Po čipovej kríze hrozí horčíková! Zastaviť môže do mesiaca celý autopriemysel

Akoby nestačili problémy s nedostatkom polovodičov. Nad automobilovým priemyslom sa začína vznášať ešte väčší strašiak. Čína obmedzila dodávky horčíka, ktorý sa v konštrukcii áut nachádza vo väčšej miere, ako by ste tušili.

21.10.2021 16:00
debata (44)
Hlavné mesto horčíka, čínsky Yulin, zatvorilo... Foto: MT
Čína - výroba horčíka Hlavné mesto horčíka, čínsky Yulin, zatvorilo 35 z 50 závodov na výrobu tohto materiálu a vo zvyšných pätnástich prevádzkach produkciu radikálne obmedzilo. Európa má tak zásoby maximálne na mesiac.

Pre polovodičovú krízu obmedzujú automobilky produkciu áut a niektoré doslova zastavujú linky. Lenže vo vzduchu visí ešte väčšia hrozba. Týka sa nedostatku horčíka. Možno si poviete, čo to má s automobilovým priemyslom? Veľa, pretože tento ultraľahký a pevný materiál sa nachádza v celom rade komponentov. Používa sa v rôznych zliatinách, z ktorých sa vyrábajú panely karosérie, palivové nádrže, brzdy, priečne nosníky, závesy kolies či samotné kolesá. Jednoducho, všade, kde sú jeho prednosti vhodné.

polovodiče Čítajte viac Šéf Intelu: Čipov je vraj dosť. Automobilky ich ale nechcú!

Ak bude horčík chýbať, všetky tieto komponenty nebude možné vyrobiť. Analytik Barcleays Amos Fletcher si nedáva servítku pred ústa. „Pokiaľ dodávky horčíka poklesnú, celá automobilová výroba bude musieť byť zastavená,“ tvrdí. Hlavným problémom je, že 85 % horčíka pochádza z Číny. A tá kvôli energetickej kríze obmedzila jeho výrobu. V meste Yulin, ktoré je najdôležitejším producentom tohto materiálu, zatvorili 35 z päťdesiatich závodov a zvyšných 15 muselo produkciu drasticky obmedziť. Je možné, že z tohto dôvodu dôjde horčík Európe ešte do konca novembra.

ACEA - predaj áut Čítajte viac JATO: August prepísal históriu. Elektrické autá predbehli diesle, Dacia porazila Golf!

A ako na just, vytvárať väčšie zásoby nie je možné, pretože horčík v stave, v akom sa dodáva, rýchlo oxiduje. Automobilový priemysel má tak rezervy nanajvýš na mesiac dopredu. Lepšie sú na tom USA, pretože horčík vyrábajú. Dúfajme, že situácia sa rýchlo vyrieši. Pre automobilky by išlo o naozaj tvrdú ranu. Znamenalo by to ďalšie zníženie produkcie a s tým súvisiace prepúšťanie. Najmä ak si uvedomíme, že pre tento priemysle pracuje v Európe približne 12,6 milióna ľudí, čo predstavuje 6,6 % všetkých pracovných príležitostí. Pritom už teraz majú automobilky čo robiť, aby zamestnanosť vôbec udržali.

ACEA - predaj áut Čítajte viac ACEA: Z čipovej krízy je čipový ‘mor‘. Predaje áut spadli na úroveň roka 1995!

© Autorské práva vyhradené

44 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #horčík #výroba áut #magnézium
Články podľa značiek