STK: Mali sme najlepšie autá v Únii! Ale iba na papieri

Po sprísnení kontrol práce staníc STK na jednej z nich zrazu stúpol počet nespôsobilých áut až 20-násobne. Zároveň im klesol počet klientov o tretinu. To sú síce nepriame, ale celkom jednoznačné dôkazy korupčných praktík, ktoré sa tam diali.

25.10.2021 06:00
stk-kontrola-auto-podvozok-servis-automechanik-... Foto:
Ešte pred tromi rokmi u nás prechádzali STK takmer všetky autá, nespôsobilých bolo len 6 percent.
debata (26)

Z každej stovky áut preverovaných v roku 2018 prešlo STK v priemere 94 a len 6 z nich vykázalo chyby, kvôli ktorým museli kontrolu opakovať. Na základe štatistík to teda vyzeralo tak, že máme jeden z najlepších vozových parkov v celej Európskej únii, s autami v takmer dokonalom technickom stave.

Boli sme na tom dokonca lepšie, než vyspelé automobilové krajiny, kde kontrolami „na prvú“ bežne neprešlo každé piate vozidlo, priemer nespôsobilých áut sa pohyboval zväčša v rozpätí 20 až 27 percent. Evidentne s kontrolami nebolo niečo v poriadku a nepomohlo ani zavedenie kamier v roku 2013. V roku 2018 prišlo ďalšie sprísnenie kontroly práce STK prostredníctvom Testeku.

MOT - technické kontroly Čítajte viac MOT: Týchto 8 áut neprejde často ani prvou STK!

Testek je v súčasnosti akousi predĺženou rukou štátu a jeho primárnou úlohou je dozerať na činnosť STK a ich technikov tak, aby zabezpečili ich efektívnu kontrolu a aby nedochádzalo k podvodom pri výkone technických kontrol. Od roku 2018 zhromažďujú komplexné údaje o kontrolách a preverujú prácu STK. A štatistiky zrazu začali vyzerať inak. Počet áut, ktoré kontrolou neprešli sa z roka na rok viac než zdvojnásobil a dosiahol 15 percent.

Niektoré STK vykázali z roku na rok v kontrolovanom období doslova extrémny nárast áut, ktoré kontrolou neprešli. „V jednej zo staníc technickej kontroly bol dokonca medziročný nárast nespôsobilých vozidiel v tomto období viac ako 20-násobný.

O tom, že na tejto konkrétnej STK nebolo všetko s „kostolným poriadkom“ svedčí aj fakt, že za rok mali zrazu o 30 percent menej klientov. V takýchto prípadoch samozrejme nemožno vylúčiť súvis s korupciou,“ povedal Marián Rybianský, riaditeľ Testeku.

Rusko - staré autá Čítajte viac Rusko ruší povinné STK áut! Motoristi ich absolvujú len ak chcú

Štatistiky ďalej ukázali, že v našom regiónu je bežné, že len 5 percent áut do troch rokov má nejaký vážny technický problém. Keď sa však pozrieme na kategóriu vozidiel vo veku 9 a viac rokov – pričom priemerný vek osobného vozidla v SR je 13,9 roka – tam už je situácia oveľa horšia. Vážne a menej vážne chyby má až 68 percent vozidiel, prakticky teda prejde cez STK bez problémov v tejto vekovej kategórii ani nie tretina áut

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #STK #stanice technickej kontroly #Testek #kontrola áut
Články podľa značiek