles registrácií strašiakom. Najmä ak si uvedomíme, že v automobilovom priemysle pracuje v Európe približne 12,6 milióna ľudí, čo predstavuje 6,6 % všetkých pracovných príležitostí. Horší september zažil automobilový trh len v roku 1995.

Lídrom trhu ostáva Volkswagen, hoci zaznamenal... Foto: Volkswagen
VW - nové logo 2019 Lídrom trhu ostáva Volkswagen, hoci zaznamenal stratu až 28 percent.
ACEA - predaj áut Čítajte viac JATO: August prepísal históriu. Elektrické autá predbehli diesle, Dacia porazila Golf!

Dôvodom nie je ani tak nedostatočný dopyt, ako skutočnosť, že automobilky nedokážu vyrábať nové autá. Chýbajú im polovodičové súčiastky, niektoré plastové granuláty a situácia s kaučukom tiež nie je ružová. A keď sa autá nevyrábajú, nemožno ich ani predať. V sieťach oficiálnych predajcov dochádzajú už aj skladové zásoby. Dotklo sa to prakticky všetkých hlavných trhov. Nemecko padlo o 25,7, Francúzsko o 20,5, Španielsko o 15,7 a Taliansko dokonca o 32,7 percenta. Slovensko o približne sedem percent. Podobne je to na úrovni výrobcov. Koncern VW spadol o 27,7, Stellantis o 29,9, Renault o 21,8, BMW o 19,4, Toyota o 20, Ford o 38,5 a taký Daimler dokonca až o 43 percent!

Toyota zvláda lepšie čipovú krízu, aspoň... Foto: Toyota
Toyota - logo Toyota zvláda lepšie čipovú krízu, aspoň doteraz, takže v septembri sa jej podarilo predrať až na druhú priečku, pred Renault aj Kiu.

Oslavovať teda naozaj niet čo. Výnimkou sú Kórejčania, ktorí znášajú čipovú krízu lepšie ako konkurenti. Hyundai (+ Kia) si dokonca medziročne polepšil o 5,2 %. Práve miera prepadu určila poradie v rebríčku značiek. Volkswagen si však aj napriek stratám dokázal udržať pozíciu európskej jednotky. Na druhé miesto sa prepracovala Toyota a za ňu Renault. BMW skončilo na štvrtej priečke pred Kiou a Hyundaiom. Do prvej desiatky sa ešte zmestili Peugeot, Mercedes-Benz, Ford a Audi. Škoda sa musela s pozíciou medzi desiatim najlepšími rozlúčiť. Predbehol ju dokonca aj Opel a je len tesne pred Daciou.

Kórejské značky zatiaľ vyrábajú. Preto mierili... Foto: Kia
Kia Stinger - 2021 Kórejské značky zatiaľ vyrábajú. Preto mierili aj v septembri dosť vysoko. Kia sa dostala na piatu a Hyundai na šiestu priečku.
Predaj áut Čítajte viac ACEA: Leto bolo pre automobilky mrazivé. Európske predaje kolabovali

O čosi optimistickejšie sa javia výsledky za deväť mesiacov roka. Podľa ACEA bolo v Európe zaregistrovaných 9 161 918 vozidiel, teda o 6,9 % viac ako vlani. Stále však v kontexte s pandemickým rokom. Lenže situáciu zachraňovalo len zopár silných mesiacov, akými boli apríl, máj a jún. Od júla však začali predaje v medziročnom porovnaní opäť zaostávať. V júli došlo k poklesu o 23,3, v auguste o 19,1 a v septembri o spomínaných 25,2 percenta. Rastové tempo zo začiatku a prvej polovice roka sa teda výrazne spomalilo. Takže automobilky hlásia zväčša rast, no veľmi skromný. Výnimkou je Toyota s 20,2-percentným prírastkom a opäť Kia s Hyundaiom. Kia predala o 24,5 a Hyundai o 24,2 % viac áut.

Mercedes-Benz sa síce udržal v septembri v... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - logo Mercedes-Benz sa síce udržal v septembri v prvej desiatke, ale zaznamenal jeden z najväčších prepadov. Zákazníkom odovzdal takmer o polovicu menej áut ako vlani.

Lídrom ostáva Volkswagen pred Toyotou, Peugeotom, BMW, Renaultom a šiestym Mercedesom-Benzom. Prémiová nemecká značka je pritom jedna z mála, ktorá eviduje medziročný pokles aj v rámci troch kvartálov. Odbyt znížila o 7,3 percenta. Podobne ako Ford, ktorý má na konte 11,3-percentný prepad, takže skončil za Audi aj za ôsmou Škodou. Tá zaznamenala nepatrným rast o 1,5 %. Desiatku najlepších uzatvára Kia. Odhadovať vývoj dopredu je ťažké. Vzhľadom na pretrvávajúci nedostatok polovodičov, ktoré budú dostupné možno až na prelome rokov 2022 a 2023 je však jasné, že na čelo tabuľky sa začnú predierať značky, ktoré čipovú krízu zvládnu najlepšie. Je to veľká príležitosť najmä pre Kiu a Hyundai.

Predaj áut v Európe (september 2021)

Značka Počet ks. Medziročný rozdiel Trhový podiel
1. Volkswagen 91 147 –28 9,4
2. Toyota 60 387 –18,5 6,2
3. Renault 58.731 –30,1 6,0
4. BMW 57 118 –16,8 5,9
5. Kia 56 090 +56,2 5,8
6. Hyundai 52 254 +5,7 5,4
7. Peugeot 48 877 –35,8 5,0
8. Mercedes-Benz 42 696 –49,9 4,4
9. Ford 42 350 –46,2 4,4
10. Audi 42 100 –31,3 4,3
11. Opel 41 663 –24,6 4,3
12. Škoda 38 694 –40,1 4,0
13. Dacia 37 664 –13,6 3,9
14. Fiat 34 758 –35,5 3,6
15. Citroën 33 951 –24,0 3,5
16. Seat 30 373 –17,3 3,1
17. Nissan 23 755 –34,2 2,4
18. Volvo 18 235 –38,8 1,9
19. Mazda 17 960 –11,8 1,8
20. Mini 11 302 –48,2 1,2
Spolu 972 723 –25,2

Predaj áut v Európe (január – september 2021)

Značka Počet ks. Medziročný rozdiel Trhový podiel
1. Volkswagen 1 028 648 +7,8 11,2
2. Toyota 562 824 +20,2 6,1
3. Peugeot 558 408 +5,9 6,1
4. BMW 533 109 +11,4 5,8
5. Renault 506 340 –13,5 5,5
6. Mercedes-Benz 481 795 –7,3 5,3
7. Audi 481035 +11,6 5,3
8. Škoda 473 731 +1,5 5,2
9. Ford 422 887 –11,3 4,6
10. Kia 387 716 +24,5 4,2
11. Hyundai 383 429 +24,2 4,2
12. Opel 382 944 +9,6 4,2
13. Fiat 378 449 +8,9 4,1
14. Citroën 350 979 +6,9 3,8
15. Seat 332 576 +21,3 3,6
16. Dacia 299 357 +2,8 3,3
17. Volvo 218 490 +10,1 2,4
18. Nissan 191 552 –9,9 2,1
19. Mini 128 182 +3,7 1,4
20. Mazda 124 156 +7,5 1,4
Spolu 9 161 918 +6,9

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predaj áut
Články podľa značiek