
Pre polovodičovú krízu obmedzujú automobilky produkciu áut a niektoré doslova zastavujú linky. Lenže vo vzduchu visí ešte väčšia hrozba. Týka sa nedostatku horčíka. Možno si poviete, čo to má s automobilovým priemyslom? Veľa, pretože tento ultraľahký a pevný materiál sa nachádza v celom rade komponentov. Používa sa v rôznych zliatinách, z ktorých sa vyrábajú panely karosérie, palivové nádrže, brzdy, priečne nosníky, závesy kolies či samotné kolesá. Jednoducho, všade, kde sú jeho prednosti vhodné.

Ak bude horčík chýbať, všetky tieto komponenty nebude možné vyrobiť. Analytik Barcleays Amos Fletcher si nedáva servítku pred ústa. „Pokiaľ dodávky horčíka poklesnú, celá automobilová výroba bude musieť byť zastavená,“ tvrdí. Hlavným problémom je, že 85 % horčíka pochádza z Číny. A tá kvôli energetickej kríze obmedzila jeho výrobu. V meste Yulin, ktoré je najdôležitejším producentom tohto materiálu, zatvorili 35 z päťdesiatich závodov a zvyšných 15 muselo produkciu drasticky obmedziť. Je možné, že z tohto dôvodu dôjde horčík Európe ešte do konca novembra.

A ako na just, vytvárať väčšie zásoby nie je možné, pretože horčík v stave, v akom sa dodáva, rýchlo oxiduje. Automobilový priemysel má tak rezervy nanajvýš na mesiac dopredu. Lepšie sú na tom USA, pretože horčík vyrábajú. Dúfajme, že situácia sa rýchlo vyrieši. Pre automobilky by išlo o naozaj tvrdú ranu. Znamenalo by to ďalšie zníženie produkcie a s tým súvisiace prepúšťanie. Najmä ak si uvedomíme, že pre tento priemysle pracuje v Európe približne 12,6 milióna ľudí, čo predstavuje 6,6 % všetkých pracovných príležitostí. Pritom už teraz majú automobilky čo robiť, aby zamestnanosť vôbec udržali.
